Offerfeest

dinsdag 10 januari 2006 15u47 | Hendrik Braet | 73 reacties
Trefwoorden: .

Vandaag viert de islamitische gemeenschap het offerfeest. Het offerfeest is, naast het suikerfeest, de belangrijkste feestdag van het islamitische jaar en is ook bekend als Aïd El Kebir (Groot feest) of Aïd Al Adha. Het offerfeest impliceert het offeren van een schaap (of rund) als herinnering aan de liefde van Ibrahiem (Abraham) voor God. Ibrahiem wordt beschouwd als de eerste moslim en was God zo toegewijd dat hij bereid was zijn zoon Isma’iel te offeren. God zond daarop een schaap dat Isma’iels plaats op het altaar mocht innemen.

Het offerdier is daarom vaak een schaap of geit, als verwijzing naar het offer van Abraham. Maar ook grotere dieren, zoals koeien en stieren, zijn toegestaan. De dag van het feest moet het offer gebracht worden in de tijd tussen het einde van het ochtendgebed en het begin van het namiddaggebed. Als het offer niet gebracht wordt in de voorgeschreven uren, kan de moslim het offer brengen op dezelfde tijd van de twee volgende dagen

Er zijn ook alternatieven voor het offeren, zoals het schenken of de offergave. Mensen kunnen een persoonlijke gift doen, een gift doen aan een organisatie die hulp verschaft aan moslims of moslimgemeenschappen (bijvoorbeeld arme dorpen) of een gift doen om via een organisatie geofferd vlees in te blikken voor gezinnen die zelf geen schaap kunnen slachten.

Aïd El Kebir is niet alleen een religieus gebeuren; het is ook een groot sociaal en familiaal feest. Zoals elk feest is het synoniem met ontmoeting, vreugde, delen en broederschap. Het offerfeest is vooral een feest van geven en goede daden. Delen met anderen is een islamitisch voorschrift, maar op deze dag wordt daar extra de nadruk op gelegd.

Zoals vorige jaren voorziet de Stad Gent in een tijdelijke slachtvoorziening in overleg met de Gentse moskeeverenigingen. De Gentse moslims kunnen op de Groothandelsmarkt terecht op twee gescheiden tijdelijke slachtvloeren. Het ene gedeelte is een slachtvloer met service, het andere een doe-het-zelf slachtvloer. Op de doe-het-zelf slachtvloer wordt het schaap gekeeld door een gemachtigde keler, waarna je alles zelf moet doen. Op de slachtvloer met service moet je het schaap na de keling naar de slachtlijnen brengen (met een kruiwagen). Alle verdere slachthandelingen worden dan uitgevoerd door een ervaren slager.

De totale slachtcapaciteit van de tijdelijke voorziening bedraagt ca. 1000 schapen (400 service/600 doe-het-zelfvloer).

Tijdens de periode van zaterdag 7 januari tot en met vrijdag 13 januari geldt in Gent een algemeen verbod op het thuisslachten van dieren.

© 2006 GENTBLOGT VZW

73 reacties »

  1. Reactie van Peter

    goed hendrik, je bent er snel bij! Fijn offerfeest gewenst aan onze moslimstadsgenoten. Laat die koteletjes maar smaken!
    mhheeeeeeehhhhh!

  2. Reactie van elce

    Bon appétit tout le monde!

  3. Reactie van Jeronimo

    eigenlijk is niets beters dan een stukske “levende vers” vlees ;-)

  4. Reactie van Iris

    Het zou interessant zijn mochten onze moslimstadsgenoten hier ook eens hunne zeg doen om ook HUN feest in de kijker te stellen, zodat wij er nog wat meer kunnen van opsteken.
    Mooie reportage Hendrik, hopelijk heb jij, bij het fotograferen, hen ook de weg naar gent.blogt doorverwezen ?
    Bij deze een welgekomen oproep !

  5. Reactie van Hendrik

    @Iris: je hebt gelijk. Wel ik heb de meeste mensen die ik gefototografeerd heb ons visitekaartje gegeven

  6. Reactie van Josie

    Kan niet begrijpen dat mensen zo tolerant zijn hierin. De rituele manier van slachten is enorm pijnlijk voor de dieren. Het is belachelijk dat religie wordt aanvaard als excuus om dieren dergelijk leed aan te doen in een beschaafd land als België.
    Persoonlijk vind ik dit ronduit walgelijk. En neen, ik ben geen Blokker ofzo, alles behalve, en ik heb niks tegen moslims, maar als vegetariër en dierenliefhebber moet ik bijna kotsen van deze foto’s…
    Onder het mom van religie en traditie kan in België blijkbaar alles…
    En niemand die een moment stilstaat bij de duizenden schapen die nodeloos lijden.
    Fijn…

    • Reactie van fatiha

      [Reactie verwijderd. Je hebt recht op een opinie, maar dat geeft je niet het recht om mensen uit te schelden.]

    • Reactie van bren

      ja das waar!!! ik snap ook niet waarom ze zoiets toelaten…dieren zo laten lijden,totdat ze zijn leeggebloed. ocharme die beestjes,ze moesten zoiets verbieden in BELGIE!!!!

  7. Reactie van Hendrik

    @Josie.Ik vind dit geen walgelijke beelden. Ik ben zoals zo velen geen vegetariër en de meeste zoals ik vergeten dat het vierkant stukje biefstuk op ons bord ook van een geslacht dier komt.
    Ten tweede hoop ik dat er nu geen discussie over vegetarisme hier zal ontstaan rond dit feestelijk gebeuren.

  8. Reactie van laurensv

    @Hendrik: Nee, stel je vooor een discussie op een forum/blog,
    een mens mag er niet aan denken. De meesten hier zijn waarschijnlijk nog niet bekomen van de discussie over consumentarisme rond sinterklaas/kerstdag.

  9. Reactie van Jean Marie de Wulf

    Ik heb het ook tamelijk moeilijk met die praktijken, hoewel zeker geen vegetarier. Dit past niet meer in onze verstedelijkte gebieden, en onze hygienische wetgeving. Of zijn wij niet gelijk voor de wet? Maar zouden we onze muselmanse stadsgenoten niet kunnen aanmoedigen eerder de symbolische daad te stellen dan dit voor ons toch vreselijk gebruik. Ik vermoed toch dat dit stilaan zo zal evolueren.

  10. Reactie van Iris

    @Hendrik, dat was een goed idee, hopelijk doen ze er wat mee.

  11. Reactie van Iris

    @all, Hoe moeilijk we het er ook mee hebben, we moeten even ons eigen aanvoelen opzij zetten om tolerant te kunnen zijn en zodoende bepaalde rituelen van andere culturen te aanvaarden.

    En wat met foie gras (die velen onder ons feestelijk souperen)en hanen – en hondengevechten in andere werelddelen. En stierengevechten enz…..
    Kijk, ik doe daar ook niet aan mee maar laten we aub tolerant zijn en onze moslimstadsgenoten hun “feest met hun eigen boodschap” ook gunnen en ons imago van leefbare stad voor iedereen hooghouden.

  12. Reactie van frederic

    quote: “Mensen kunnen een persoonlijke gift doen, een gift doen aan een organisatie die hulp verschaft aan moslims of moslimgemeenschappen (bijvoorbeeld arme dorpen)”
    Lijkt me toch een ideale gelegenheid om op te roepen voor giften voor de mensen in Pakistan. Niet dat ik tegen het slachten ben, maar ‘t leek me wel een zinvol alternatief.

  13. Reactie van i.

    Mooi artikel!

  14. Reactie van AB

    leuk leuk,
    even gezocht op de foto’s, maar mezelf niet teruggevonden…
    net zoals vorig jaar mag ik dit feest namelijk van op de eerste rij meemaken: het heeft zo zijn gevolgen, een neef hebben die in de stedelijke integratiedienst werkt.

    Op de eerste rij betekent eigenlijk: het constant opruimen van het slachtafval dat een dergelijke traditionele slachting met zich meebrengt. Ik wil u de misschien pijnlijke details niet besparen, dus lezers met teerhartige ogen, sla misschien de volgende paragraaf over.

    Dit jaar zijn er op de groothandelsmarkt 729 schapen gekeeld, ongeveer evenveel als vorig jaar. Dit zijn er nog steeds een stuk minder dan de 3000 in Brussel of de 16000 in Parijs. Er wordt geschat dat er vandaag in België 30000 schapen geslacht zijn. Dit brengt natuurlijk veel afval mee, onderworpen aan strenge normen: de vachten zonder koppen en poten in de gele container, de ingewanden, koppen en poten in de rode, het bloed in blauwe afvalbakken (wordt uiteindelijk ook bij ingewanden gegooid).

    Het moet gezegd, het hangt in de kleren. Niet enkel de geur, maar het constant in de handen nemen van schapekoppen, het uitgieten van honderden liters lichtjes gestold bloed, ingewanden die achtergelaten worden in tonnen of op de betonnen vloer in een clark uitbraken, … het brengt wel iets teweeg.

    En toch, ik blijf eigenlijk genieten van deze traditie. Kleine kinderen kijken met verbaasde ogen toe, wisselend tussen afgrijzen en ondeugendheid, helpen mee, oude mannen in hun kostuums staan goedkeurend toe te kijken, willen vaak zelf (als pater familias?) de messteek toebrengen, er heerst een feestelijke sfeer, en bovenal: de bedoeling die er achter schuilt bevalt me wel.

    Er bestaan inderdaad veel diervriendelijkere alternatieven, en dergelijke tradities zullen altijd hun voor en tegenstanders hebben, maar toch … ik zou het jammer vinden moest het verdwijnen.

    Nog opvallend: “als een schaap naar de slachtbank geleid worden” klopt wel. Geen geluid te horen, geen weerstand, geen struggle for life te zien. Waarmee ik niet wil zeggen dat die er niet is. Alleen dat het opvallend is.

    Oh ja, voor de geïnteresseerden: volgend jaar niet meer op de groothandelsmarkt, en op oudejaarsavond!! Ik vrees dat ze het dan toch eens zonder mij zullen moeten stellen.

  15. Reactie van Jeronimo

    nja ik zou niet zo goed tegen de geur kunnen denk ik…

    hoe worden dieren eigenlijk geslacht in slachthuizen die voor de consumptie bestemd zijn?

    nu wordt dat eens publiekelijk getoodn al is de manier van slachten waarschijnlik totlaa anders dan in een gewoon slachthuis waar het op de “industriële” manier wordt gedaan.

  16. Reactie van polle

    In moderne slachthuizen krijgen de dieren een soort nekschot en stroomstoot. Ze zijn dan onmiddellijk dood en moeten niet eerst stikken of doodbloeden. Ritueel slachten gebeurt niet enkel tijdens het offerfeest, maar dagelijks. Het zijn trouwens niet enkel Moslims, ook Joden slachten hun dieren volgens bepaalde rituelen.

  17. Reactie van Bert

    De beesten zijn dus evenmin bijzonder opgetogen over de manier van werken in de gewone slachthuizen. Ik vind het eigenaardig dat mensen die vrolijk foie gras naar binnen werken (de GAIA-affiches hebben ze toevallig nooit gezien) ineens diervriendelijk worden als het op slachtingen voor het offerfeest aankomt. Al vind ik het wel een onzinnig argument dat vegetariërs hier vriendelijk verzocht worden hun kwebbel te houden omdat ‘we dáár toch niet weer over willen beginnen’. Je kan niet ontkennen dat de vleeswerende medemens hier op z’n minst een béétje een mining over mag hebben.

  18. Reactie van egel

    Ik vind toch dat dat ritueel slachten zou kunnen beperkt worden tot een feest waar alle moslims samen komen en waar dan 1 schaap ritueel wordt geslacht? Zelf ben ik geen vegetariër maar ik vind dat alle onnodig dierenleed moet kunnen vermeden worden…

    • Reactie van fatiha

      EGEL JIJ MOET JE NIET MET ONS GELOOF BEMOEIEN! BEMOEI MET JE EIGEN GELOOF! WAAROM MOET JUKLLIE DAN ZO NODIG EEN VARKEN SLACHTEN! HE HE!

    • Reactie van bren

      das waar,waarom zoveel dieren!!!
      ik snap ni waarom ze die gewoon hun goesting laten doen,wij leven hier toch in belgie hé,dan moeten ze hun maar aanpassen aan ons geloof en als dat niet kan…spijtig dan zenne. wij zouden het ginder ook niet voort zeggen hebben!!! ik krijg het er gewoon van dat ze allemaal staan te springen om te kunnen mishandelen en te dooden,walgelijk gewoon!!!!

      • Reactie van Jimmy

        Aanpassen aan “ons geloof” ? Is er dan “een geloof” dat hier als norm geldt? En val ik als atheist dan buiten de norm?

  19. Reactie van Peter

    de politiek correcte maar zeer hypocriete uitspraak ‘onnodig dierenleed’ is een luxe product van de westerse consumptiemaatschappij.

    Iedere niet die-hard veggie houdt van en fijn sneetje charcuterie , maar allen zijn verbaasd en verbolgen als ze zien dat er in een slachthuis ook werkelijk écht dieren geslacht worden.amai.

    Sommige culturen, hier dan de moslimcultuur, staan door ‘dergelijke taferelen’ veel dichter bij de natuur, ze zien hoe wreed het is, ze staan er niet van verwijderd,…, ze beseffen wat er op hun bord komt..
    bijgevolg zullen ze ook veel zuiniger en bewuster omspringen met vlees dan de doorsnee westerling. Ik heb het veel moeilijker met mensen die op restaurant een biefstuk bestellen en hem dan maar half opeten, dat vind ik onnodig !!!!!

  20. Reactie van Ünsal

    Proficiat Hendrik, mooi artikel. Ik sta zelf ook op de tweede foto, de persoon rechts met het kapje op. Zoals je ziet hebben allochtonen ook de weg gevonden naar gent blogt. En wensen ook hun mening kenbaar te maken.
    Ik vindt het vindt het leuk dat gent blogt aandacht schenkt aan het offerfeest. Het offeren van een dier is niet enkel een godsdienstig ritueel, maar heeft ook een sociale functie. Namelijk de vreugde bij ontmoetingen met famillie en vrienden. Het offeren van een dier is slechts een onderdeel hiervan, het feest omvat nog veel andere aspecten. Zoals het afleggen van famillie bezoeken. Het delen delen van je rijkdom met anderen, in dit geval het vlees. Dat men in zeven stukken snijdt en deelt met kennisen. Je kan ook in plaats van zelf een dier te slachten, het geld opsturen naar behoefige personen, vb hulp organisaties in pakistan. Ik was zelf ook een keler op de slachtvloer. En kan bevestigen dat mijn het dier zo weinig mogelijk laat lijden. Gelukkige feesten
    Groeten.

  21. Reactie van Iris

    @Ünsal, fijn voor jouw reactie en toelichting.
    Ik neem aan dat geld opsturen naar behoeftigen mogelijk is voor diegenen die wel degelijk geld hebben, terwijl het delen van het geslacht vlees méér in de mogelijkheid ligt van degenen die het niet zo breed hebben ?
    Dit doet mij teruggaan in de tijd, zo’n 50 jaar geleden, in de volksbuurten, toen deelden de buren nog met elkaar, zelfs hun laatste sneetje brood.

  22. Reactie van Sabine

    Ik herinner me nog iets uit mijn kindertijd. Toen ik een jaar of tien was, hadden mijn grootouders een drietal varkens (nochtans geen boerderij). We waren erbij toen het varken gekeeld werd op de koer naast de woning. Daarna mochten we zelfs even op het varken gaan zitten vooraleer het haar met een brander van het vel gebrand werd. En toen het dier opgehangen werd, mochten we in de ketel met bloed roeren, terwijl mijn opa de kruiden voor de bloedworst erin deed.
    Eigenlijk ben ik blij dat ik het nog eens heb meegemaakt, dan besef je tenminste wat vlees is op je bord. Onze stadskinderen weten dat meestal niet meer, zoals de fles melk ook uit de fabriek komt.
    En inderdaad, het was toen een mengeling van afgrijnzen en tegelijk fascinerend en vooral: het was een familiale aangelegenheid, want achteraf moest iederen samen het vlees versnijden en verpakken, pekelen, worst draaien…

  23. Reactie van Peter

    @sabine; idem dito, varkens, kippen en konijnen, ik heb ze allemaal artisanaal naar de dierenhemel zien vertrekken terwijl hun stoffelijk overschot in pekelpot en diepvriezer verdween….

  24. Reactie van Sabine

    @Peter: de kippen waren eigenlijk nog het ‘leukst’. Mijn opa joeg ons de stuipen op het lijf met die lopende kippen zonder kop! En dan kwam hij ons kietelen (gewoon spelen, niets verder achter zoeken) met de konijnestaarten.

  25. Reactie van lat

    mooie reportage en goeie research! hoewel ik het een ietsie jammer vind dat voornamelijk het controversieel onderdeel van dit feestgebeuren in de kijker werd gezet. maar soit, dit is voer voor discussie!
    ik beschouw mezelf als dierenliefhebber die af en toe een lekker stukje vlees nuttigt.op het Offerfeest bijvoorbeeld.
    in mijn jeugdige jaren maakte ik jaarlijks een rituele slachting van heel dichtbij mee. niks onnatuurlijks of wreed aan. verschil met westerse slachting is dat het bloed eruit stroomt. de halal methode schrijft dit voor. ook dat het mes zeer scherp moet zijn en de sfeer in de slachtruimte kalm en rustig, opdat het dier niet in paniek raakt. Het is tevens verboden een dier eten en drinken te ontzeggen vlak voordat het geslacht wordt.
    Mijn ervaring was telkens dat het dier stante pede zijn laatste adem uitblaast…

    @Josie: dat deze manier pijnlijker en bruter zou zijn voor het dier? dikke larie als je’t mij vraagt. onbekend is onbemind ???

    toch fijn om te lezen dat de meningen verdeeld zijn.
    Ah ja. Het eigenlijke feest is een heuglijke gebeurtenis onder familieleden. mijn familietweedaagse speelde zich voornamelijk af rond de kleine keukentafel. geen toeters en bellen. wel knetterend, intens en hartverwarmend.as usual. en te veel gegeten natuurlijk ;-)
    Latifa.

  26. Reactie van lorie

    ik vind dat de moslims mogen hun godsdienst in de kijker zetten. net zoals de andere godsdiensten want wij weten eigenlijk niet veel over de 4 andere wereldgodsdiensten.wij lopen ook inde kijker me onze godsdienst! en wij hebben ook onze vaste rituelen. ik vind dat wel erg voor die dieren maar als dat hun ritueel is dan heb ik daar geen commentaar voor. groetjuhz loriej x

  27. Reactie van antie beestenbeul

    DIT IS WALGELIJK
    ECHT WALGELIJK
    NIET VAN DEZE TIJD
    E

  28. Reactie van Stefanie

    Bah doe dit in jullie eigen land en val ons hier niet mee lastig.

    Jullie hebben walgelijke gewoonten

  29. Reactie van jamila

    Ikzelf ben een moslima. En ik heb vandaag ook de schaapfeest meegevierd. Ik zou vragen om wat respect te tonen voor onze godsdienst. Er is niets mis met dieren te slachten zolang het in de naam van Allah gebeurt, het vreedzaam gebeurt en het dier niet weet dat het geslacht zal worden. Elke jaar zijn er zoveel kritieken over hoe die schapen geslacht worden. De slachting moet gebeuren met een mes. Er is geen andere manier mogelijk volgens onze godsdienst. Die schapen zijn gezegend dat ze geslacht worden op de islamitische wijze! Dat moet toch begrepen worden…Wij proberen zo ons best om de schaap niet te laten lijden omdat onze God Allah dat ons heeft bevolen, en ikzelf met vele andere moslims willen die gebod gehoorzamen. Er is niets walgelijks aan. Het wordt gewoon walgelijk gevonden omdat het men gewoon is om zijn/haar vlees verwerkt in de winkel te zien ,en niet bebloed op in een slachthuis.

  30. Reactie van Micha

    wat mij betreft: respect voor ieders geloof en rituelen en dus ben ik blij met dit artikel. Ik heb ook best wel respect voor mensen die vegetariër zijn en het dus afschuwelijk vinden dat er dieren gedood worden (op welke manier dan ook).

    Ik vind het alleen opvallend dat er dan plots vanuit laatstgenoemde hoek hysterisch gereageerd wordt.. Het is niet omdat je het niet eens bent met een bepaald ritueel dat je je moet verlagen tot schelden. Respect krijgen begint met respect tonen.

  31. Reactie van NorMan

    Hoi,

    wat een leuke en echte discussie is dit! Zou die eigenlijk graag zien in het echt, misschien gespijsd met een lekkere lamskotelet en een Medoc van 2001.

    Zelf heb ik geen respect voor godsdienst of geloof an sich, voor geen enkele. MAARRRR ik heb des te meer respect voor mensen, waarden EN tradities. Ik heb respect voor het individu dat gefundeerde keuzes maakt, keuzes uit overtuiging of uit ratio, als het een bewuste keuze is.

    Ik wens een zalige feestdag aan iedereen voor wie het offerfeest belangrijk is. Aan alle anderen wens ik een leuke dag met veel reflectie en een brede kijk op een wereld die echt wel een tikje groter is dan een GSM schermpje.

    Zalige feestdag!
    J
    /Ik ben liever mijn eigen god.

  32. Reactie van Augustinus

    Moeten we de zaken hier ook niet een beetje in perspectief zien? Men heeft het hier over 1000 schapen, blijkbaar voor Gent en ruime omgeving. Dat betekent (eventjes ruwe schatting) dat ongeveer 1 op de 15 moslims in onze streek actief deelneemt aan dit ritueel. Ruim 80 procent gaat dus NIET naar een slachtvloer, maar viert het feest in familiale kring, met eventueel een gift aan een liefdadig doel. Die 80 procent zijn natuurlijk even goede moslims, en even goede gelovigen. Kortom: gewoon eventjes onze perceptie bijstellen, het overgrote deel van de gelovigen heeft dit weekend geen druppel bloed gezien.

    Het probleem met alle religies is dat je een kleine groep mensen hebt die alle zaken heel letterlijk nemen, en een grotere groep die gewoon gelovig zijn. Die ene groep valt meer op, maar laten we toch niet denken dat de meerderheid zo is.

    Voor de meeste gelovigen is dit gewoon een feest van familie, geloof en vrede. Laat dit zo zijn voor iedereen.

  33. Reactie van Sanne

    En toch vind ik het walgelijk..
    Die zielige diertjes weten niet wat hen overkomt!
    Lekker hoor.. eet smakelijk.
    Laat ze lekker rondlopen in de wei of what ever, laat ze lekker hun eigen leventje leiden.
    (Ja, ik ben vegetarier)
    Kijk dan hoe die diertjes erbij hangen! Alsof het een onbelangrijk ding is geweest waar je toch niks aan hebt.
    Hoeveel moet zo’n diertje ondergaan voor die paar seconden dat de mens geniet van het vlees.

    (mijn mening…)

    Groet,
    Sanne.

  34. Reactie van Th.

    Onder het mom van dierenrechten worden er in de wereld anders ook veel zaken vergoeilijkt die gehele culturen om zeep helpen (vooral deze van inheemse volkeren), maar daar staan veel dierenrechtenactivisten blijkbaar niet bij stil.

    En ja, ikzelf ben ook vegetariër.

    Nu ja los daarvan: een mooie reportage en goede feesten gewenst aan allen.

  35. Reactie van zorro

    tssss allemaal onnodig dat die schapen geslacht worden
    wrm moeten die dieren dood?
    een dier dooden vind ik het zelfde als een mens
    offer dan je eigen zoon inplaats van een schaap

  36. Reactie van Laurens

    Ik respecteer vegetariërs in hun keuze, ik zie niet in waarom ik mij dan als vleeseter zou moeten laten terechtwijzen voor mijn keuze. Je kan mensen proberen sensibiliseren, zodat ze daar beter over kunnen oordelen, maar mensen die weten wat hun keuze inhoudt blijven aanvallen is gewoon fundamentalistisch.

  37. Reactie van Steven

    Goh ja, ga je de wolf ook bekijvend toespreken als hij een schaap doodbijt? En dit trouwens op een veel minder humane manier dan een vlugge slachting. Persoonlijk vind ik het maar een bloederige bedoening, gans dat offerfeest, maar aan de andere kant komt mijn oom ook nog geregeld bij mijn ouders binnen met een vers gelsacht konijn, en herinner ik me nog dode kippen bij mijn oma.

  38. Reactie van Matthias

    Dat zou dan moord zijn. Een beetje zin voor perspectief graag.

  39. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Als we de zaak louter biologisch bekijken: de mens is een omnivoor, of ‘alles eter’. Laat ons gewoon gematigd verder doen, en de ene en de andere extreme houding vermijden. Een gekend spreekwoord zegt nog steeds overdaad schaadt. Ook kunnen we er van uitgaan dat de “normale” uitvoering van de religieuze gewoonten of verplichtingen uitgaan van morele regels.

  40. Reactie van vero

    enkele bedenkingen;
    Al onze huisdieren zijn wat ze zijn door een domesticatieproces dat ‘pas’ 10.000 jaar geleden gestart is. Zonder mensen waren er dus geen schapen. Of hadden ze zeker geen scheerwol en bestonden ze maar in zeer kleine getale. Het is ook door onze intense relatie met deze huisdieren dat wij geworden zijn wat we zijn (met onze ziektes, resistenties etc…) Je kan vragen stellen bij slachtmethodes, maar ik denk dat er een groter moreel probleem zit bij kweekmethodes en de grootte van de productie.. De onevenredige exponentiële toename van dit soort zoogdieren (wijzelf incluis) in het geheel van de biomassa is enorm belastend zijn voor het planetair ecologisch evenwicht. Alarmerende wetenschappelijke artikels hierover zijn er genoeg op het net. Dit lijkt me dan ook de enige echte zinnige grond voor vegetarisme (en geboortebeperking). Al ben ik zelf al meer dan 20 jaar vegetarier, al dit gedoe over slachtmethodes en termen als ‘moord’ gaan meer over het eigen grote morele gelijk dan over reële problemen. Zelfs als niet-vleeseter kan ik alleen maar content zijn dat alle geiten op de galapagos-eilanden vanuit helikopters systematisch afgeschoten worden…

    En wat betreft het offerfeest; culturen veranderen langzaam en hebben tijd nodig om oude gebruiken die een uitgesproken sociale functie hebben in een meer eigentijdse vorm te symboliseren (Zoals de evolutie naar giften aan ngo’s). Een meer gesystematiseerde en gecontroleerde vorm van slachtingen is slechts een tussenstap.
    Als we erin slagen minder respect op te brengen voor religies en hun dogmas en meer begrip voor tradities en mee zoeken naar eigentijdse vertalingen ervan, stap voor stap, kan samenleven nog echt plezant worden…

  41. Reactie van wesley

    Waarom doen sommige mensen zo belachelijk over het offerfeest?? Wij slachten toch ook dieren om ze op te eten! En we weten zelfs nie hoe da geslacht is of waar dat vanaf komt. Dus beter zo, vers vlees en zelf slachten ! Voor volgend jaar, al een fijn offerfeest gewenst !!! We moeten allemaal kunnen samenleven en respect hebben voor elkaar !

    GROETJES
    WESLEY

  42. Reactie van thom

    Vind ik ook! Mijn foie gras is al besteld voor de volgende kerstavond. Het moest maar zo lekker niet zijn.

  43. Reactie van mike

    !!!!!!!!!! dit is niet normaal (…) moslims. als wij ook een offerfeest zouden aanschaven en moslims vast binden en langzaam dood laten bloeden en daarna uit elkaar halen…!!! wat hebben die schapen die moslims aangedaan NIKS!!! dit is walgelijk dit kan niet dat de nederlands regering dit toe laat

  44. Reactie van Snoepsheep

    Waarom laten wij westerlingen onze lieve nuttige schapen(kaas,melk,wol)op een beestachtige wyze afslachten door Islam of moslimbroeders?
    Stel dat wij heilige koeien afslachten in India dan krijgen we de doodstraf toch!
    Nee die moslims worden maar vegatarisch toch!

  45. Reactie van Jean Marie DE WULF

    “Minder respect voor religies”: volgens mij is de uitdrukking verkeerd. U had beter gezegd: “het letterlijk overnemen van religieuse teksten of dogmatische openbaringen moeten voor evolueren” Want breed genomen moet men blijven respect hebben voor religies en hun brede ethische boodschappen.

  46. Reactie van Britt

    ik vind dit niet kunnen wat zielig zeg!!!!!!!!!!

  47. Reactie van Richard

    Ritueel slachten anno 2007 is belachlijk, dus is het offerfeest ook belachlijk.Slachten oké, maakt niet uit, maar niet ritueel.

  48. Reactie van jan

    ook mijn ouders slachten hun varkens, schapen en geiten ,tot in de jaren 80,thuis, eerst werd de keel over gesneden . ik denk dat een varken of schaap al na 4sec. hersendood is bij gebrek aan bloed. in een slachthuis waar ze op de “normale”manier slachten wordt er met behulp van perslucht een stalen pin door de schedel van het dier gedreven. als alles goed gaat is het beest 2 sec
    eerder dood.en dan moet al het bloed er nog uit anders is het niet eetbaar het gaat natuurlijk ook weleens mis. een slachthuis kom je natuurlijk niet zo gemakkelijk binnen zeker niet om sfeerbeeldjes te trekken.wat doen we met garnalen,mosselen,krab of kreeft? levend in kokend water gooien .een humaan lot in vergelijking met paling,wordt levend gevild, of wat te denken van een visje
    ze sterven allemaal de verstikkingsdood ,behalve de tonijn die krijgt nog een eerlijke kans on de handharpoen te ontwijken .ik zal maar stoppen zeker?
    De garnaalvangst wat een schande !

  49. Reactie van vero

    de reactielijst brengen oude blogberichten weer naar boven. Vandaar een late reactie van mij op je bericht toen, Jean-Marie.

    Je maakt een redeneerfout door te stellen dat religieuze systemen ethiek in ons leven brachten. Ze vertaalden louter een moreel denken en handelen dat in onze menselijke soort ingebakken zit. Vertalingen aangepast aan tijd en plaats. Het letterlijk nemen van dergelijke oude vertalingen is inderdaad een probleem. Stel je voor dat we zouden handelen naar de ethiek van de god van het oude testament. De genocides en andere ‘misdaden’ die daarin door een godheid gelegitimeerd worden… Godsdiensten liggen bovendien aantoonbaar aan de basis van de grootste gruwels die de mensheid tekenden. Ook vandaag nog. Als je mensen kunt doen geloven dat er na dit leven toch een paradijs komt, dan zijn ze in staat tot echt lelijke dingen. Er wordt in dit reële leven toch geen factuur opgemaakt. Moeilijk om veel respect op te brengen voor dergelijke, cultuur-historisch interessante, compleet verzonnen legitimatiesytemen. Moraal heeft geen godsdienst nodig. Integendeel.

    Sinds het vorige bericht is Richard Dawkins’ The God Delusion in vertaling beschikbaar. (God als misvatting.) Boeiende lectuur over dit thema. Een tijdje zelfs nr 1 in de verkoop van Amazon. De Turkse uitgever is er bovendien zwaar door in de problemen geraakt. Om voor de hand liggende redenen.
    Ook verhelderend is de Backlash Corner op http://www.richarddawkins.net . Daarin getuigen ex-gelovigen (ex-christenen, ex-moslims, ex-…) over de gruwels in hun leven als gelovige en de gevolgen ervan in hun leven achteraf. Kiekenvlees krijg je ervan.

  50. Reactie van Els

    Ik vind dat ik geen recht van spreken heb. Ik heb jaren geen vlees gegeten nadat ik veel had gelezen over de wanpraktijken in de industriële vleessector. Nu eet ik al jaren opnieuw vlees. Ik eet varkensvlees, terwijl ik tegelijkertijd artikels lees over de intelligentie van varkens. Het idee intelligente wezen op te eten is best wel bizar. Toch eens over denken in het kader van mijn goede voornemens..Anyway, als iemand mij kan aantonen dat dieren in de klassieke slachterijen minder pijn leiden dan bij het ritueel op het offerfeest, maar dan wetenschappelijk, feel free.

  51. Reactie van fatiha

    ik vind het best zielig voor de beesten terwijl ik een moslima ben maar ik ben pas 10 jaar maar ja je kan er niets aan doen maar ik vind schaapenvlees super lekker en mijn neefjes vinden het zielig ze moeten soms huilen want hun vader neemt hun altijd mee naar de slagterij en ze mogen ook spelen met de schapen en dat vind ik zielig als ze moeten huilen dan geef ik ze een dikke kus! xxx fatiha!

  52. Reactie van fatiha

    salaam kan iemand me helpen ik heb een vraagje ik heet fatiha en ik ben tien jaar en ik wil later juf worden kan iemand me helpen heb een vraagje!

  53. Reactie van C14

    Vrijheid van godsdienst? Now way. Vrij van godsdienst, JA!

  54. Reactie van herb

    Michel, bedankt voor deze verslag. Zoals het spreekwoord zegt: Wissen ist Macht. Unwissen führt zur Machtlosigkeit.
    (Als er iemand is die dit even naar het Nederlands wil vertalen! merci!)

    • Reactie van rony coekaerts

      grapjas! “weten is macht,onwetendheid brengt onmacht”

      ik heb die 63 vorige berichtjes eens allemaal herlezen en zie daar de bevestiging in van dat gezegde.
      mensen die nog nooit een dier hebben geslacht, zelf het niet gezien hebben, gaan zich uitspreken over dierenleed.(you tube telt niet:)) indien vakkundig gedaan is elk dier binnen de twee seconden dood bij keling. lang lijden zou trouwens onproductief zijn: het vlees is door de verkramping ten gevolge van doodsstress minder lekker.
      in tegenstelling met wat men denkt te weten sterft een dier niet door verstikking maar eerder door de schok die het plots doorsnijden van de hoofdader teweeg brengt: het snel terugvallen van de bloeddruk. het is dan ook belangrijk dat een dier rustig blijft. daarom mogen bij “rituele”, wat in niets verschilt van de oude vlaamse, slachtingen de dieren niet zien wat er gaat gebeuren: niet het slachten van hun voorgangers, zelfs niet het mes. dat is in onze moderne slachterijen wel enigzins anders. het valt me op dat op open-bedrijven-dagen die hun deuren niet open zetten. dan pas zouden de mensen bedenkingen kunnen maken over dat stukje vlees, mooi verpakt in een schaaltje. ineens een pak vegetariers erbij.:)
      mijn vader nam elk konijn elke dag in de armen. het varken werd gestreeld. de kippen, eenden en ganzen kon hij vastnemen zonder dat ze fladderend weg wouden. toen ze dood moesten waren ze onwetend over hun lot.
      mijn marokaanse en tunesische vrienden, in hun thuisland, halen hun schaap weken voor het offerfeest in huis. desnoods op hun balkon. de kinderen spelen er mee, vertroetelen het. het lijkt contradictorisch maar is het niet. een geschenk aan god (hun god, niet de mijne want ongelovig) moet met liefde gegeven worden: zoals abraham zijn zoon wou offeren.
      dat moslims dat hier niet doen is logisch: er zou nogal een gehuil opgaan moesten ze allemaal een schaap in huis halen.
      heeft iemand al eens een joodse slachting meegemaakt?
      dat gebeurt elke dag in a’pen. identiek hetzelfde. nooit iets in de krant over gelezen.
      nu het wildseizoen is aangebroken zal wel niemand zich de vraag hebben gesteld: “hoe is die fazant gedood als zijn kop er nog aanhangt”. heel simpel: men hangt hem op aan zijn poten en steekt met een smal mesje de ader onder zijn tong door. en dan maar leegbloeden. duurt een tijdje.
      nog slachtverhalen? op aanvraag :)

      de tweede bedenking die veel bloggers maken: waarom doen we die poezelige, lieve diertjes dood?
      ondanks wat in heilige boeken geschreven staat, er is nogal wat rotzooi geschreven vanaf de mens het schrift heeft uitgevonden, zijn we het resultaat van een evolutie waarbij de aapachtingen het dichts bij ons staan. iemand die gelooft dat chimpansees alleen bananen eten is wel mis: een muis, vogeltje en soortgenoot gaat er even vlot in. hun gebit en darmstelsel is identiek aan het onze.
      moesten we graseters zijn dan hadden we drie magen.
      het eten of niet-eten van vlees is gewoon een moreel standpunt van mensen die hun overtuiging laten primeren op hun biologisch mens-zijn. daar is niets mis mee, mijn dochters hebben ook zo’n puberale periode gehad, maar een mens is een omnivoor.
      als ik in zo’n winkel voor vegetariers binnen stapte viel mij op hoeveel voedingssuplementen er verkocht werden. blijkbaar waren er toch stoffen die niet in bonen en tofou te vinden waren of niet in voldoende mate.
      oh ja, vooralleer men mij verdenkt van een bloeddorstige carnivoor te zijn: ik eet zelden vlees. wel schaaldieren, vis, garnaalachtigen en kwal(alhoewel, is dat een dier?)
      toch wil ik hierbij mijn turkse buren bedanken omdat ze gisteren me een deel van hun koe geschonken hebben.
      het zal me smaken.

      • Reactie van Jimmy

        Hun koe??? Toch niet van op het offerfeest??

        • Reactie van Guido Van Peeterssen

          Een koe? Goed mogelijk, er worden schapen én koeien geslacht tijdens het offerfeest. Ik krijg van de de Turkse kuisvrouwen die ISS uitstuurt af en toe eens een zoetigheidje ter gelegenheid van een Turkse feestdag. Dat rony een deel van dat koebeest kreeg bewijst dat hij goede buren heeft met wie hij in goede verstandhouding leeft.

          Wat mij betreft is het slachten van een dier de normaalste zaak van de wereld, als het maar correct uitgevoerd wordt. En als iedereen alles correct opruimt. Alleen jammer dat er weer een paar onnozelaars slachtafval in de berm gekieperd hebben dat de brandweer dat is mogen komen opruimen.

  55. Reactie van herb

    ik ben nu voor de vierde keer op een van de slachtingen aanwezig geweest, eens in Gent, dit jaar in Brussel en ik begrijp de kritiek op het “onmenselijke” slachten van dieren niet helemaal, aangezien de toestanden en omstandigheden binnen de vleesindustrie. In plaats van telkens weer “den moslim” wegens zijn “praktijken” aan te vallen, zou men beter eens voor zijn eigen deur bezem.

  56. Reactie van hendrik

    Grappig dat er aan dit artikel van 2006 maar steeds wordt verder gebreid met dezelfde discussies-)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>