West-Vlaamse petitie tegen Gentse onafhankelijkheid

donderdag 24 januari 2008 10u08 | Redactie | 91 reacties
Trefwoorden: , .

De snode plannen van de Nieuwe Gentse Alliantie (N-GA, zie krant van gisteren) blijven voor beroering zorgen. Ongeruste West-Vlamingen, een ‘volksstam’ die door N-GA nadrukkelijk wordt geviseerd, hebben een solidariteitsactie opgestart. Onder de titel Red de Gentse Solidariteit roepen ze op tot samenwerking en gelijke behandeling van iedereen die in Gent woont, los van zijn of haar afkomst. Wie het daarmee eens is, kan een petitie tekenen op de website van het West-Vlaams Democratisch Front (WDF). Als er voldoende steun komt vanuit Gent, overweegt het WDF een manifestatie op 30 maart, de dag dat de N-GA de Gentse onafhankelijkheid wil uitroepen.

Bron: De Gentenaar

  • Facebook
  • Delicious
  • Twitter
  • Share/Bookmark

© 2008 GENTBLOGT VZW

RSS feed

91 reacties »

Reactie door Bart
2008-01-24 15:01:44

Ik snap de ongerustheid niet. We weten toch al lang dat Gent Westvlaams is? Iemand ooit al eens een Oostvlaming tegengekomen in Gent? Hoog tijd dat de officiële instanties de provinciekaarten aanpassen aan de realiteit.

Reactie door D.
2008-01-24 15:06:14

En laat ons eerlijk zijn….West Vlamingen zijn toch een stuk sterker geëvolueerd als soort. Wie gaat het NTG leiden? Ahaaaa!

 
Reactie door kat
2008-01-24 22:54:19

excuseer, maar ik woon al ettelijke jaren in Gent en ken geen enkele West-Vlaming. Waar houden die zich schuil misschien ?

Reactie door Eve
2008-01-25 16:37:16

ze vermommen zich als gentenaars!

Reactie door Guido Van Peeterssen
2009-08-10 23:28:53

Eve,
Echte Gentenaars wonen steeds vaker in De Pinte, Sint-Martens-Latem, Merelbeke, De Pinte en Bachte Maria-Leerne ( of ergens aan de Leie), gewoon omdat ze de stad ontvluchten. Sommigen wonen zelfs in Knokke. In hun vrije tijd pakken ze met hun seniorenticket (5 euro heen en terug) de trein, kwestie om zich toch Gentenaar te voelen. Plaats zat dus voor Aalstenaars, West-Vlamingen en Limburgers aan wie ze hun appartement verhuren.

 
 
 
 
Reactie door Fre Liefkens
2008-01-24 15:06:45

Mij allemaal goed maar ze mogen die wel eens beginnen ondertitelen op AVS!

Reactie door Theo Liefkens
2009-08-10 22:14:57

Ik heb geen reactie op het geschrevene maar ik zou bijzonder graag met U in contact komen

Theo Liefkens
Maassluis
Nederland

 
 
Reactie door D.
2008-01-24 15:08:53

Of woordenboeken uitdelen “west-vlams”! of Lekturama-cassetjes ingezongen door de Bekendste Gentenaar-zanger-artiest…Flip Kowlier! Ahaaaaa!

 
Reactie door Fre Liefkens
2008-01-24 15:11:06

en ruute twiduust cursussen bij de VDAB!

Reactie door jerommeke
2008-01-25 15:23:49

Anderzijds zijn xp en vista hier reeds lange tijd de norm. Maar ik begrijp dat het voor West-Vlamingen allemaal niet te snel mag gaan.

 
 
Reactie door rony coekaerts
2008-01-24 16:32:48

het is duidelijk dat west.vlaanderen een achtergebleven gebied is. dat tonen verschillende feiten: een keer uit hun boeregat en kennis gemaakt met de groot.stad krijg je ze er met geen stokken terug naar toe. hier bouwen ze enclaven op, waar ze in een soort taal, onbegrijpelijk voor de rest van de bevolking, zich proberen te manisfesteren als een superieure dierensoort. hun groepsgedrag is in veel gevallen aanstootgevend. als je een loslopend individu ontmoet wil die zich nog aanpassen, maar eens een paar glazen gedronken, hervalt hij[zij] in zijn oude gewoontes.
voorbeelden zoals flip kowlier, die gesmaakt word wegens het exotische van zijn taal, het kon even goed een hottentot zijn, of wim, die het uiteindelijk ook in een andere taal gemaakt heeft, met behulp van een harmonika dan nog, of arno, wiens frans een typisch voorbeeld is waarom vlamingen in frankrijk worden uitgelachen, zijn weinig ter zake. integendeel.
zoals men voor andere allochtone medeburgers taallessen inricht, desnoods met logopedische hulp, het leren eten met mes en vork, drinken zonder de straat onder te kotsen, zou men, en dat alleen om hen te helpen, hetzelfde voor hen moeten doen. gent zou een leefbaardere stad worden.
eigentlijk is het droevig: wim moet in gent zijn vakkennis uitdragen, in brugge staat een lompe kubus waar men hem zou kunnen gebruiken. niet dus. daar zijn ze in dat gebied nog niet rijp voor.
dus west.vlamingen in gent, wees blij dat de gentenaars zo tolerant zijn, jullie als bijna gelijken ontvangen, de vooroordelen soms willen opzij zetten, maar doe ook jullie best eens en probeer, dat lukt echt wel, je aan te passen aan de grote stad die gent is.
ik wens jullie het beste, een brabander.

Reactie door Charles Strijd
2008-01-24 16:49:24

Nou, dat is duidelijk!! Daar is geen woord Chinees bij:-)

 
Reactie door Jeronimo
2008-01-25 11:04:56

die brabander dient duidelijk eens omwenteld te worden

Reactie door rony coekaerts
2008-01-25 19:40:16

sorry, al 47 jaar gentenaar, niet altijd gewoont, maar wel met hart en nieren.

 
 
Reactie door Coenas
2008-01-25 13:14:41

Dag brabander,

Enkele opmerkingen.

Misschien doe je er goed aan eerst zelf te leren schrijven:
“voorbeelden zoals flip kowlier, die gesmaakt word wegens het exotische van zijn taal…”
Een zin begint ook altijd met een hoofdletter.

2e puntje, ik snap niet waarom je uithaalt naar west-vlaamse muzikanten.
Nee hoor, Arno wordt helemaal niet gesmaakt in Frankrijk. Hij is enkel tot ridder in de kunsten en de letteren geslagen.
Ik vermoed dan ook dat jij ons eerder belachelijk maakt in het buitenland door die gentse onafhankelijkheid (lol) te steunen dan Arno.

“zoals men voor andere allochtone medeburgers taallessen inricht, desnoods met logopedische hulp, het leren eten met mes en vork, drinken zonder de straat onder te kotsen, zou men, en dat alleen om hen te helpen, hetzelfde voor hen moeten doen. gent zou een leefbaardere stad worden.”

Euhm, vraagje, hoe oud ben je?

Pas maar op! De boeren gaan de straat nu nog meer onderkotsen als ze dit lezen!

Rony toch, waar hou je je mee bezig?

Reactie door Eve
2008-01-25 14:09:34

Pas op, ik ben lid van de fanclub van Rony.

Reactie door S
2008-01-25 15:26:24

Rony Eve? Rony???

 
Reactie door Eve
2008-01-25 16:35:53

rrrrrrrrony zal het mij vergeven! met een gentse r.

 
Reactie door rony coekaerts
2008-01-25 19:42:38

hetr is je vergeven, liefste eve. hier zeggen ze lony. mijn mooie huig.r gaat er niet in.

 
 
Reactie door S
2008-01-25 15:41:44

@ Coenas: ‘Gentse onafhankelijkheid’ schrijf je met een hoofdletter…
En tik ‘rony’ eens in in het zoekveldje hier op GB – daar kan je vast wel een soort gebruiksaanwijzing uit distilleren.
‘Humor’ kan je ook opzoeken – op Wikipedia bijvoorbeeld.

Reactie door hcb
2008-01-25 15:46:55

Misschien kan die dan doorbladeren naar ironie.

Het zou natuurlijk kunnen dat dat niet in de West-Vlaamse versie staat.

 
Reactie door S
2008-01-25 15:55:07

Je hebt gelijk: ironie staat niet op de Westvlaamse Wikipedia. Zie http://vls.wikipedia.org/wiki/Specioal:Zoeken?search=ironie&go=OK
Humor trouwens ook niet.
Dat verklaart veel..

 
Reactie door Coenas
2008-01-25 18:25:24

Kijk es aan gent blogt vol ironie

 
 
Reactie door rony coekaerts
2008-01-25 20:00:09

ik ben zestig. het is de meeste mensen op gentblogt reeds duidelijk dat ik vanaf 1964 geen hoofdletters meer gebruik. dat tot grote ergernis van mijn leraars, en nadien inspecties. desondanks ben ik wel leraar geweest.
als je het verschil niet merkt tussen een licht satirisch stukje en een echt overwogen mening, dan toon je je zelf maar. mijn beste vrienden in gent zijn oostendenaar, limburger, bruggeling, lyonais, portugees en van waar dan ook.
oh ja, waar hou ik me mee bezig? reageren op berichtjes, het ene al beter dan het andere, de ene keer met humor(?) de andere keer ingegeven door “levenservaring”. stoort het je? niet lezen is een goede raad, ik reageer ook niet op alle stompzinnigheden die hier op het scherm verschijnen. dank.

 
 
Reactie door Zana
2008-01-28 11:41:34

Nu nog spellingslessen voor Brabanders.

Z (een in Brugge wonende Brusselse die in Gent heeft gestudeerd)

 
 
Reactie door Frans
2008-01-24 16:59:50

Gelukkig heerst onze nieuwe minister van Defensie over het niemandsland tussen West-Vlaanderen en Gent. Bovendien kan hij vanuit Kleine Brogel rugdekking bieden aan onze stad.

Reactie door hcb
2008-01-24 17:47:59

Zo’n grenspost op die rotonde in Aalter en een paar slagbomen op de E40: daarvoor moet bij defensie toch geld over zijn?

Reactie door rony coekaerts
2008-01-24 17:50:36

gewoon die poedel in een hondehok moet al voldoende zijn. die blaft zelf zonder te weten waarover het gaat.

 
 
 
Reactie door Jo S.
2008-01-24 19:37:45

GentBlogt op zijn best.

Iedereen reageert met een gezonde dosis humor. Of heb ik het mis?

Reactie door Greet
2008-01-25 11:59:18

Ik heb toch ook al behoorlijk zitten gieren :-)

 
Reactie door Eve
2008-01-25 14:11:02

Dat hangt ervan af..zijt gij een Westvlaming?:)

 
 
Reactie door marc dc
2008-01-24 20:41:35

elementary, my dear: (dialect+boers = vorm)
1. Wie bijt er nen euro in twee ?
2. Wie ister schizofreen tussen (luister niet naar mijn)woorden en (kijk niet naar mijn) daden ? Waar gaan ze nog ‘t meest naar de mis ?
3. W-VL + A’pen = CDNVA voor middernacht, maar in feite LDD&VB in het zwartst/donkerbruin van hun winterse & dekselse gedachten
4. Humor OK, maar toch geen kleutergrappen: een west-vlaming lacht niet omdat het grappig is, maar vindt het grappig als de lachband het hem “voorlacht” (lach of ik sciet)

 
Reactie door marc dc
2008-01-24 20:53:02

da moest natuurlijk zijn : “luuster noar mien gezegdes”
PS : gaat de zee tot in Gent komen door d’ upwarming ?

Reactie door Jan
2008-01-25 09:11:48

‘t Hangt ervanaf… Volgens die andere anderstaligen (aka Walen) zelfs tot over Gent… Zie maar hier

 
 
Reactie door B-west
2008-01-24 23:39:21

Ik ga zo hard collaboreren eens Gent onafhankelijk is! Ik ga Westvlamingen verklikken die geen uuflakke eten en stoverij maken met nen bruinen van rodenbach…

Reactie door jerommeke
2008-01-25 15:34:24

Die Rodenbach komt er niet meer in wanneer de grenzen gesloten worden voor West-Vlamingen. Giet maar een Gulden Draak of Delirium Tremens bij je stoofvlees.

Reactie door B-west
2008-01-25 17:24:11

Naast collaborateur ben ik natuurlijk ook van plan een belangrijke rol te spelen in het verzet, kwestie van het allemaal een beetje spannender te maken. Ik ga me voornamelijk toeleggen op het binnensmokkelen van illegale bakken Bavik & Rodenbach, niet dat ik die zo graag drink, maar uit misplaatst patriottisme!

 
 
 
Reactie door Jan De Moor
2008-01-25 12:17:32

In Waasten als Westvlaming geboren tijdens het Interbellum (momenteel Comines-Warneton door de latere annexatie bij Wallonie)ben ik geboortige Westvlaming ondanks een decennium inwoner van de wereldstad “van A” en nadien in 1945 voor de V-bommen gevlucht naar het gastvrije Gent en daar blijven plakken.

De Warnetonse gemeentelijke bureaucraten hadden zelfs stiekem mijn voornaam verfranst in de registers. Na een jarenlange juridische strijd en tussenkomst van de nationale Ombudsman werd door toenmalig minister van Justitie Marc Verwilghen een MB ondertekend om de illegale E definitief uit mijn voornaam te schrappen.
Stel U voor: Jean op mijn later doodsprentje.
De aanhouder wint maar de totale kosten beliepen: 19.000 Bef.

Kan niet overwogen worden deze ontstolen gemeenten Waasten, Komen,Ploegsteert e.a.opnieuw bij West-Vlaanderen te voegen zodat een brede corridor naar de industriezones in het Kortrijkse openligt voor de werkwillige Noordfranse grensarbeiders bij ontstentenis van Waalse medelanders?

 
Reactie door Ieperling
2008-01-25 13:05:42

Hmmm…juist een artikel gelezen van de standaard die een interview afgenomen heeft van die gasten.
No offence…maar als ze de geschiedenis van Gent willen gebruiken om zich te profileren dan zullen ze toch wel nog wat meer studiewerk moeten doen….

Puntje 1 : Edmond Cocquyt met de uitspraak ‘ Burges la morte, zeggen ze toch? Zoiers heeft nooit iemand over Gent gezegd.’

Tjah…jammer voor Meneer Cocquyt maar daar heeft hij ongelijk in. Ik verwijs naar het onderzoek over het historische Gent van de 19de eeuw door J.Backs omtrent de Mortaliteit in Gent als Ville Tombeau in de 19de eeuw. (Hier hebt U dus al een uitspraak die Meneer.Cocquyt tegen spreekt.) Voor de geinteresseerden onder jullie, een kort citaat uit Gent, Ville tombeau. =>
In Gent heerste een zeer grote zuigelingen sterfte, 280 pro mille ( tegenover 160 à 180 pro mille in Belgiê als geheel). Deze daalt pas in het eerste deel van de 20ste eeuw.

Puntje 2/ Tjah….Gent met zijn historische achtergrond als stadsstaat. Ik ga er vanuit dat iedereen weet dat we het dan over Gent in de Middeleeuwen hebben. Gent in de Middeleeuwen was een rijke en welvarende stad met veel rechten, dat wel. Maar Ieper, Brugge en het Burgse Vrije waren dat ook. Dus ik versta niet waarom Gent uit die 4 de beste zou zijn… Dat we terugkijken naar onze glorierijke dagen uit de Middeleeuwen…dat kan ik verstaan. Maar deze 4 gebieden stonden ook in interactie met elkaar. Denk maar aan 1302 ;)

Puntje 3/ Wat is het uiteindelijke doel eigenlijk van de N-GA? Terug, indien ze over Gent als stadsstaat spreken dan denk ik dat de Vlaamse regering passend kan reageren dan als Karel V indertijds.

Item, de leur oster la cloche appelé Roelant
( Ook worden ze beroofd van de klok die ze Roeland noemen)

=> Citaat uit de aanklacht van Lodewijk van Schore tegen de Gentenaars tijdens de opstand van 1537-1540.

De beste groeten uit de stadsstaat Ieper :D

Reactie door hcb
2008-01-25 13:20:16

Typisch voor Westvlamingen is dat ze er niks van snappen.

Heeft u gezien waar die vandaan komt? En weet u wie daar nog vandaan komt? En weet u tot wat dat geleid heeft? Voilà!

 
Reactie door Eve
2008-01-25 14:12:41

Kunt ge dat eens herhalen?

 
 
Reactie door Jean Marie DE WULF
2008-01-25 14:07:03

1- Blij te lezen dat de studie Jeroen Backs door sommigen gelezen wordt. Het draagt inderdaad een titel die ons naar het morbide verwijst, een tijdelijke toestand in de 19de eeuw. Nu, ik ken Jeroen Backs persoonlijk en mag ik u attent maken op de persoonlijke evolutie van deze zeer intelligente jongen: afstammeling van een Antwerpse vader en na zijn studie als een cultuurmissionaris naar West-Vlaanderen getrokken: hij heeft misschien, gezien de titel van zijn thesis, de voorzichtige noodzaak gezien om zich ergens tussen Roeselare en Izegem, (of Ieper?) te gaan verschansen. Ik vermoed dat de mensen van het G.M.O. hem zullen terugvinden en hier in Gent om uitleg vragen.
Nu verder over die thesis: staat er iets over de toevloed reeds in de 19de eeuw van enorm veel West-Vlaamse inwijkelingen die die allerlei vieze mikroben uit hun zwaar vervuilde landerijen naar Gent brachten? Dus de titel moest vollediger: “Gand, ville tombeau, grâce aux Ouest-Flamands”.
2-In 1302 waren er minder Gentenaars als anderen, ons herenvolk wist namelijk dat het op de noeste, krachtige boerenbevolking van daar ter plaatse kon rekenen: geen nutteloze risico’s: ook dat is zijn verstand gebruiken.
3- Wel, ik had vergelijking nog niet gemaakt, maar nu ge het zegt de uitlatingen van Kris Peeters zij wel gelijkend op dit van een despoot, maar dan nog niet verlicht. Maar hij zal met de Gentenaars onmiddellijk voelen met wie hij te doen heeft!

 
Reactie door Eve
2008-01-25 14:15:13

Aalter is echt een bijkomend probleem. NGA moet zich dringend buigen over deze nabije vestiging, waar zelfs in de kieshokjes reclame van de Crem mag hangen. Gelukkig zal er in Gent per definitie iemand anders over defensie beslissen, zodat we niet mee moeten doen aan dienen oorlog die De Crem eerstdaags per ongeluk gaat uitlokken.

Reactie door hcb
2008-01-25 14:52:41

Ik zou Aalter afstaan aan West-Vlaanderen. Dat zou goed samenpassen en ge moet iemand anders ook ne keer iets gunnen.

Reactie door S
2008-01-25 15:33:58

Euh.. Aalter weggeven kan je bezwaarlijk ‘iemand anders iets gunnen’ noemen hè?
Nu ja – als die Westvlamingen dat geloven is het voor mij goed hoor…

Reactie door Eve
2008-01-25 16:32:55

Als ze maar niet vergeten De Crem mee af te geven, dat is het belangrijkste!

 
 
Reactie door zena
2008-01-25 18:32:09

Zo’n rustige gemeente met al dat groen, met minstens één manège, een goede bakker met een bananentaart waar je op verlekkerd blijft, en met een grote plas water waar je soms eens kunt op ijsschaatsen en dá aan die West-Fluten geven ! Hela, diene De Crem kunnen we nog aan die West-Fluten geven maar allé, Aalter, onze grenspost, toch niet !

Reactie door jean
2008-02-01 15:46:42

Het probleem met Aalter is dat alhoewel ze geen westfluuten toch wel een beetje boeren zijn. Ander probleem is de dubieuze positie van vledmaarschalk De Crem. Het vermoeden leeft sterk dat deze boerenpotentaat met tsevenmanieren een collaborateur-infiltrant is van zijn westfluutse broodheren Leterme, De Cleck, Bourgeois en co. Daarom is het belangrijk voor Gent om in deze grensgemeente zijn invloed te vergroten om ten eerste een stevige dam op te werpen tegen de horden westfluuten en ten tweede de aalterse mensen wat cultuur bij te brengen.

 
 
 
 
Reactie door Jean Marie DE WULF
2008-01-25 14:44:48

Onze Gentsche Minister van Defensie, wie moet da zijn? Den Belleman, diene eeft al ne schunen uniform.
We kunnen het toch moeilijk aan Zuster Monica vragen!

Reactie door jerommeke
2008-01-25 15:39:21

Zou de Guy dat niet goed doen? Die mens zit binnenkort toch zonder werk ..

 
Reactie door Eve
2008-01-25 16:34:07

Sorry ze, ik zie Monica haar vrouwtje wel staan op de post van defensie. We lopen toch minder risico met een pacifistische zuster dan met PDC?

 
 
Reactie door Han Solo
2008-01-25 15:20:09

Beste,

De enige echte West-Vlaming is en blijft WILLEM VERMANDERE. Al de rest zijn streekverraders. Kijk naar Kowelier , een beetje dwepen met zijn West-Vlaams accent en in werkelijkheid heel der dagen Gentse wijven zitten poepen. Zo’n gasten zouden ze toch de ballen moeten afkappen en in de graslei werpen !!!

Groeten

Han Solo
de eerste extreem rechtse comedian van Vlaanderen.

Reactie door hcb
2008-01-25 15:35:07

Van waar zou die komen? Extreems rechts van Vlaanderen: Nederlands Limburg? Het land van Herve? Aken?

In ieder geval een streek waar ze paargedrag verwarren met varkensmanieren…

 
 
Reactie door Th.
2008-01-25 15:49:40

Waar kan ik mij inschrijven voor die taal-/inburgeringscursus?? :)

Reactie door Eve
2008-01-25 16:35:10

Regelmatig Gentblogt lezen is een eerste stap. Voor mondelinge conversatie, kom naar de fuif op 15/2
Tot zover de reclameflits.

 
Reactie door zena
2008-01-25 18:34:14

Ga eens bij vreemdelingenzaken van ‘t stad Gent en val ons hier niet lastig hé !

Reactie door Max
2008-01-25 18:54:46

Is er dan werkelijk niets te beleven in Kortrijk of Brugge? Waarom moeten alle West-Vlamingen zonodig in Gent komen wonen?

Reactie door Roland
2008-01-25 19:16:12

Omdat ‘thier goed is, maar de meeste Gentenaars te verzuurd zijn om het te merken.

 
Reactie door rony coekaerts
2008-01-25 20:15:14

kom, kom roland, zet vijf westvlamingen in een cafe met twintig gentenaars, wie maakt het meest lawaai? daarom denken ze dat zij de smaakmakers zijn, dat zonder hen gent niet zou leven.
waarom? heel simpel: kijk maar eens na wat er gebeurt in die provincie: in de zomer op het strand, k3, studio 100, en als volkseducatie een paar programma’s van de vrt, waar we ook niet moeten op trots zijn.
gentenaars zijn niet verzuurd: ze kunnen hun manieren houden.
moest iemand er aan twijfelen, mijn grootvader was van brugge, de andere van scherpenheuvel, zelf in duitsland opgevoed, ja in het duits, gewoond in oost.vlaanderen, en nu in china.
dus provincialisme is me vreemd, maar lol.

 
 
 
 
Reactie door Marcvr
2008-01-25 22:59:07

Zè gasten,

Benne kik oak ne westvloaming, moa min dogter wilt noastjare allik no hent goan leern. Kit ol gezijt tegen eur :eur gee en eur ha trekt ip niet. Moa kpijze da ter doa nie vele meer an te doen is. Zoe ze zij nie veel beter eur erre leren voor in hent ? Allé, tis tog ne letter mindre éh. Moestje een kenn die ta wil toen loat moa weten éh. In de congé miskien, en vo de kosten goa me da wel arrageren éh.

Reactie door Jean Marie DE WULF
2008-01-28 12:04:56

Eeh, Moat, liert te kier Gentsch klappe oas iederien!

 
 
Reactie door NG-A
2008-01-28 19:52:23

Oh kut, alweer een West-Flut

N-GA lanceert nieuwe CD-single
Deze week lanceert het Gentse N-GA een cd-singel met als titel “Oh kut, t’is een West-Flut”. Het “Boerenlied” betreft een populaire meezinger die op een ludieke manier de West-Vlamisering in het algemeen en de wildgroei van West-Vlaamse huiseigenaren in het bijzonder hekelt.

Het N-GA is als verantwoordelijke uitgever voor de cd-singel bijzonder trots: ‘Het Boerenlied “Oh kut, t’is een West-Flut” werd opgenomen met professionele Gentse muzikanten en zangers die omwille van het politieke karakter van het lied anoniem willen blijven. Bovendien betreft het hier een unieke melodie.’

De uitgave van de cd-singel “Oh kut, t’is een West-Flut” kadert binnen de campagne “Stop West-Vlamisering” die het N-GA Gent momenteel voert. Twee maanden geleden organiseerde het N-GA op het Zuid nog een protestactie tegen de opening van nieuwe academiejaar.

Met deze cd-singel wil het N-GA – via kroegen, jeugdhuizen en het internet – vele Gentenaren bereiken die zich eveneens verzetten tegen de West-Vamisering, maar niet altijd politiek geëngageerd zijn. De cd-singel is een laagdrempelig initiatief dat aangevuld wordt met een beltoon die kan gedownload worden en met een videoclip die via youtube en het internet zal verspreid worden. De cd-singel en de beltoon liggen vanaf volgende week in de winkels. Beluister hier: Oh kut, t’is weer een West-Flut”

Reactie door B-west
2008-01-29 08:49:09

Onnozel technogedoe… smakeloos zoals alleen een Gentenaar dat kan.

Reactie door S
2008-01-29 09:45:59

En helaas zelfs niet grappig smakeloos…
Tot nu toe was het allemaal leuk – maar dit echt niet..

Reactie door GMO-militant
2008-01-29 10:41:25

Begin maar al uw matten te rollen. Wie het laatst lacht, lacht het best.

 
Reactie door S
2008-01-29 10:50:25

GMO?? Genetically Modified Organism?
En waar slaat die reactie trouwens op?

 
Reactie door B-west
2008-01-29 17:01:32

lol, de ironie gaat verloren voor sommigen. S, neem het zo zwaar niet op, probeer eens al dat n-ga gedoe te vergelijken met wat er rondom ons allemaal gebeurt in de werkelijkheid = in de niet virtuele wereld. Dit is één van de betere acties sinds lange tijd, en het beste is, iedereek kan meedoen.

Steunt de WGL! Westvlamingen in het verzet

 
Reactie door S
2008-01-29 20:24:12

Euh, ik denk dat je mij niet goed begrijpt.. Tsss… Westvlaming zeker? ;-)
Ik vind dat die single het niveau niet haalt van de rest van de actie.

En van ironie is geen sprake hoor – het is bloedserieus.
W’en eu deur ze moatse, op d’ieste rij stoan veur te collaborere moar oendertusse dubbelspioeng spele. Da goa nie pakke. Eu uuftdoekske ligdal kloar.

 
Reactie door B-west
2008-01-30 11:33:52

Godvermiljaer, kwist da’k die bak’n row’nbah nie vo min deur a meug’n loat’n stoan.

Moarrrr, kbennik veurrrr Gent zunne, nieuwaaarrrr, maat, allé, kweenieoewijsdemax

 
 
 
 
Reactie door fluttekrud
2008-01-28 20:51:14

skoon airke.
Echt woa.
Maar kan dat niet ondertiteld worden?
Ik versta de tekst niet zo goed en mis dus waarschijnlijk de boodschap.

 
Reactie door jeronimo
2008-01-28 21:28:13

ik vraag mij af of die vorte NGA’ers beseffen hoeveel westvlamingen er eigenlijk wel zijn binnen hentblocht
:D

 
Reactie door Jo S.
2008-01-28 21:32:31

Moeten de West-Vlamingen, die in Gent komen werken, dan vanaf 31 maart een arbeidsvergunning hebben?

Wat met diegene die zich na 31 maart komen vestigen in onze onafhankelijke stad? Wordt er dan een “green card” gevraagd?

Reactie door Roland
2008-01-28 23:44:24

En de reispas niet vergeten hé!

 
 
Reactie door Juvenalis
2008-01-28 23:49:20

Ik ben een echte Gentenaar dus Oost-Vlaming ik heb niets tegen een West-Vlaming, zeker niet nu er zelf een West-Vlaming de artistieke leiding van het NTG gaat overnemen!

Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!!

 
Reactie door B-west
2008-01-29 09:41:18

Het wordt tijd dat de Westvlamingen in het verzet komen! De WGL neemt de spreekwoordelijke wapens op!

http://westvlaamsgentseliga.blogspot.com

 
Reactie door Tjeef
2008-01-29 10:01:03

Wat een leuk volkje zijn de Gentenaars toch!
Als geboren Oostendenaar, dat is niet hetzelfde als een West-Vlaming, en in Gent wonend sedert mijn korte broek tijd, amuseer ik mij hier rot.
Beeld je in zeg. Het personeel van de Vooruit gehalveerd, de helft van de café’s dicht enzoverder.
Maar het mooiste dat ik mij kan bedenken is de sukkel die belast wordt met het overhandigen van een enkeltje richting Izegem aan Mia De Buck, vrouw van de Gentse Peetvader Walter. Dat wil ik zien! Dat wordt lachen!

Reactie door rony coekaerts
2008-01-29 20:59:41

uitgaand van het feit dat west.vlamingen tot hun 22jaar een korte veloeren(floere) broek dragen, en dan uit pure schaamte toch iets aantrekken dat hun miniscule edele delen binnen de grenzen beperkt, is het je vergeven een oostendenaar te zijn. een van mijn beste vrienden is ook van daar. en je hebt gelijk, door input van zweden, engelsen en andere nationaliteiten, zijn ze daar iets anders, bijna gentenaars. uiteindelijk zijn ze bastaard west.vlamingen, wat alleen maar de stelling bevestigd dat vermenging van culturen positief is.
dat is ook een van de redenen dat men nooit in gent over w.vl. meisjes spreekt. die zijn welkom.
het personeel in de door jou aangehaalde instellingen, zijn er alleen omdat ze niet weten dat ze maar de helft worden betaald dan de autochtonen.
onze sociale ingesteldheid gaat wel zo ver, dat we mensen op leeftijd, die zich ingezet hebben voor de gentse zaak, niet de deur wijzen. zo zijn we niet.
voor de rest, nog veel plezier in gent, maar laat je niet betrappen op “stute” of andere vieze woorden.

Reactie door vero
2008-01-30 10:07:22

Die van Oostende, dat is toch een klasse apart. Met under stoete muile kunnen ze die van de Mui en Ledeberg samen overklassen. Ik zie ze ook geregeld Gent (‘Zoo brave’) voorbijsteken en meteen Brussel binnentrekken. Is eigenlijk al altijd zo geweest. Van Ensor en Spilliaert tot Arno. Gent moet het stellen met den overschot.

Reactie door Hans Dekeyser
2008-01-30 10:25:24

Ja tis waar… denk dat ik mijn schuppe ook maar ga afkuisen, provincienest ook!

 
 
 
 
Reactie door Guido Van Peeterssen
2008-01-30 11:05:56

Misschien moeten we er eens aan denken om een voorlopige regering te benoemen? En dan nog een die bestaat uit vrouwen om een voorbeeld te stellen.

Marleen Temmerman krijgt Sociale Zaken en Volksgezondheid.
Katarina Segers krijgt Toerisme.
Zuster Monica: de perfecte minister voor Onderwijs.

Nog suggesties?

 
Reactie door Haveel
2008-01-30 12:17:35

Als ingeweken Aalstenaar behoor ik nu tot een minderheid die noch bij de West-Vlamingen,noch bij de Gentenaars gaat gehoor vinden.
Dus ik voel het al. Ik ga moeten uitwijken. Vluchten,zeg maar.
Waarschijnlijk naar het zuiden. Charleroi of zo. Waar multi-culturele samenleving noch toegejuigd wordt.

Reactie door Eve
2008-01-30 16:40:44

Neen hoor, ik ga een amendement indienen ten voordele van de Aalstenaars. Aalst heeft zijn beste volk aan Gent geschonken en ik denk dat de Gentenaars bereid zullen zijn om ons te aanvaarden. Als is het maar als dank omdat Boon ook in de Gentse Vooruit heeft geschreven.

 
 
Reactie door cies van de kwis
2008-01-30 13:53:23

Hoog tijd dat we de Wondelgembrug sluiten en hier een veilige enclave voor Westvlamingen maken, met als hoofdplaats het Van Beverenplein.

Het klimaat wordt al sinds een vijftal jaar Westvlaamvriendelijker. Ik heb het gemerkt toen in overlaatst in de Gamma ‘een tutje battin’ vroeg, men toch al een beetje moeite deed om me te verstaan.

 
Reactie door cies van de kwis
2008-01-30 13:54:13

Haveel, gij als kenner, zijn er in Gent hoerenkoten waar ge als Westvlaming in uw eigen taal bediend wordt?

 
Reactie door Haveel
2008-01-30 15:30:16

Gents-Pools is volgens ingewijden nu de voertaal in het hoerenmilieu, Cies. Maar ik ben er zeker van dat -eens ze uw stuk vlees in haar keelgat voelt- ze ongetwijfeld wat West-Vlaamse klanken zal uitbraken.

 
Reactie door Matthias
2008-02-04 14:43:29

En wat met Gentenaars die direct na geboorte ‘moesten’ emigreren naar het westen? In W-VL denkt men dat ik van Gent bent en in Gent denkt men dat ik van W-VL ben. Over Antwerpen zullen we maar zedig zwijgen want daar verstaan ze mij al helemaal niet.

‘t es schuune dade!

Actiepuntje dus voor de NGA: keuzevrijheid voor borelingen over de plaats waar ze getogen willen worden en keuzevrijheid over de taal waarin ze willen worden opgevoed!

 
Reactie door bernard deken oudburg
2008-02-04 23:38:32

Beste westvlamingen,
Vorige week werd ik verkozen als nieuwe deken van Oudburg.
Wij willen tegen de voorstellen van NGA ingaan.Wij vragen een onafhankelijkheid aan voor Oudburg.
Graag verlenen we asiel aan alle westvlamingen.

 
Reactie door Jean Marie DE WULF
2008-02-04 23:49:59

Echte Genteneers kunnen da nie dulden! Mee een noame gelaak den euwen, Balcaen, nen taptieten-marchand vanuit Woaregegem, keune wulker da nie slikke! Ge moet keunen bewaazen dat ge ne zuiveren Genteneer zijt!

 
Reactie door Jean Marie DE WULF
2008-02-05 10:11:20

Beste Meneer Balcaen, ik meen echt niet wat ik hier boven schrijf. Inderdaad als West-Vlamingen zich hier in Gent goed voelen dan ben ik er zeer gelukkig om. Iedereen kent mijn sympathie voor alles wat mogelijks anders is, verscheiden, gekleurd, enz…. en in uw straat is het inderdaad heel anders, heel verscheiden, heel veel gekleurd…..

 
Reactie door Haveel
2008-02-05 12:21:28

De verplichte herkenning van de West-Vlaming kan ingevoerd worden.
Ik stel voor van een geel schildje in de vorm van een zeeschelp met W-VL op geborduurd op het rechter pijpzakje te doen naaien.

 
Reactie door Roland
2008-02-05 12:23:01

Laten we het nu eens anders oplossen, voegen we Oost- en West-Vlaanderen samen tot één provincie Vlaanderen, met Gent als hoofdstad! Weer zoveel gespaard!

 
Naam (verplicht)
E-mail (verplicht - wordt niet getoond)
Website (niet verplicht)
Uw reactie (minder ruimte | meer ruimte)
U kan de volgende HTML-tags gebruiken in uw reactie: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>