Unieke samenwerking tussen onderwijsnetten in Gent

woensdag 22 april 2009 19u33 | Michel Vuijlsteke | 6 reacties
Trefwoorden: , .

Het stedelijk onderwijs en het gemeenschapsonderwijs gaan in Gent samenwerken op vlak van technisch, beroeps- en deeltijds onderwijs. Een dergelijke samenwerking tussen verschillende onderwijsnetten is uniek in ons land.

De samenwerking gaat vanaf 1 september officieel van start, en loopt tussen het GITO (Gemeentelijk Instituut voor Technisch Onderwijs) en het KTA (Koninklijk Technisch Atheneum) op de Coupure en in Sint-Amandsberg, die allebei een aantal gelijke richtingen aanbieden zoals houtbewerking en elektriciteit. “Enkele maanden geleden hebben de Inrichtende Machten van beide scholen een akkoord tot fusie en splitsing ondertekend”, legt Gents schepen van Onderwijs Rudy Coddens uit. Het is dus niet zo dat er een nieuwe school wordt opgericht, maar het onderwijsaanbod wordt onder elkaar verdeeld en de beide onderwijsnetten zullen elkaars infrastructuur kunnen gebruiken. Het voltijds beroeps- en technisch onderwijs zal voortaan door het gemeenschapsonderwijs worden ingericht, het deeltijds onderwijs gaat volledig naar het stadsonderwijs. Hierdoor komt er geld en ruimte vrij om nieuwe opleidingen te organiseren. Het personeel zal kunnen kiezen of ze van het ene naar het andere net overstapt.

Bron: De Tijd

© 2009 GENTBLOGT VZW

6 reacties »

  1. Reactie van Peter Dedecker

    Interessant project en goede zaak, maar toch blijf ik me afvragen waarom we in Vlaanderen zoveel onderwijsnetten hebben van de overheid: het gemeenschapsonderwijs, het stedelijk onderwijs en het onderwijs ingericht door de provincie. Allen hebben ze zowel basisscholen als secundaire scholen. Hierin snoeien lijkt me geen slecht idee qua efficiëntie. Pakweg alle secundaire scholen naar het gemeenschapsonderwijs, en alle basisscholen naar het stedelijke/gemeentelijke net. Waarom niet? Het zijn allen spelers waarbij “de overheid” de inrichtende macht is, al dan niet via een omweg.

    • Reactie van rony coekaerts

      beste peter,
      dit is gewoon historisch gegroeid.
      ik verwonder er me nog steeds om. zo’n verspilling van geld en lokalen.
      ooit meegemaakt. gemeenschapsonderwijs heeft niet voldoende geld om een computergestuurde draaibank te kopen, idem het provinciaalonderwijs.
      voorstel om het samen te doen: afgewezen! heel simpel omdat via de gemeente, meerderheid cd&v, een samenwerking niet gewenst was.
      idem dito met wijkschooltjes. de gemeente kon ze niet meer in stand houden maar liever sluiten dan ze in het gemeenschapsonderwijs, die verlegen zat aan lokalen, te laten opnemen.
      ooit zei de burgemeester tegen mij: “mr.coekaerts, wij, katholieken, hebben de meerderheid. tot nader orde zijn al de gemeentelijke instellingen katholiek.”
      dat ging dan niet alleen over onderwijs maar ook over cultureel centrum, of speelpleinwerking. mijn kinderen op de gem.muziekacademie werden verplicht om misvieringen op te luisteren.(ook de turkse kinderen). die pastoor die het nodig vond om te komen bidden op het speelplein, die schepen die ons cultureel programma moest censureren…………
      nb. dit is niet lang geleden. nu! heden ten dage.
      nb. ik heb altijd les gegeven bij de broeders maar mijn ex. en kinderen vertoeven in het gemeenschaps.
      jongens, moest ik daar eens een boekje over opendoen, dan zit ik morgen nog te tokkelen.

  2. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Ideaal zou zijn twee netten: een officiëel staatsnet, en ernaast een vrij, maar gecontroleerd gesubsidiëerd net, met allerlei mogelijke tendensen en schakeringen, gaande van het katholiek tot het vrijzinnig onderwijs, met alle nuanties ertussen.
    Ik zie echt niet waarom de officiële netten er nu recent maar aan denken om samen te werken, de eersten waren, geloof ik de Provincialen.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>