Vlaanderen investeert 216 miljoen euro in mobiliteit regio Gent

vrijdag 1 april 2011 23u53 | Michel Vuijlsteke | 4 reacties
Trefwoorden: , .

Vlaanderen investeert de komende jaren 216 miljoen euro in de mobiliteit in en rond Gent. Vandaag zette Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de mobiliteitsprojecten op een rijtje, naar aanleiding van de voorstelling en de ondertekening van een gezamenlijk communicatieproject rond de grote infrastructuurprojecten door allerlei partners. Grote projecten zijn onder meer de heraanleg van de E17, de voltooiing van de R4, de heraanleg van de Sterre en de verlenging van enkele tramlijnen.

In Gent staan tal van belangrijke en grote projecten op stapel (nieuwe hoofdingang UZ Gent, Arteveldestadion ….). Dat zal de dynamiek van de stad versterken. De Vlaamse regering steunt die evolutie met de aanleg van nieuwe wegen, fietspaden, tramlijnen enz. Het is belangrijk dat de stad naar aanleiding van die ontwikkelingen goed ontsloten wordt: via de weg, het water, maar ook met fietspaden en goed openbaar vervoer.

Minister Crevits geeft een overzicht van de werkzaamheden die bezig zijn of die de volgende jaren op het programma staan.

Voltooiing R4
Tussen Zwijnaarde en Merelbeke zal de R4 worden doorgetrokken. Dat is de ontbrekende schakel van de Ring om de Arteveldestad. De voltooiing van de Ring is één van de zogenaamde zes missing links die de Vlaamse regering wil realiseren. Het Agentschap Wegen en Verkeer zal de bestaande aansluitingen naar het nieuwe stuk R4 verbeteren en komen er verschillende nieuwe op- en afritten. Dankzij de werkzaamheden zullen de industrie- en de woonzones in Zwijnaarde en Merelbeke beter bereikbaar zijn en zal de leefbaarheid verhogen. Er is veel aandacht voor de fietsinfrastructuur. Volgens de planning starten de werken begin volgend jaar en zullen ze ongeveer drie jaar duren. De geraamde bouwkost van het project wordt op 69 miljoen euro geraamd.

De Sterre
De Sterre is één van de meest bekende knooppunten van Gent met drukke invalswegen (Oudenaardse- en Kortrijksesteenweg). Een langgerekte rotonde en een fietsers- en voetgangerstunnel moeten deze toegangspoort tot de stad veiliger maken. De Sterre is één van de 800 gevaarlijke punten in Vlaanderen. De grondige herinrichting zal de Sterre een stuk veiliger maken, zeker voor de zachte weggebruiker. De kostprijs bedraagt ongeveer 2 miljoen euro.

Project Gent Sint Pieters
Met het project Gent Sint Pieters wordt er gestreefd naar een stationsomgeving die voldoet aan de eisen van de 21ste eeuw. Doel is het openbaar vervoer aan te moedigen met een moderne accommodatie. Infrabel en de NMBS holding staan in voor de vernieuwing van het station. De Lijn en AWV zijn belangrijke partners in het grootschalige project. De Lijn zal een nieuw bus- en tramstation op het Maria Hendrikaplein bouwen. De kostenraming van de Lijn ligt op 48,5 miljoen euro. Voor wegenwerken ligt de raming op 19,3 miljoen euro.

Heel recent is de Vaerwyckweg nog vernieuwd. Daardoor is er een vlottere verbinding met de stationsomgeving, de R4 en de E 40. Voor de fietsers is een nieuwe tunnel gebouwd en een dubbelrichtingsfietspad. De werkzaamheden hebben 2,8 miljoen euro gekost.

Tramprojecten
De Lijn plant de tramverlenging van de lijn 21/22 om Zwijnaarde beter te verbinden met het station, het centrum van Gent, Gentbrugge en Ledeberg. De aanleg van de tramsporen wordt gecombineerd met een complete heraanleg van het openbaar domein.

De Lijn wil ook lijn 4 richting UZ Gent verlengen om het mobiliteitsprobleem in die omgeving op te vangen. Nu staan daar geregeld files op de Heymanslaan, of op de op- en afrit van de E 17.

Rond Flanders Expo en de nieuwe vestiging van Ikea wordt het nieuwe stadsproject the Loop ontwikkeld. De Vlaamse overheid participeert voornamelijk in de ontsluiting van die site. Voor de tram wordt in een ongelijkgrondse kruising voorzien. Die werken zijn voor midden dit jaar gepland. In het najaar begint de aanleg van een busbaan via Bovenhove (komende van de Kortrijksesteenweg). Op langere termijn komt er een grote tramlus. De geplande tramprojecten van De Lijn in Gent worden op 30 miljoen euro geraamd.

Ook hier wordt aan de fietsers gedacht met 5,6 km nieuwe fietspaden. De investering van Agentschap Wegen en Verkeer voor wegeniswerken en fietspaden bedraagt 5,5 miljoen euro.

Bedrijventerrein Eiland Zwijnaarde
Nog ten zuiden van Gent komt met Eiland Zwijnaarde een duurzaam regionaal bedrijventerrein. De vlotte bereikbaarheid is de troef van het terrein : via een rechtstreekse aansluiting op de ringweg, een kade aan de Boven-Schelde, openbaar vervoer en een uitgebreid fietsnetwerk met fietsarm over de Tijarm. Waterwegen en Zeekanaal hoopt nog dit jaar te starten met de ophoging van het noordelijk deel van het terrein. Later komt er nog een wacht- en loskade over een lengte van 450 meter ter hoogte van Domo. In hetzelfde project zit nog het herstel van het jaagpad ter hoogte van de Nieuwescheldestraat in Zwijnaarde. De geraamde kostprijs is 3 miljoen euro.

In het project Parkbos (landschapspark Zwijnaarde, De Pinte) investeert minister Crevits 2,8 miljoen euro. Daar gaat het vooral om de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur : een fietsweg op de oude spoorwegbedding Gent-De Pinte + fietsbruggen over de E40 en de R4/Ringvaart.

Huidige werken auto- en ringwegen
Op dit moment is de heraanleg van de E 17 Deinze-Zwijnaarde richting Gent volop aan de gang. Het duurste autowegenproject voor dit jaar van het Agentschap Wegen en Verkeer met een kostprijs van bijna 33 miljoen euro. De werkzaamheden zijn enkele weken geleden begonnen en moeten tegen oktober klaar zijn. De hinder blijft tot nog toe al bij al beperkt, de minder hinder maatregelen werpen vruchten af.

Maandag (4 april 2011) start de aanleg van geluidsarmer wegdek op de R4 in Merelbeke en later volgt nog Zwijnaarde. Beide werken samen kosten 376.000 euro.

Vlaams minister Hilde Crevits: “Met dit bedrag van 216 miljoen euro bewijst de Vlaamse regering dat ze wel degelijk investeert, nu en in de toekomst. Er is afgesproken dat we versneld werk maken van de missing links: de R4 om Gent is daar één van. De inhaaloperatie voor het onderhoud van onze hoofdwegen is volop bezig. Evenzeer hechten we belang aan goede en veilige fietsverbindingen en nieuwe mogelijkheden voor het openbaar vervoer. Goede mobiliteit is van levensbelang voor onze steden in Vlaanderen. De nieuwe ontwikkelingen zullen Gent nog dynamischer maken, met een grote aantrekkingskracht voor de hele regio. Vandaag ondertekenen het Vlaamse Gewest, het provinciebestuur en de stad Gent een samenwerkingsovereenkomst om gezamenlijk over de grote projecten te communiceren en de nodige minder hinder afspraken te maken. Met goede informatie creëer je een beter draagvlak voor grote projecten.”

Bron: persbericht

© 2011 GENTBLOGT VZW

4 reacties »

  1. Reactie van yves

    Wie op de hoogte wil blijven: er is een site

    • Reactie van Roland

      De werken starten binnenkort, mooi! Eindelijk wordt de R4 (buitenring) gesloten en aangesloten aan de voornaamste assen in het zuiden van Gent.

  2. Reactie van Pascal

    mooi initiatief, het sluiten van de buitenring. Maar volledig een ring kan je dit dan nog steeds niet noemen. De aansluiting van de ring tussen Oostakker en Evergem is nog steeds een heel groot probleem, met een buurt (Muide-Meulestede) die verstikt in het verkeer. Deze problematiek wordt door iedereen erkent (met als zwakste schakel Meulestedebrug)Een Sifferverbinding dringt zich hier al jaren op. Enkel deze plannen (al reeds een jaar of 15 in de diepvries)kunnen een haven rendabel en een buurt leefbaar houden.

    • Reactie van Frans

      De rampzalige beslissing om het bestaande Rodenhuizetracé te schrappen en te vervangen door het veel duurdere Sifferdoktracé heeft de sluiting van de noordelijke R4 bijna onmogelijk gemaakt. Je moet maar zien hoe moeilijk het is om een ordinaire Handelsdokbrug te realiseren.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>