Hendrik Vansompel wint Battle of Talents

dinsdag 27 maart 2012 16u33 | Michel Vuijlsteke | reageer
Trefwoorden: , , .

Hendrik Vansompel, doctoraatsstudent aan de HoGent, heeft de Battle of Talents gewonnen met een businessplan over de ‘axiale flux elektrische machines’ die hij voor zijn doctoraat bestudeert. Hendrik studeert aan de vakgroep elektriciteit van de faculteit Toegepaste Ingenieurswetenschappen aan de HoGent en aan het Laboratorium voor Elektrische Energietechniek van de UGent. Bij de Battle of Talents liet hij vele concurrenten achter zich.

Vansompel en team konden de vakjury van CEO’s en managers overtuigen met een hoogtechnologische producttoepassing. trAXi biedt aanpasbare elektrische machines aan met een verbeterd rendement. De toepassingen zijn eindeloos, onder andere in de industrie en in de transportsector. Ten slotte kan de technologie toegepast worden om meer hernieuwbare energie te produceren bij windmolens. Op de campus Schoonmeersen van de HoGent staat een prototype van de trAXi. Voor de wedstrijd kon Hendrik Vansompel rekenen op de steun van Kim De Witte, student master in het vertalen aan de faculteit Toegepaste Taalkunde van de HoGent.

Battle of Talents is de online ondernemingsplanwedstrijd voor studenten uit het hoger onderwijs in Vlaanderen. De wedstrijd past in het plan van Vlaanderen in Actie van de Vlaamse regering en is een initiatief van het Agentschap Ondernemen. Flanders DC, Unizo stichting Onderwijs & Ondernemen en Venture Spirit zijn medeorganisator.

De wedstrijd verliep in 3 fasen. In een eerste fase moest een eerste versie van het businessplan worden opgesteld. Tijdens de tweede fase volgde een investeringsspel waarbij investeerders een waardering konden plakken op de voorgestelde businessplannen. Deze ‘virtuele investeringen’ bepaalden continu de positie van de onderneming in de ranking. De derde fase was de finale op 20 maart in Antwerpen.

In de finale namen de tien hoogst gerangschikte ondernemingen het tegen elkaar op. Eerst werd een drie minuten durende presentatie gegeven (pitch). Na de presentaties werden nieuwe virtuele investeringen gedaan door een team van de tien hoogst gerangschikte investeerders en vijf CEO’s. De daaruit resulterende top drie werd daarop tien minuten lang ondervraagd door de vijf CEO’s, die op basis van de antwoorden de winnende onderneming selecteerden.

Al van bij de aanvang van de tweede fase stond trAXi op de vierde plaats. Door het businessplan verder bij te sturen, wist trAXi de derde plaats te bereiken en gingen de investeringen in stijgende lijn. Net voor de laatste fase stond trAXi op de derde plaats, maar na een overtuigende en wervende finale ronde wist trAXi het verschil te maken en als winnaar uit de bus te komen. Het ging daarbij de ondernemingen Nanusurfs en LiveCare vooraf.

Bron: persbericht

© 2012 GENTBLOGT VZW

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>