Trajectcontrole E17 kan binnenkort starten

vrijdag 27 april 2012 8u43 | teun | 17 reacties
Trefwoorden: , .

Het trajectcontrolesysteem langs de E17 in Gentbrugge kan wellicht op korte termijn starten. De federale overheidsdienst (FOD) Economie heeft vandaag/donderdag de modelgoedkeuring voor het trajectcontrolesysteem afgeleverd. Dat hebben Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits en federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte donderdag aan Belga laten weten.

Lees meer bij De Gentenaar.

© 2012 GENTBLOGT VZW

17 reacties »

  1. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Eindelijk!

    • Reactie van Jean

      Inderdaad.

      Alleen vrees ik, gezien de vele problemen om een accuraat en waterdicht systeem te meten, dat we al snel de eerste betwistingen zullen krijgen bij de eerste reeks processen-verbaal.

      • Reactie van 3S

        Gelukkig is het gemakkelijk vast te stellen of een bekeuring terecht is.

        Twee simpele fotootjes met een tijdstip, en de afstand ertussen is gekend. Dus is de snelheid gemakkelijk te berekenen door een leerling uit het eerste middelbaar :-)

  2. Reactie van jos tavernier

    dus de nederlanders ontsnappen er weer eens aan, want indien niet ter plaatste betrapt, kan er geen verder gevolg worden gegeven aan de overtreding.

  3. Reactie van Jan Vandenberghe

    Volkomen belachelijk. Het feit dat de maximumsnelheid op die plek 90 is heeft niets te maken met verkeersveiligheid maar wel met een aannemer die de voegen van het viaduct verkeerd legde. Geluidshinder is een nogal zwak argument om een veel te lage snelheid af te dwingen.

    In plaats van het geld in de trajectcontrole te steken had men beter de voegen ordentelijk heraangelegd zodat de de normale maximumsnelheid terug van kracht kan worden.

    • Reactie van Joris De Nocker

      Ik kon dit eigenlijk niet beter verwoorden. Elke keer als onze minister hierover staat te liegen krijg ik het warm. De grootste slachtoffers zijn de bewoners rond het viaduct, dan de autobestuurders. Zou er één van de verantwoordelijke ambtenaren (want het was een bewuste keuze om die slechte voegen te leggen) ooit gestraft zijn?

  4. Reactie van Jean

    Jan, inderdaad.

    Maar het systeem op zich is wel goed, en veel efficiënter dan flitspalen. Het zou dan ook moet uitgebreid worden naar het volledige autowegennet. Oprit oprijden, registratie, afrit nemen, registratie. Gemiddelde snelheid hoger dan 120 km/u ? Boete.
    Nu remmen de snelheidsduivels aan een flitspaal plots van 150 km/u tot 120 km/u om nadien weer lustig op te trekken tot een overdreven snelheid. Dit leidt niet tot een meer verantwoord rijgedrag en zorgt ter hoogte van de flitspaal voor gevaarlijke situaties.

    • Reactie van Pascal

      Niet helemaal juist uw stelling Jean.
      Want nu zal men vol in de remmen gaan op het moment dat men de eerste camera moet passeren,en zal men terug sneller dan toegelaten gaan rijden na de laatste camera.En volledig juist wat Jan aanhaald,het heeft enkel te zien met geluidshinder,en niks met verkeersveiligheid.

      • Reactie van Jean

        Je hebt mijn reactie niet goed begrepen. Ik heb het over camera’s op opritten en afritten. Dan moet je je als chauffeur op de autosnelweg wel houden aan een gemiddelde snelheid van maximum 120 km/u, anders ben je in overtreding. De flitspalen op de autosnelweg zelf kunnen dan weggenomen worden. Het plots remmen voor een flitspaal valt dan weg. Dit systeem biedt alleen maar voordelen. In Gentbrugge is het systeem enkel bedoeld om over een kleine afstand de snelheid te doen dalen naar 90 km/u.

    • Reactie van 3S

      Het lijkt me inderdaad een heel goed idee om ongewenst ontwijkgedrag (plots afremmen…) oninteressant te maken door de snelheid over het hele traject, van oprit tot afrit te meten!

      • Reactie van Frans

        Dat zou meteen radarverklikkers, genre Coyote, degraderen tot een overbodige gadget. Ik vrees dat zoiets niet zonder slag of stoot zal gebeuren als je bedenkt dat de wet op het rijbewijs met punten al 22 jaar geen begin van uitvoering heeft gekregen.

  5. Reactie van rvdl2002

    MOEST HET NU OOK NOG WERKEN VOOR DE HOLLANDERS…

    • Reactie van Bart

      De Hollanders zijn over het algemeen betere chauffeurs dan de Belgen. Kijk maar naar de verkeersongeval statistieken. Die spreken voor zich. Kijk eerst naar uw eigen voor je anderen lastig valt.

      • Reactie van Jean

        Maar het is wel een feit dat de Nederlanders in België ongestraft blijven bij snelheidsovertredingen. Omgekeerd echter niet. Komt er nog bij dat de tienduizenden vastgestelde overtredingen (foto’s en administratieve afhandeling)nutteloos zijn en nog veel geld kosten ook.
        In de praktijk betekent dit dat Nederlanders aan hoge snelheid over onze autosnelwegen en andere wegen kunnen sjesen. De enige kans dat ze betrapt worden en tot betalen gedwongen kunnen worden, is via een (anoniem)voertuig van de politie. Tenminste als ze tot staan kunnen gebracht worden.

        En wat met het zo geroemde gelijkheidsbeginsel in het verenigd Europa ?Europa zou nu toch Nederland dwingen om mee te werken aan het doorspelen van de namen en adressen van de snelheidsovertreders. Maar het is nog niet voor morgen. Waarom dit allemaal zo lang moet duren ?

  6. Reactie van koen

    En maar palaveren.
    Er is maar één oplossing, snelheid begrenzen of sturen zonder inbreng van de automobilsten.
    Technisch perfect haalbaar, nu nog enige ‘politieke’ moed en we zijn ervan af.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>