Spoorbaan wordt fietspad

dinsdag 22 mei 2012 5u04 | Marc Careel | 23 reacties
Trefwoorden: .

UCO

Heeft u ook een foto voor deze rubriek? Mailen mag naar fotoredactie@gentblogt.be of u kunt uw foto ook kwijt op onze flickr-groep.

» Meer foto's in het foto van de dag-archief.

© 2012 GENTBLOGT VZW

23 reacties »

  1. Reactie van laurensv

    Ik vraag mij af waar dat zou zijn, het lijkt me wel een heel aantrekkelijk idee, zo fietsen op een oude spoorwegbedding.

  2. Reactie van Michel Vuijlsteke

    Ziet er inderdaad heel wijs uit.

  3. Reactie van Els-die andere

    Echt Gent-centrum kan dit toch niet zijn :-)

  4. Reactie van Veerle

    Dat ziet er op het eerste gezicht de oude spoorwegberm aan de Bourgoyen uit, maar ik kan me vergissen natuurlijk.
    Gaat het hier gewoon om een leuke titel, of zijn er effectief plannen om daar een aangelegd fietspad van te maken? Want dat zou ik al heel wat minder leuk vinden, als regelmatige wandelaar aldaar.

    • Reactie van Frans

      Nog twee bruggen, en we zijn er…

    • Reactie van laurensv

      Ik ben vrij zeker dat dit niet de Bourgoyen is. De oude spoorwegberm ligt daar een stuk hoger dan het landschap en je kan er (in rechte lijn) minder bewoning zien.
      Bovendien wordt die spoorwegberm geen fietspad maar komt er een volledig nieuw fietspad ernaast, net buiten de Bourgoyen, althans dat is toch het plan en er liggen al verschillende stukken van.

    • Reactie van 3S

      Aan de Bourgoyen zijn er inderdaad geen plannen om op de oude spoorwegberm (Westerringspoor) een fietspad te leggen.
      Het toekomstig fietspad zou namelijk aan de buitenkant van de Bourgoyen komen, naast de laatste huizen van de Noormanstraat.

      Daarvan ligt sinds 2010 al een deel nieuw fietspad + voetpad (plus FIETSBRUGje) vanaf de Brugsesteenweg naast het nieuw aangelegde speelpark, zie luchtfoto op:
      http://binged.it/K7Qqmd

      En aan de andere kant ligt de houten FIETSBRUG ook al klaar over de Leie tussen M. Gandhistraat (ingang hoosmolen) en het nieuwe fietspad (2011) doorheen het parkgebied Brughuizeken naar de Drongensesteenweg.
      En dan heb ik nog niet gesproken over de geplande FIETSBRUGGEN naar Malem (2012?), over de Watersportbaan en over de Leie tussen Blaarmeersen en St.-Pieterstation :-)

      Dus jaar na jaar, tergend langzaam, komt de toekomstige hoofdfietsroute (Westerringspoorfietsroute) tussen de wijken Mariakerke – Brugse Poort – Malem – Sint-Pietersstation er aan…

      Hopelijk zal ze eindelijk af zijn tegen 2025 of zo???

  5. Reactie van marc

    momenteel een goed mountainbiketraject, maar binnenkort misschien wel beter ‘toegankelijk’

    • Reactie van 3S

      Men zou er inderdaad goed aan doen om deze bestaande fiets- en voetgangersweg wat aan te passen, “hergebruik van bestaande wegen” waar onze goede vriend Christiaan zo’n voorstander van is ;-)

  6. Reactie van 3S

    Ziet er verdacht veel uit als een oude spoorweg van De Pinte richting Gent, ver weg van het drukke verkeer op de N43 :-)

  7. Reactie van MarC

    Ja, dat is een stukje van het fietstraject De Pinte – Gent dat deel uitmaakt van het parkbosproject. In de verte zien we nog het het voormalig treinstationnetje aan het Rijvischepark, om zo (als alles goed gaat) via de 2 fietsbruggen over de E40 en de Ringvaart naar Gent centrum te fietsen.

  8. Reactie van Jimmy

    Ik snap niet goed hoe iemand kan beweren dat een verbeterd fietspad langs de n43 een alternatief zou zijn voor dit…

    • Reactie van Jean

      Jimmy

      Even ernstig blijven en intellectueel eerlijk blijven a.u.b.

      Je doet aan desinformatie zoals een politicus dat doet. Iemand die je reactie leest, en verder niet op de hoogte is van het dossier, zal zich daaraan laten vangen. Het probleem situeert zich natuurlijk niet bij dit idyllisch stukje veldwegel. Het integreren van deze stuk veldwegel in een fietsroute, veronderstelt wel de bouw van 2 fietsbruggen. Oei, dit “detail” even vergeten te vermelden. Er bestaat ook een goedkoper alternatief.

      Je mag gerust je eigen mening hebben en verdedigen. Maar je moet in een discussie wel het spel eerlijk spelen.

      • Reactie van laurensv

        Fietsers laten verongelukken op moordstrookjes langs de N43 is alleen maar goedkoper als levens van niet-automobiliesten niets waard zijn.

      • Reactie van Jimmy

        Jean,
        Eigenlijk doe je net hetzelfde. Het enige waar het de tegenstanders om draait is:
        1) niet in mijn buurt
        2) niet met mijn geld
        Als alternatief een omweg van een paar kilometers voorstellen langs een ongezonde en onveilige omwille van het zogenaamde feit “ze bouwen die bruggen met úw belastingsgeld” (want dat is de ondertoon van de reacties) is pas intellectueel oneerlijk en bovendien pure demagogie.
        Je hoort je heel diep te schamen!

        • Reactie van Jean

          Zoals ook bij politici het geval is, antwoord je dus niet op mijn opmerkingen, maar ga je mist spuien en de aandacht afleiden.
          Herlees je eigen opmerking nog eens opnieuw – Ik snap niet goed hoe iemand kan beweren dat een verbeterd fietspad langs de n43 een alternatief zou zijn voor dit…

          en bedenk dan eens wie zich hier ‘heel diep hoort te schamen’.

          Het getuigt van pure demagogie om de vergelijking te maken tussen een mooi pad in de natuur en het denigrerende ‘een verbeterd fietspad langs de N43′…. en daarbij ‘vergeten’ te vermelden dat het inschakelen van dat pad ook de bouw van een hele infrastructuur waaronder twee fietsbruggen inhoudt.

          En als het je mocht interesseren. Ik ben helemaal geen voor- of tegenstander. Ik woon helemaal niet in de buurt. Vandaar allicht dat ik vanop afstand alles wat meer beredeneerd kan inschatten.

          Het was mij in mijn eerste tussenkomst niet zozeer te doen om de discussie rond de fietsbruggen opnieuw te lanceren, maar wel om je gebrekkige en misleidende manier van discussie voeren aan de kaak te stellen.

      • Reactie van 3S

        Wat heeft Jimmy beweerd dat niet klopt?

        Je beweert zelf:
        “Er bestaat ook een goedkoper alternatief”

        Kun je dit aantonen met gedetailleerde cijfers, die niet afkomstig zijn van wat gegoochel van één bepaalde actiegroep uit de Leebeekstraat?

        Weet je hoeveel hun voorstel voor een alternatieve onderdoorgang onder de E40 in de Drie Koningenstraat zal kosten?

        Weet je hoeveel het extra zal kosten om per se de N43 aan de linkerkant uit te rusten met een dubbelrichtingsfietspad (onteigeningen van voortuintjes…), zonder te weten hoe de plannen van de totale heraanleg er zullen uitzien (dubbel werk… dubbele kosten…)?

        Weet je hoeveel hun suggestie zal kosten om een alternatief fietspad langs de nieuwe spoorweg in De Pinte aan te leggen (inclusief eventuele onteigening van huizen daar omdat daar geen plaats is?)?

        Weet je hoeveel het extra zal kosten om de gevolgen te compenseren van het feit dat ze per se twee fietsroutes gedeeltelijk willen laten samenlopen, en dat hun alternatief dubbelrichtingsfietspad daardoor aan de linkerkant van de N43 loopt, met twee extra oversteken voor de fietsers naar Sint-Denijs-Westrem en de meeste bestemmingen langs de N43?

        Weet je bijvoorbeeld hoeveel het extra zal kosten om de onveiligheid te compenseren omdat fietsen in tegenrichting ter hoogte van de vele in- en uitritten nu eenmaal onveiliger is dan twee fietspaden aan elke kant van de gewestweg?

        Weet je bijvoorbeeld hoeveel hun suggestie zal kosten om dan maar een (fiets)brug of -tunnel onder de N43 te bouwen voor de KBC-gangers (KBC Arteveldetoren, het hoogste kantoorgebouw van Vlaanderen)?

        Weet je hoeveel het extra autoverkeer naar het Parkbos zal kosten omdat mensen hun “recreatief fietstochtje langs de N43″ nu eenmaal niet aantrekkelijk vinden?

        Troost je, ik kan die kostprijs, als gewone burger, ook niet precies berekenen,
        Maar ik kan wel inschatten dat twee aparte fietsroutes zonder omweg, elk geoptimaliseerd voor hun eigen doelpubliek, hun geld waard zijn, en dat wij burgers in ieder geval veel meer waar voor ons geld zullen krijgen.

        In ieder geval vertrouw ik de ingenieurs van de betreffende overheden meer dan die actiegroep uit de Leebeekstraat…

        • Reactie van Arthur De Decker

          Drie,
          Wie te veel wil bewijzen bewijst niets.
          Wij vragen een ernstig onderzoek van de mogelijke alternatieven. Door jouw overreactie en foutieve voorstelling van zaken gaat jouw geloofwaardigheid er op achteruit.

          • Reactie van 3S

            Arthur,

            ik heb enkel de uitspraak betwist van Jean. Het is immers “intellectueel oneerlijk” en “demagogisch” om zomaar uit de losse pols te beweren
            “Er bestaat ook een goedkoper alternatief”

            Wat is er trouwens foutief aan mijn voorstelling?

  9. Reactie van tvb

    Grappig..via een foto geniepig weer de fietsbruggen discussie activeren.

    • Reactie van Frans

      Och, men zou er zelfs Track kunnnen bijsleuren. Met die naam is het verwonderlijk dat de betrokken kunstenaars (of organisatoren) niets bedacht hebben rond “oude spoorwegbeddingen”. Want die zijn erg talrijk in het stadsbeeld, niet alleen in Zwijnaarde of in de Bourgoyen. Denk maar aan de Land van Waaslaan, Gent-Zuid, de Tweebruggenstraat, het voormalige Ooststation, het Rabotstation, het grotendeels ontmantelde vormingsstation en de werkplaatsen in Merelbeke/Gentbrugge, de Tertzweillaan…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>