Beveiligde fietsenstalling

donderdag 17 februari 2005 4u38 | Lien Braeckevelt | 7 reacties
Trefwoorden: , .

Dagelijks pendel ik naar Brussel want hoe zeer ik ook van Gent hou, mijn werkstek bevindt zich nog steeds in Brussel. Gelukkig is er een vlotte treinverbinding tussen Gent en Brussel en om tot aan het station te geraken gebruik ik mijn fietske. Dagelijks geniet ik op mijn fiets van de mooie zichten in de binnenstad, Graslei, Korenlei, Ajuinlei, … Zalig! En nog sportief ook!

Na jarenlang op een studenten-wegwerpfiets gereden te hebben verdient de werkende mens al wel eens wat meer comfort, dacht ik een tweetal jaar geleden. Dus schafte ik mezelf een super-deluxe-bike aan met een stevige vering om de charmante Gentse kasseien te trotseren.

Maar als je met zo’n blinkende superslee rondrijdt in Gent moet je je natuurlijk extra beveiligen tegen fietsdiefstal. Ook daar was een perfecte oplossing voor: de bewaakte fietsenstalling aan het Sint-Pietersstation.
Voor 65 euro per jaar kan je er je fiets veilig stallen. Je krijgt een badge en daarmee kan je de deuren opendoen en je fiets vastmaken aan een toegewezen fietsbeugel.

Het systeem werkte prima, tot vorig jaar in mei, toen de uitbater PLS failliet ging. Niemand begrijpt hoe de uitbater failliet kon gaan, want het systeem had succes, er waren zelf wachtlijsten. We konden er onze fietsen wel blijven parkeren, hoewel de deuren nu steeds open bleven staan. Al snel werd de fietsenstalling dus overspoeld door niet-betalende fietsers, maar bon, wij konden ook niet meer betalen en wel nog veilig en comfortabel parkeren. Minder was wel dat een aantal fietsen aangepakt werden door vandalen. Ook de hygiëne ging er niet echt op vooruit in de stalling.

Na lang gepalaver van de NMBS en na lang aandringen van de Stad Gent (pluim voor Karin Temmerman, schepen van Mobiliteit) en de Fietsersbond Gent werd er uiteindelijk een nieuwe uitbater gevonden. Ecomob neemt vanaf binnenkort de bewaakte fietsenstallingen over in de verschillende steden. Daarvoor moesten de stallingen ontruimd worden tegen 11 februari (dat lijkt nog niet echt het geval te zijn). Na een telefoontje blijkt dat de nieuwe stallingen open zouden gaan tegen half maart. Het systeem blijft hetzelfde. Ik ben benieuwd.

Ondertussen kan ik met mijn fiets terecht in de overdekte maar onbewaakte stalling een beetje verder. Deze week hebben ze zelf het derde en laatste verdiep geopend en dat blijkt ook nodig te zijn. Het eerste en het tweede verdiep staat echt bomvol. Naar boven gaan met een zware fiets (ja, zo’n hybride weegt al snel 18 kilo) is niet zo evident voor een meisje zoals ik. Goed voor mijn armspieren, dat wel. Naar beneden gaan is nog erger. Het zweet kwam me op het voorhoofd als ik de steile helling naar beneden zag. Maar er was geen weg terug, ik moest naar beneden geraken. Het leek er even op dat mijn fiets er zonder mij zou vandoor gaan en ik tuimelde bijna naar beneden, maar ik kon mijn fiets nog net op tijd onder controle houden. Misschien eens een paar oefeningen doen om meer armspieren te kweken.

Ik zal alleszins blij zijn als de beveiligde fietsenstalling terug open is!

© 2005 GENTBLOGT VZW

7 reacties »

  1. Reactie van Tim Rosseel

    Als tijdelijke oplossing kun je je misschien op zoek gaan naar iemand die in de buurt van het station woont en je er een plaatsje voor je hybride, binnen en achter deurslot kan geven. Ik denk aan bvb aan studenten die een eigen fietsenstalling hebben…

  2. Reactie van Philippe Van Melle

    Ik ben bedrijfsleider van ECOMOB en heb aandachtig je artikel gelezen. Wij doen ons best om de betreffende fietsenstalling zo vlug mogelijk operationeel te krijgen omdat wij het probleem van fietsvandalisme kennen en proberen tegen te gaan met allerhande beveiligde fietsstallingen. Een sluitend antwoord bestaat: de fietskluis. Deze worden thans door de NMBS geleidelijk geplaatst nabij verschillende stations. De eerste reeks staat te Deinze, Duffel, Moeskroen, Doornik en Zottegem. Hierbij is geen fietsvandalisme meer mogelijk. Wij hopen ook steden en gemeenten hiervoor warm tekrijgen, maar eenvoudig is dit niet. Probeer ze eens uit en laat ons je reactie weten.

  3. Reactie van kristof

    aan de dampoort zijn er ondertussen …. eeeeeindelijk!! … nieuwe fietsrekken aan’t komen. De autoparking is al een tijdje aangepakt (first things first zeker?), van fietskluizen kun je daar alleen maar dromen.

    Maar we zijn al blij dat we onze fiets niet aan de hekkens meer moeten vastmaken ;-)

  4. Pingback: Gent.blogt » Beveiligde fietsenstalling deel 3

  5. Reactie van elisabeth de grave

    volgens het laatste nummer van “de reflector” (van Gentse fietsersbond) zou je via de website van gent.blogt nu al een inschrijvingsformulier voor de te heropenen fietsenstalling kunnen downloaden.

    ik vind hier echter geen spoor van terug op jullie website. Fout bericht van de reflector of heb ik het gewoon niet gevonden?

  6. Reactie van Redactie

    Dag Elisabeth,

    het artikel met de pdf is hier terug te vinden:

    http://gent.blogt.be/2005/04/28/beveiligde-fietsenstalling-deel-4

  7. Reactie van Proxytpb.nl

    Nassau has fared much better than just about any other
    former pirate haven. It runs very smoothly
    and quietly from the background of your Mac. Right here, we’re guiding you to recover lost admin passwords for
    Windows Vista and Windows XP.