Trouwen in Gent

woensdag 21 september 2005 19u18 | Lien Braeckevelt | 24 reacties
Trefwoorden: , , .

Eens iets helemaal anders dan we op Gent.blogt gewoon zijn. We weten al dat er in Gent vanalles te beleven valt. En dan kan je zelf ook nog dingen gaan organiseren. En dan kom je wel eens in aanraking met bepaalde diensten van Stad Gent.

Zo kun je in Gent ook trouwen. En dat heb ik gedaan. Gewoon om dat te testen hoe vlot dat gaat in Gent en daar deze bespreking over te schrijven voor jullie. Wat een opoffering! Ik had op voorhand de ergste dingen gehoord over trouwen in het stadhuis van Gent. Maar ik moet zeggen: het viel zeer goed mee!

Wat heb je nodig om te trouwen? Om te beginnen een lief dat je graag ziet. Daar kunnen we je niet meteen mee verder helpen.

Eens je een lief hebt en een aanzoek gedaan/gekregen hebt waar een positief antwoord op gekregen/gegeven hebt kun je een datum gaan kiezen. In Gent kun je een datum laten vastleggen tot één jaar voordien. Als je op zaterdag wilt trouwen: wees er dan op tijd bij, want dan kan er maar getrouwd worden tot 12 uur (of soms tot 10.40u, zie onderaan) en dat zit uiteraard snel vol.

Een datum kies je best in overleg met je zaal naar keuze. Over zalen in Gent volgt later nog een stukje.

Ten vroegste 6 maanden en ten laatste 6 weken voor je huwelijk moet je eens passeren langs bij de ambtenaar van burgerlijke stand van de gemeente waar één van de aanstaande partners ingeschreven is, voor de zogenaamde ondertrouw. In Gent kan dat in het Administratief Centrum aan het Woodrow Wilsonplein of in een dienstencentrum. De openingsuren vind je hier.
Vraag op voorhand goed na welke papieren je nodig hebt (onderaan een opsomming, maar te saai om dit hier tussen te zetten). Ik neem aan dat het ook niet uw hobby is om daar meerdere keren voor niks aan te schuiven, ook al vielen de wachttijden er nogal mee.

Neem ook de nodige centjes mee want er moet één en ander betaald worden:
13 euro voor het trouwboekje (sowieso te betalen), 174 euro voor praalhuwelijk (moeilijk aan te ontsnappen, zie onderaan) en 124 euro voor toastkosten (optioneel).

“Toastkosten?”, hoor ik u vragen.
Je kan na het huwelijk een toast uitbrengen op het stadhuis. Indien beschikbaar krijg je daar een zaal voor maar normaal gaat dat door in de huwelijkskapel. Het personeel is echter eerlijk en geeft toe dat dat niet veel voorstelt en dat je heel snel weer moet vertrekken… Kies beter een andere locatie voor uw toast… (ook daarover later meer)

De dienst op het stadhuis is meestal standaard en “aan de lopende band”. Je wilt hier een uitgebreidere en persoonlijke toets aan geven? Dat kan. Normaal worden er 10 minuten voor je huwelijk uitgetrokken, maar je kan de dubbele tijd aanvragen, zonder dat je daarvoor iets extra betaalt (raar maar waar). Verder bestaat er een standaardscenario (zie onderaan) waarin aangegeven staat waar je een persoonlijke toets kunt aanbrengen.

Het standaardscenario is ongeveer als volgt:
Je wordt opgewacht aan het Stadhuis door een ambtenaar. Die weet je te vertellen hoeveel koppels er nog voor je zijn en loodst je, eens het zover is, naar binnen op de tonen van de Bruiloftsmars (live door een orgeliste). In de eerste zaal wordt dan het papierwerk afgehandeld. Dit gedeelte is behoorlijk saai, gelukkig kan je wat rond je kijken in de mooie Pacificatiezaal van het Gentse Stadhuis.

Daarna kan je naar de Trouwkapel waar de ambtenaar van burgerlijke stand je opwacht (nou ja, in ons geval was het omgekeerd maar da’s een detail). De rechten en de plichten van het huwelijk worden voorgelezen. Voor de duidelijkheid: dit gedeelte kan niet geschrapt worden. Daarna wordt er eventueel een gedicht voorgelezen van de Libanese schrijver Kahlil Gibran. Dan volgt het ja-woord en eventueel de ringen. En na het afscheidswoordje kan je alweer gaan. Feesten en al.

Dit alles is uiteraard weinig persoonlijk maar daar kan je dus zelf iets aan doen. Wij hebben het de ambtenaar van dienst bijzonder moeilijk gemaakt en alles wat kon aangepast worden hebben we dan ook vervangen. Maar zo kregen we wel een persoonlijke en zeer gezellige dienst!

Wat ik persoonlijk heel leuk vond is dat er zoveel mensen mochten meekomen in de Trouwkapel als er mee waren (in ons geval een hele hoop). Die stonden allemaal recht, rond ons, wat ervoor zorgde dat er een heel gezellige intieme sfeertje hing.

De mensen van de dienst Huwelijken waren steeds uitermate vriendelijk. Zowel in de voorbereiding als op de dag zelf. Niet evident als je weet dat hun schepen slechts enkele dagen voordien gestorven is.

Meer info:
* Dienst huwelijken
* Gentinfo: 09/210.10.10

Nog meer info:
Kostprijs en wanneer?
Huwelijken kunnen voltrokken worden in het stadhuis van Gent of in een van de dienstencentra:
In het stadhuis:
Kosteloos:
* vrijdag om 8.45 uur
* 2de en 4de maandag om 14.30 uur
Met praalvertoning:
* vrijdag van 9.30 tot 11.30 uur en van 14.30 tot 15.30 uur
* van april t.e.m. oktober 1ste, 3de en 5de zaterdag van 10 tot 12 uur en 2de en 4de zaterdag van 9.30 tot 10.40 uur
* van november t.e.m. maart 2de en 4de zaterdag van 9.30 tot 10.40 uur (niet op de 1ste, 3de en 5de zaterdag)
* Tijdens de maand augustus enkel op vrijdag en zaterdag. Niet tijdens de Gentse Feesten.

In de deelgemeenten
Enkel kosteloos:
* 1ste woensdag: Wondelgem 14.30 uur, Mariakerke 15 uur, Drongen 15.30 uur, Sint-Denijs-Westrem 16 uur, Zwijnaarde 16.30 uur
* 2de woensdag: Ledeberg 14.30 uur, Gentbrugge DC 15 uur, Sint-Amandsberg 15.30 uur, Oostakker 16 uur
In de dienstencentra worden tijdens de maand augustus geen huwelijken voltrokken.

Bij de ondertrouw legt u volgende documenten voor:
* identiteitskaarten van de toekomstige partners
* een letterlijk afschrift (geen uittreksel) van de geboorteakte. Dit afschrift dient u aan te vragen in uw geboorteplaats (in Gent: dienst Uittreksels-Geboorten) en mag op het moment van het huwelijk niet ouder zijn dan 1 jaar.
* een getuigschrift van woonst (af te halen bij de bevolkingsdienst van uw woonplaats). Dit vermeldt naast de betrokken identiteit ook het huidig adres, de nationaliteit en uw burgerlijke stand. Het bewijs van woonst of vervangende documenten mogen op de dag van het huwelijk niet ouder zijn dan 6 maanden.
* een bewijs van ontbinding van alle eventuele vorige huwelijken (echtscheidings-, vernietigings- of overlijdensakten). Deze moeten aangevraagd worden in de huwelijksplaats van het ontbonden huwelijk of in de overlijdensplaats van de vorige partner.
* indien u in het buitenland geboren bent, er woont of er reeds uit de echt gescheiden bent, moeten de documenten ook door de buitenlandse autoriteit (woon- of geboorte- of huwelijksplaats) afgeleverd worden. Deze moeten voorzien zijn van legalisaties. Het is aangeraden vooraf contact te nemen met de Burgerlijke stand, Bureau Huwelijken van uw gemeente. Zij zullen u kunnen mededelen of en welke legalisaties moeten aangebracht worden.

Personalisatie huwelijksplechtigheid
Indien u personalisatie wenst tijdens uw huwelijksplechtigheid, kan u met onderstaande persoon kontakt opnemen.
Bij voorkeur, nà aangifte van uw huwelijk bij Bureau Huwelijken gelegen aan het Wilsonplein.
Mevr. Martine Dierens – tel : 09/266 50 73

Hieronder vindt u het scenario van een huwelijksplechtigheid :

U betreedt het stadhuis via de Gotische trap (kant Hoogpoort) – daar verwelkomt de ceremoniemeester van het stadhuis jullie in de Pacificatiezaal waar het administratief gedeelte van uw huwelijk doorgaat = ondertekenen van het huwelijksregister – ondertussen bespeelt de organiste het orgel.

Daarna wordt u door de ceremoniemeester begeleid naar de Trouwkapel, daar worden jullie verwelkomd door de schepen van bevolking.
De Rechten en Plichten worden voorgelezen uit het Burgerlijke Wetboek
De schepen brengt een gedicht van de Libanese schrijver Kahlil Gibran (optioneel).
Er wordt overgegaan tot het ja-woord.
Eventueel het aanbrengen van de ringen indien jullie deze voor deze burgerlijke plechtigheid hebben voorzien. Tot slot, maakt de schepen jullie haar felicitaties over.

Na deze felicitaties van familie en vrienden in de Trouwkapel worden jullie door de ceremoniemeester via de Pacificatiezaal begeleid naar buiten toe, ondertussen speelt opnieuw de organiste.

Wat betreft het inlassen van de personalisatie vb. een stukje poëzie of een kort muziekfragment, kan dit:
• bij het betreden van de Trouwkapel
• voor het ja-woord
• na het ja-woord en dus voor de ringen
• na de ringen
• bij het verlaten van de Trouwkapel.

© 2005 GENTBLOGT VZW

24 reacties »

  1. Reactie van E-One

    Ik maakte reeds enkele huwelijken mee in de Pacificatiezaal (en niet altijd als toeschouwer of getuige ;-) en ik moet bekennen: de schepen van bevolking, mevr. Chantal Claeys zaliger, deed het steeds met stijl, hartelijkheid en overtuiging. Ze zal gemist worden…

  2. Reactie van E-One

    btw proficiat Lena !!!!

  3. Reactie van Jeronimo

    zoals altijd ben ik bij deze wreed goed in de theorie…

  4. Reactie van Huug

    Mmf, wie wil er nu nog trouwen? Steekt Uw hand op! (Na het lezen van deze post…)

  5. Reactie van Eric

    @Lena, ik was erbij en keek er (vertederend) naar….
    ‘t Was dan ook van mijn eigen trouwen, vele jaren terug, geleden dat ik nog eens het prachtig interieur kon bewonderen en ook onze burgemeester die dat op een heel vlotte wijze deed, ondanks terzelfdertijd het rouwregister voor Chanrtal Claeys liep.
    Nog heel veel gelukkige jaren gewenst. :-)

  6. Reactie van Eric

    @Lena, ‘t was Iris hierboven, niet Eric (verdorie moet beter opletten !)

  7. Reactie van ll

    hoeveel kost een echtscheiding ?

  8. Reactie van Annick

    @ll Beetje geloof in goede relaties alstublieft!
    Niettegenstaande de statistieken zijn er nog steeds heel wat mensen die geloven in de liefde en het warme gevoel dat het met zich meebrengt. Eerlijkheid, openheid, respect voor mekaar brengt je een hele stap verder.

    Weet je: dat beetje water bij de wijn helpt nog altijd hoor:-)

  9. Reactie van tom

    Totaal iets anders nu. Wat zeer vreemd is aan het huwelijksscenario in Gent is dat je eerst het huwelijksregister tekent (pacificatiezaal) en pas daarna het ja-woord moet geven (trouwkapel).

    Aan de jursiten onder jullie: stelt er hier zich niet een probleem?

    • Reactie van rony coekaerts

      het enige dat telt is het ondertekenen. op sommige plaatsen kan je dat gewoon op de burgerlijke stand. in gent ook dacht ik. dan leest men ook dat tekstje voor, wel door de gewettigde ambtenaar, en voorbij. uiteindelijk is een huwelijk een puur admistratief gegeven. wel met ernstige gevolgen: na twee scheidingen, en de derde keer getrouwd, hoeft het voor mij niet meer. elk zijn hobby, maar het is wel een verdomd dure.:)

  10. Reactie van Jeroen Vanden Berghe

    Vorig jaar ben ik zelf ook getrouwd in het Gentse stadhuis. Omdat mijn vrouw en ik veel meer belang hechtten aan de kerkelijke inzegening, hebben we de “ceremonie” in het stadhuis niet zo hoog ingeschat. We kozen dus niet voor een persoonlijke toets noch een toast (die hebben we achteraf met onze ouders en getuigen) dan wel zelf georganiseerd in de vorm van een goede uitgebreide brunch.
    Je kan toch niet ontkennen dat het ja-woord in het stadhuis niet meer dan een zakelijke overeenkomst is en dat het ook zo wordt aangepakt. Puur technisch en zakelijk. Het is lopendebandwerk (het ene koppel is nog niet buiten -al dan niet begeleid door het orgeltje- of het andere moet al naar binnen). In het prachtige kader van het stadhuis kan daar toch veel meer gedaan worden!!!

  11. Reactie van Lena

    @ Jeroen: het was aan u om daar meer van te maken… Het is inderdaad lopende bandwerk, maar daarbinnen kan je toch één en ander doen. Wij trouwden niet voor de kerk, dus hebben wij dat geprobeerd en het viel best mee.

  12. Reactie van Jean Marie de Wulf

    Inderdaad men kan er door zijn prioriteiten een heel ander gevoel scheppen. Ik vind dat het inderdaad, en in de kerk, en in het stadhuis even belangrijk is. Een dergelijke verbintenis mag zeker tweemaal en op twee niveaus aangegaan worden.

    • Reactie van rony coekaerts

      ach, j.m., je een beetje kennende denk ik niet dat je ooit nog voor die keuze zal gesteld worden.
      mijn eerste keer: grote fanfare in kerk en stadhuis, auto’s van zes meter lang, serwir in st.niklaas afgehuurd, iedereen in “pitteleer”. ik zie me op de foto’s staan met mijn pandjesjas en hoge hoed. allemaal mee.eten en drinken. kreeft, kaviaar, oesters, het kon niet op. 260 mensen.
      tweede keer: geen kerk natuurlijk, maar wel met zo’n apepakje aan, een R.R van een vriend en de rest in een old.timer busje. onze dochter van 6 maand was atrctie.eten in de wingerd in lokeren. 48 man.
      derde keer: mijn vrouwtje sober maar echt mooi, ik in een chinees kostuumpje, op de stadhuis van gent. leuke, echt meevoelende vrienden, een drink in ‘t zuiden van europa, met een hoop eten door iedereen aangebracht, en ‘s avonds: ne chinees in de donkersteeg.
      wat denk je nu dat het leukste was?
      je hoeft natuurlijk geen drie keer te trouwen, ik raad het niemand aan, maar als potentiele onderzoeker van testaankoop: het laatste.
      gewoon eerlijk, zonder veel show, gemeend.
      ik zeg niet dat die andere niet goed zijn.
      we hebben hier huwelijken waar ze in belgie nog niet van dromen. dan spreek ik van 800 menu’s, langoesten, de duurste spullen, mercedessen, vuurwerk dat jullie nog niet gezien hebben, juwelen die gegeven worden: cartier(geen namaak, want ze gaan er speciaal voor naar parijs)
      maar als dan zie dat de mannen, eens een kind, een vriendin hebben, nooit thuis zijn, de vrouwen hun eigen, vrij zedig, leven moeten leiden, met winkelen en gokken? we weten het wel.

  13. Reactie van Fanny

    Mijn toekomstige en ik zullen ook trouwen in het stadhuis. Geen kerkelijke dienst bij ons… die volgt deze zomer in Albanie. (bedankt voor de persoonlijke toets!) Mijn verloofde zijn asiel is al 2 maal geweigerd en dus is trouwen de enige uitweg alhoewel we dat eigenlijk toch willen. heeft iemand enige tips voor ons qua papierwerk? Interview waneer je een illegaal trouwt?

    • Reactie van rony coekaerts

      @fanny,
      ik zou heel voorzichtig zijn in jou plaats: iemand die asiel aanvraagt, kan niet vrolijk terug om een touwfeest te geven. waarom vraag je asiel? juist omdat je daar niet meer kan leven!
      hou er rekening mee dat zoiets tijdens het gesprek zeker naar boven zal komen, en dan kan je op dat trouwboekje nog lang wachten.
      een misvatting die nogal hardnekkig leeft is dat door te trouwen, de partner zomaar geregulariseerd is. niets is minder waar.
      mijn chin.echtgenote en ik zijn in 2006 in gent getrouwd. het zal normaal tot 2011 duren eer zij belgische is. zij heeft wel een verblijfsvergunning, maar die kan zonder boe of ba, wanneer we naar belgie komen, afgenomen worden: je hoofdbelangen moeten in belgie zijn. dat ik haar hoofdbelang ben, en ik waar dan ook op de wereld naast haar loop, telt niet.
      een goede raad: informeer je, ja bij die mensen op het zuid. die eten je heus niet op, integendeel, we hebben er de beste ervaringen mee. onze eerste gesprekken waren zelf anoniem, puur informatief.
      onderschat niet de formulieren die je zult nodig hebben voor je vriend. op tijd eraan beginnen. je kan je niet voorstellen wat je nodig hebt uit het thuisland(!), notariele vertalingen, stempels van daar, enz. ik ben even heen en terug kunnen vliegen voor een foutje in de vertaling: china in plaats van volksrepubliek china. grapje van 1300euro. niet de fout van de mensen in gent, maar de chin.ambassade.
      ik wens jullie succes en een goed huwelijk.

  14. Reactie van skirt

    een paar vraagjes: moet je zelf getuigen meenemen, zo ja hoeveel en als je ze niet meebrengt kan de gem. gent ervoor zorgen en wat kost het? (uit holland he hh ;)
    ik ben geinteresseerd omdat voorzover ik weet je nergens in nederland op vrijdag kosteloos kunt trouwen, hh

  15. Reactie van Join

    Maar moet je ook in Gent gedomicileerd zijn om op het stadhuis te kunnen trouwen?
    Ik zou heel graag in Gent op het stadhuis trouwen, maar we zijn ‘nog’ niet gedomicileerd in Gent.
    Kan dat of toch eerst domicilie aanvragen?

  16. Reactie van i.

    Geen idee, Join. Maar de mensen van Gentinfo kunnen je vast verderhelpen. Bel hen op 09 210 10 10

  17. Reactie van Cedric

    Of als je niet kan wachten :

    aangifte van het voorgenomen huwelijk gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar één van de aanstaande echtgenoten op het ogenblik van de aangifte is ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister.

  18. Reactie van stephanie

    waaruit bestaan die praalkosten? Is dat voor 174 euro bloemen?

  19. Reactie van Josie

    Neen, geen bloemen, dat is voor de ceremonie; een ceremoniemeester, een live organiste, een rode loper en baldakijn boven de trap,… Dat soort dingen.

  20. Reactie van Guido Van Peeterssen

    Destijds waren er in Gent meerdere formules voor een burgerlijk huwelijk. Eerst snapte ik het niet helemaal: met paaltjes of zonder paaltjes, met loper of zonder loper, en zo voort. Hoe meer praal, hoe duurder het was.

    Mijn vraag aan de dame van de bevoegde dienst was dan ook: wat als ik huw onder het categorie “zonder loper” maar het koppel achter ons heeft wel een loper besteld? Mag ik dan over die loper lopen of moet ik naast die loper lopen? Het antwoord van die dame was heel formeel “Mijnheer, als u niet betaalt voor die loper, dan moet u náást die loper lopen”. Waarvan akte.

    Tenslotte snapte ik het: het was niet de praal en de pracht maar het uur waarop je trouwde: hoe later op de dag hoe rijker volk, dus hoe duurder.
    Het maakte niet uit om welk uur je trouwde: je kreeg de luxe van diegene die het laatst (dus het duurste) trouwde.

  21. Reactie van karel

    wij zouden willen trouwen in dienstcetrum van wondelgem.vraag mij af langs welke ingang de trouw doorga
    toch niet in de wachtzaal???