Dampoort een jaar lang rampgebied voor verkeer

maandag 11 december 2006 10u29 | Lien Braeckevelt | 39 reacties
Trefwoorden: , , .

Keizer Karelstraat vanaf 8 januari heel lang onderbroken

De werken aan de Nieuwbrug beginnen op 8 januari en de as Keizer Karelstraat-Sint-Jacobsnieuwstraat wordt een jaar lang doorgeknipt. Alle verkeer zal langs de Dampoort moeten. Waarnemers vrezen voor grote verkeersellende.

Lees meer bij De Gentenaar

© 2006 GENTBLOGT VZW

39 reacties »

  1. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Zouden ze geen kleine omweg rond het werf kunnen aanleggen, bv kant Belgacomtoren, rand Hondenmarkt? Zouden ze eindelijk die lelijke electriciteitskabine op de hondenmarkt ook niet beter elimineren?

  2. Reactie van wim

    @jean Marie : dan heeft die mooigeschilderde piscine niets meer om tegenaan te leunen. De kwaliteit van de piscine zelf is jammer genoeg iets minder.

  3. Reactie van otto

    Zo erg is dat nu toch niet, ga gewoon met de fiets en je komt overal zonder omleidingen.

  4. Reactie van Jean Marie DE WULF

    En als ik mijn inkopen in de Colruyt Ledeberg wil koppelen aan het bezoek bij een vriend in de Keizer Karelstraat?

  5. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Het kunstwerk moet gered worden!

  6. Reactie van geert

    Dat is u probleem altijd ik.
    Schepen Versnick heeft eens deze wijze gezegd
    “Nooit kan er iets gedaan worden zonder hinder maar nadien is het resultaat mooi en ben je de hinder vergeten”.
    De grootste kl

  7. Reactie van geert

    Sorry mijn zin was niet af

    de grootste klagers zijn de mensen die alla dagen thuis zijn en het meeste tijd hebben om boodschappen te doen.
    Ook zijn woorden gehoord op een hoorzitting van hem.

  8. Reactie van Lien Braeckevelt

    JM: ga naar de Colruyt aan de Rooigemlaan, zet uw boodschappen af (ook handig: dan ontdooien uw diepvriesprodukten niet). Spring daarna op uw fiets en bezoek je vriend in de Keizer Karelstraat. Meteen goed voor lijf en leden!

  9. Reactie van Tim Rosseel

    Jah, dat zal wat geven. Maar zal wel lukken hé

  10. Reactie van filip

    Jup, van een beetje creativiteit in het zoeken naar oplossingen, is nog nooit iemand gestorven. Klagen blijft toch maar klagen, he.

  11. Reactie van Marc

    Of een andere colruyt nemen om boodschappen te doen, of …. andere vrienden zoeken …

  12. Reactie van johan

    of mijn persoonlijke favoriet: https://www.collivery.be
    De colruyt versie die aan huis levert.

  13. Reactie van Mic

    hopelijk denken ze eraan politietoezicht te houden in de buurt van het trappenhuis.
    daar ‘t brugje over en langs de lousbergs zal de sluiproute worden om wat verder (na de dampoort) de ring op te rijden….zone 30 zal het in die buurt hard te verduren krijgen…
    Zie er zelf alvast niet naar uit

  14. Reactie van otto

    Fietszakken?

  15. Reactie van sander

    @ JM: Of doe je boodschappen in een andere winkel dan de Colruyt…
    @ Mic: Misschien zal op deze manier het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets gestimuleerd worden, nu Gent eens te meer in 1 groot verkeersmisbaksel gaat getransformeerd worden (waarmee ik niet wil zeggen dat ik niet uitkijk naar het resultaat van al dat fileleed)…

  16. Reactie van VTR

    Ik heb dat eens goed bekeken en ik hoop dat men alsnog met een andere oplossing uit de bus komt, want ik vrees dat er idd een serieus verkeersinfarct op komst is. Bekijk gewoon eens alle mensen die dagelijks via Het Zuid en Sint-Annaplein Gent binnenrijden en bedenk dan eens dat die allemaal (zeer onwennig) andere routes zullen moeten zoeken en nemen. A disaster waiting to happen…

  17. Reactie van VTR

    En nog niet te vergeten dat de eerste paar maanden de gps-en nog niet aangepast/ge-updated zullen zijn en dat hordes gelegenheidstoeristen blind hun en ons ongeluk zullen tegemoet rijden.

    Nee, is er echt geen oplossing om een plaatselijke omweg te organiseren?

  18. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Ik kreeg dus verschillende oplossingen nav van mijn “klaaglied”:
    1. niet aan mijn persoonlijk voordeel denken, dus alleen denken in functie van allen, of ook mezelf als minderwaardig beschouwen? (doen de anderen dat ook?)
    2. van winkel veranderen: waar is mijn individuele vrijheid, wat als ik de winkel van bevriende personeelsleden om hun vriendelijkheid wil stimuleren door te helpen hun cijfers save te stellen?
    2. mag ik het op mijn leeftijd niet eventjes wat rustiger aan doen? Mijn auto, maar ook mijn fiets zijn beiden mijn vrijheid.
    3. mag ik mijn inkopen niet groeperen?
    4. het openbaar vervoer: met twee bakken spuitwater en één van pintjes, en wat 6 duvel’s en 6l melk, en….
    NEIN DANKE!
    5. Is mijn vriend uit de Keizer karelstraat geen bezoek waard?
    6. Ik ga ook bij Delhaize, bij Carrefour en GB al naargelang de producten, ik heb toch nog vrije keuze, of mag dat ook niet meer? (en mijn Beluga-kaviaar koop ik bij Fauchon in Parijs! nà!)
    Er is natuurlijk voor alles een oplossing, maar het wordt moeilijker en moeilijker er voor iedereen de ideale te vinden.

  19. Reactie van Lien Braeckevelt

    Uiteraard JM. Het is dan ook uw eigen vrije keuze om in de file te gaan staan. Je weet immers dat er werken zijn, die werken moeten nu eenmaal ooit eens gebeuren. Maar met een beetje creativiteit kun je die problemen vermijden. Maar ik wens je veel succes met uw individuele vrijheid in de file!

  20. Reactie van jeroen

    @JM volgens mij ga je deze rit zonder omwegen kunnen afleggen. Want de Keizer Karel straat zal gewoon bereikbaar blijven. Dus kan je makkelijk vanuit Ledeberg, via St Anna zo de K.Karel straat in. Wel zal er natuurlijk file zijn, maar dat is logisch natuurlijk. Je zal het misschien ook vriendelijk moeten uitleggen aan een politieagent waar je moet zijn en dat je weet dat de brug is afgesloten.

  21. Reactie van VTR

    Die werken moeten idd ooit wel eens gebeuren, maar het is toch vrij onlogisch dat men deze werken gaat uitvoeren, goed wetende dat er eigenlijk weinig alternatieve wegen zijn en goed wetende dat de nu al overbelaste Dampoort nog meer zal te verduren krijgen…
    Persoonlijk had ik eerst gezorgd dat de verkeerssituatie rond de Dampoort en zo wat beter werd georganiseerd en pas daarna had ik de binnenstad aangepakt. Dan heeft men tenminste deftige uitwijkmogelijkheden…
    Echt waar, het wordt volgens mij een complete ramp..
    Maar soit, dat is mijn gedacht, de mensen van de stadsdiensten zullen er wel goed over nagedacht hebben zeker?

  22. Reactie van Roland

    Ah, wat is een jaartje rondrijden JM, zo ontdek je eens wat andere straten van je geliefde Gent …

  23. Reactie van Yves

    Wie tijd heeft en vrijheid wil kan met z’n wagen rondhossen buiten de spitsuren, en fileleed vermijden…
    JM, waarom altijd weer opkomen voor het “recht” om je van punt a naar b te verplaatsen met je auto?

  24. Reactie van VTR

    Och ja, waarom hadden we daar niet aan gedacht, buiten de spitsuren! Tja, dan werken de meeste mensen wel…
    En de fiets, wel zoals JM reeds zij, voldoet die niet altijd en niet voor iedereen.
    Ik kom de laatste tijd zeer veel in het centrum en vrijwel nooit met de fiets, gewoon omdat het praktisch niet te organiseren valt. Het fietsenfetisjisme niet te ver drijven é.

  25. Reactie van Guido Van Peeterssen

    Dat is juist het probleem, als de stad werken wil uitvoeren moeten ze overal op wachten. Zo ook met de heraanleg van de Belfortstraat. Ze moesten eerst afwachten of er al of niet een ondergrondse parking kwam en hoe de aanleg van het Emile Braunplein zou geschieden. Pas nu kan men plannen maken voor de Belfortstraat. Resultaat is dat die mensen al die jaren zitten te wachten op de heraanleg van hun straat.

  26. Reactie van yves

    Fietsenfetisjisme? Mijn Berlingotje waarmee ik kwart na drie naar de Colruyt reed niet beledigen hé! Ik heb niks tegen een stuk blik op 4 wielen.
    Maar hoe meer mensen de fiets nemen, hoe meer plaats er over blijft voor de mensen die ècht de auto nodig hebben.
    Ik heb 2 jaar lang (1998-2000)transport van kindertentoonstellingen door gans Vlaanderen gecoördineerd en ook zelf tentoonstellingen vervoerd. Ik heb op die 2 jaar tijd 3 maal in de file gestaan, that’s all. Dat is nu totaal onmogelijk. Er zijn gewoon teveel auto’s, en oude steden stikken als we zo verder doen. Dus moeten we andere vormen van verplaatsen zovèèl mogelijk promoten. En elke verandering kost offers. Zolang het algemeen toekomstbeeeld positief is wil ik gerust offers brengen. Volgend jaar gaat de Dendermondsesteenweg dicht, en zal de straat waar ik woon een verkeershel worden. Daar moeten we door. Ik vind het belangrijker dat mijn (en andermans) kids veilig naar school kunnen fietsen, dan dat alle auto’s die er nu zijn (en bijkomen)alle ruimte krijgen.
    Over de Dampoort maak ik me geen illusies meer.
    Ik vrees dat zolang het dossier Gent Sint Pieters loopt het dossier Dampoort niet fundamenteel zal bewegen. Als alles meezit staat de Handelsdokbrug er binnen 6 jaar.
    Dit is een poging tot realistisch denken, geen doemdenken. Berchem station staat ook al jaren te rotten omdat alle middelen naar Antwerpen Centraal gaan. Dat zal in Gent niet anders zijn.

    Het is méér dan tijd om goedkope korte termijn oplossingen te verzinnen, zodat Gent een échte fietsstad wordt. Zonder “Brussel”is dat helaas niet mogelijk. Zonder “Brussel” kan een stad niet evolueren.

  27. Reactie van otto

    misschien moeten die mensen dan wel eens nadenken of het wel echt nodig is om met de AUTO naar het centrum van gent te komen?

  28. Reactie van otto

    groot gelijk!

  29. Reactie van Frans

    Met het “doorknippen” van de as Keizer Karel- en St-Jacobsnieuwstraat verdwijnt de P-route als binnenring en wordt het gewoon waarvoor het ontworpen is: een parkeerroute, zoals in Brugge of Leuven. Het pijnlijke is dat de problematische aanleg aan de Dampoort de eigenlijke stadsring ook “doorknipt”.

  30. Reactie van Yves

    Ik overlees dit nog eens. Wat ik schreef is dubbel leesbaar: het is uiteraard zéér goed dat de NMBS Antwerpen Centraal en Gent St Pieters en Brugge grondig 21e eeuws maakt… . Niemand kan én z’n zolder en z’n kelder verbouwen en er toch blijven wonen.

  31. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Beste Jeroen, ik kom van uit de buurt van het Gravensteen….wat dan?

  32. Reactie van Lien Braeckevelt

    Jean-Marie, we hebben je nu toch al tips genoeg gegeven? Anders is er ook nog https://www.mappy.be en zet het vervoermiddel op “voetganger”, ook handig voor fietsers. Ik denk trouwens dat je Gent goed genoeg kent om een oplossing te vinden. En over een dik jaar zal je waarschijnlijk heel gelukkig zijn met de nieuwe brug!

  33. Reactie van filip

    En ik die dacht dat die Jean-Marie een ingeweken West-Vlaming of Antwerpenaar was, dat die hier constant zijn weg moet vragen…

  34. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Het deels(1/4) West-Vlaming-zijn is voor mij zeker geen probleem. Misschien komt daar mijn orientatievermogen vandaan.
    Voortaan dus neem ik mijn wagen buiten de spits, rij ik tot bij mijn kameraad in de Charles-Quintstraat, daarna rij ik verder tot mijn Colruyt de Ledeberg-préféré via: Burgstraat, Peperstraat, Oude Houtlei, Gebr. Van de Veldestraat, Kouter, Brabantdam, Sint Annaplein, enz….. 1/2km langer!
    En in de zomer doe ik het te voet, maar dan koop ik geen bakken… En als ik Lien tegenkom op haar fiets: grote groet!

  35. Reactie van Maestro

    Graag geef ik een pluim aan de (stille) werkers voor de degelijke voorbereiding en communicatie van deze omleiding, waardoor een infarct vermeden is. Zelfs die van Antwerpen wisten me te vertellen dat Gent aan haar water werkt !
    Nu maar hopen dat de aannemers even degelijk en snel opschieten !

  36. Reactie van kristof

    De meest verstandige opmerking!
    De P-route is geen stadsring maar een PARKEER route!

  37. Reactie van S

    Hmm.. Of dat infact vermeden is weet ik nog zo niet.
    Vandaag wel, maar er is nog geen ochtendspits geweest met de nieuwe situatie, en ik betwijfel of het voor de rest van het jaar even vlotjes zal gaan als vandaag.
    Tegen morgen zal er all een iets duidelijker beeld zijn denk ik.

  38. Reactie van Yves

    Allebei gelijk: goeie communicatie van ‘t stad, en afwachten wat het verder wordt…
    Bij verkeersinfarcten speelt de Belg geen ramptoerist.

  39. Reactie van Tim Rosseel