10.000 fietsen onder station

zondag 11 november 2007 10u03 | Redactie | 4 reacties
Trefwoorden: , , .

Schepen Temmerman: ‘Sint-Pieters wordt hét fietsstation van ons land’

Ruim 10.000 fietsers – en mogelijk nog meer – kunnen na de werken aan het Sint-Pietersstation hun fiets kwijt vlakbij de perrons. Stad Gent, De Lijn, de NMBS en het Vlaams Gewest hebben beslist om het geplande aantal van 6.800 fietsenstallingen gevoelig op te trekken.

Lees meer bij De Gentenaar en De Standaard

© 2007 GENTBLOGT VZW

4 reacties »

  1. Reactie van Yves

    Mooi om vaststellen dat de NMBS fietsvriendelijker wordt.

  2. Reactie van Piet Dedecker

    Zoals heel wat bewoners uit de buurt van het Sint-Pietersstation ben ik verheugd dat Stad Gent, De Lijn, de NMBS en het Vlaams Gewest eindelijk beslist hebben om het geplande aantal van 6.800 fietsenstallingen op te trekken tot 10.000. Zodra wij, buurtbewoners verenigd in de werkgroep Sint-Pieters-Aaigem, op de hoogte waren van het feit dat de projectpartners voor slechts 6.800 fietsen plaats voorzagen in het nieuwe station hebben we hiertegen geprotesteerd. Ook de fietsersbond, de actiegroep Buitensporig, de BTTB en andere vereniging die het fietsverkeer willen bevorderen vroegen meer fietsstallingen.
    Indien we vroeger bij de plannen voor de herinrichting van onze woonomgeving betrokken waren geweest, zou men mogelijk van bij de aanvang 10.000 fietsstallingen voorzien hebben. Dit zou heel wat extra werk, kosten en tijd gespaard hebben, want nu moeten de ingediende bouwplannen aangepast worden.
    Hopelijk past men ook de andere gecontesteerde onderdelen van het project aan, te weten de aanleg van een nieuwe weg dwars door natuurgebied en dichtbij woningen in de woonwijk Sint-Pieters-Aaigem, de bouw van een mastodontparking naast het station en de bouw van tot 90 meter hoge blokken tegenover woningen van een drietal bouwlagen op de Fabiolalaan.

    Ter illustratie volgt hieronder de vraag van de werkgroep Sint-Pieters-Aaigem i.v.m. de fietsenstalling (februari 2007). Net als op de meeste andere vragen kregen we hierop nog steeds geen antwoord. Voor onze volledige vragenlijst kan je terecht op http://www.projectgentsintpieters.be Klik dan bovenaan de pagina op “bibliotheek”. Klik vervolgens onderaan die pagina op “studies en bestuurlijke documenten”. Daar vind je onderaan “klankbordgroep”. Tussen die teksten staat onze vragenlijst onder de titel “bijdrage werkgroep Sint-Pieters-Aaigem”.

    9) Fietsenstalling

    De bouwvergunning stelt dat in het nieuwe project 6.800 fietsenstallingen zijn voorzien. Dit aantal wordt in de toekenning van de bouwaanvraag als volgt gemotiveerd: “Tegenover het huidig aantal fietsenstallingen (3.700) en de verwachte groei van het reizigerspotentieel, komt het in het ontwerp voorziene aantal van 6.800, dat dus bijna een verdubbeling inhoudt, logisch en voldoende over”.
    Wie met de fiets naar het station komt of de buurt kent, weet nochtans dat nu elke dag opnieuw veel meer fietsen gestald staan dan er parkeerplaatsen voorzien zijn. In het weekend staan nu al bijna 6000 fietsen rond het station. Volgens de laatste telling van de stad zijn het er 5500, bij de laatste telling van het GMF stonden er 5983 fietsen aan het station (zaterdag 13 januari 2007). Tijdens het terreinbezoek met verschillende leden van de klankbordgroep konden we vaststellen dat zelfs twee gestalde fietsen per aangeboden fietsparking vaak geen oplossing bood. Heel wat fietsen waren wegens plaatsgebrek zelfs boven elkaar gestapeld.

    Volgens het stadsbestuur wees een telling van de fietsstallingen rond het Sint-Pietersstation op 14 januari 1998 uit dat er toen 1.892 fietsstallingen waren, waarvan er ongeveer 462 niet bezet waren. In oktober 2002 stonden er reeds 4579 fietsen gestald (telling van het GMF). Nu staan er net geen 6000.
    Om het autoverkeer richting station aan te moedigen wordt zeer veel geld voorzien zodat een parkeergarage voor wagens kan gebouwd worden die ongeveer 4 keer zoveel plaatsen bevat als er nu wagens op de Fabiolalaan-site staan. Bovendien wordt een zeer
    dure weg aangelegd door natuurgebied en naast woningen op de Roosakker, Vina Bovypark en de Sint-Denijslaan om die parking in directe verbinding te stellen met de autosnelwegen en de R4 ter hoogte van Flanders Expo. Voor wat fietsstallingen betreft willen de projectpartners tegen het einde van de werken (2013-2015?) slechts 15 procent meer fietsstallingen aanbieden dan het huidig aantal gestalde fietsen.

    Vraag: 9 a: Waarom weigeren de projectpartners uit te gaan van het aantal fietsen dat effectief gestald is en verstopt men zich achter het “huidig aantal fietsstallingen”?
    9 b: Als te weinig plaatsen zullen voorzien worden, zullen zoals nu twee fietsen moeten staan op de ruimte die voor één fiets voorzien is. Houden de projectpartners er rekening mee dat fietsen die te dicht op elkaar gestald worden vaak schade oplopen (o.a. aan lichten)?
    9 c: Zelfs als er de komende 10 jaar slechts evenveel fietsen zouden bijkomen als gedurende de laatste 4 jaar, zal er al een ernstig tekort zijn aan fietsstallingen. Waarom weigerden de projectpartners in te gaan op de talrijke vragen om meer fietsenplaatsen te voorzien?
    9 d: Hebben de projectpartners er rekening mee gehouden dat de plannen voor de verdichting van de ruime stationsomgeving heel wat extra fietsverkeer kunnen teweegbrengen?
    9 e: Houden de projectpartners en rekening mee dat de bewoners van de flatgebouwen aan het eind van de Fabiolalaan (tegen de Snepkaai) op fietsafstand van het station zullen wonen?
    9 f: Houden de projectpartners er rekening mee dat verschillende fietsers hun fiets nu niet aan het station willen parkeren omdat er veel te weinig plaats is om de fiets treffelijk te stallen waardoor de kans groot is dat de fiets schade oploopt?
    9 g: Houden de projectpartners er rekening mee dat wellicht heel wat fietsers hun fiets nu niet aan het station stallen omdat diefstal van fietsen hier een echte plaag is?

  3. Reactie van DriesO

    Dit zijn nog niet de 12000 stallingen die dit voorjaar gevraagd zijn door de betreffende verenigingen, maar het gaat al in de goeie richting :-)
    Ik zou wel eerst eens de concrete plannen willen bekijken, vooraleer te oordelen.

  4. Reactie van DriesO

    Enkele argumenten waarom men best *HEEL VEEL* fietsenstallingen voorziet:

    De capaciteit van het Sint-Pietersstation “wordt verdubbeld”. Het nieuwe station wordt ontworpen voor 60000 reizigers per dag…

    Het aantal gestalde fietsen is al jaren in stijgende lijn, maar tot nu toe holt men steeds achter de feiten aan. Door het tekort aan stallingen worden fietsen vaak beschadigd en wordt het aantal fietsende treinreizigers kunstmatig ingeperkt.

    Bovendien worden mensen nu afgeschrikt door diefstal of vandalisme. Als de nieuwe fietsenstalling (zoals eerder beloofd) uitgerust wordt met camerabewaking, zullen nog meer mensen met de fiets naar het station willen komen.
    Er moeten zo’n 15% meer stallingen zijn dan fietsen om gemakkelijk een plaats te vinden.

    Bijna 200.000 mensen wonen op fietsafstand (minder dan 5 km) van dit grootste station van Vlaanderen, dat van groot belang is voor de mobiliteit in heel het land.
    Gent noemt zich ‘fietsstad’, maar het aantal fietsers is nu nog maar een derde van dat in vergelijkbare Nederlandse steden, en heeft dus nog veel potentieel.

    Voorbeelden bij buitenlandse stations: na afwerking van de nieuwe fietsenstalling aan het station van Groningen blijkt dat een paar maanden na de opening, de stalling te klein blijkt ingeschat en dat de oude fietsenstallingen daardoor toch open moeten blijven.
    Voor het CS Utrecht (20% groter dan Gent) waren 17.500 fietsenstallingen gepland tegen 2025. Recent is de planning verhoogd naar 22.500 fietsenstallingen; critici verwachten dat dit nog te weinig zal zijn omdat geen rekening is gehouden met de verborgen behoefte…

    Bovendien zal het nieuwe station wellicht een eeuw blijven bestaan, zoals het huidige station, en in die periode kan het aantal fietsers en het aantal treinreizigers in Gent-Sint-Pieters nog veel meer stijgen…

    Wie weet zullen zelfs 12000 stallingen niet volstaan…