Gent word Groen tegen 2010

dinsdag 10 juni 2008 9u00 | Els Van Eeckhaut | 14 reacties
Trefwoorden: , .

Tegen 2010 denkt Stad Gent aan witte fietsen voor toeristen én Gentenaars. Daarnaast wil de stad zelf meer ‘passiefhuizen’ bouwen én de Gentenaars aanzetten om dat voorbeeld te volgen. Het zijn maar een paar van de 105 maatregelen om de ‘Gentse’ CO2-uitstoot tegen te gaan.

Tegen 2020 wil het Gentse stadsbestuur in de stadsgebouwen 20 procent minder energie verbruiken en 60 procent minder CO2 uitstoten. Voor de stad als geheel moet de CO2-uitstoot tegen die tijd met 20 procent verminderen. Dat staat in het Gents Klimaatplan.

‘Het klimaat en de klimaatsverandering behoren wereldwijd bij de grootste uitdagingen waar we voor staan’, zegt schepen van Leefmilieu Tom Balthazar (SP.A). ‘Als Stad Gent hebben we vorig jaar al een lokaal Kyotoprotocol ondertekend om tegen 2012 7,5 procent minder broeikasgassen uit te stoten, maar we willen verder gaan. Ook al omdat de Europese Commissie gevraagd heeft dat ook lokale besturen zich inschrijven in het Europese Klimaatplan.’

Lees meer in De Gentenaar!

© 2008 GENTBLOGT VZW

14 reacties »

  1. Reactie van Frans

    Fantastisch idee, die “witte fietsen”. Zwartwit (Gentse kleuren) zou nog beter zijn. Als het maar geen logge exemplaren zijn zoals in Brussel, waardoor niemand zich op de vele hellingen waagt.

    • Reactie van Amaury

      Die fietsen zijn toch zo log niet? Ze zien er wel een beetje log uit door dat stuk plastiek rond het stuur, maar dat weegt niets.

      En in Gent heb je toch een pak minder hellingen dan in Brussel, dus zo’n probleem zou dat hier toch niet geven…

  2. Reactie van rony coekaerts

    dat is het probleem, beste frans, ofwel zijn ze degelijk, want te gebruiken door veel mensen, ofwel zijn ze lichter, en al na een paar maand stuk. niet iedereen draagt daar zorg voor.
    meestal wil men dan ook iets speciaal qua vormgeving, en de prijzen gaan pijlsnel omhoog.
    nee, gewone oersterke stadsfietsen, hollands model, waar je desnoods 200kg kunt op laden.
    en het moet toch wel lukken: die heb ik in aanbieding!
    dat kost hier, particulier, zo’n 45euro. reken daar het spuiten bij, in de door de stad gewenste kleuren, lichten opzetten, want dat kent men hier niet, en het vervoer….dat moet lukken.
    even termont bellen!
    lijkt een grapje, maar mijn city.bike, met voor-en achterversnellingen, degelijke remmen, kostte 38euro.
    ja sorry, daar heb je in gent nog geen stel banden voor.
    en de straten zijn hier geen kasseien maar putten, en ik doe meer trappen(wel alleen naar beneden)dan veel mensen al gelopen hebben. en die rammelt nog niet uit mekaar. wel een slecht zadel, maar dat zal aan mijn bepaald niet licht gewicht liggen, of aan verwent kontje.

    • Reactie van sander

      Breng eens zo’n voorraadje fietsen mee. Je mag delen in de winst dan.

    • Reactie van DriesO

      Mag je weer fietsen, Rony?

      • Reactie van rony coekaerts

        natuurlijk mag ik dat niet: val ik, en die stomme dingen breken de rest van mijn heupen kapot, dan zit ik hier op drie hoog, met trappen, in een rolstoel. maar liever dat risico, dan tot een soort glimlachende boedha uit te groeien. ok, die had geen baard, maar mijn buik kon toch de vergelijking al aan. om te zwijgen van mijn benen en voeten die als voorbeeld van dorische zuilen konden gebruikt worden.
        het begint al iets beter te gaan: elke dag 30km helpen toch wel. vooral het is 30graden, dus de liters bier die bij de maaltijd horen, zweet ik dan uit.
        we hebben een promenade aan de oever van de rivier, 20km lang, wel hier en daar trappen, en dan lukt het wel.
        bedankt voor de bekommernis.:)

        • Reactie van rony coekaerts

          nb.geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om in gent van het zuid naar de vrijdagsmarkt te rijden, dat is pas gevaarlijk. ze rijden hier als gekken, mijn duitse zus zat met haar handen voor de ogen in een taxi, en die is wat gewoon!
          ikzelf heb nog autowedstrijden gereden, en het heeft hier een tijd geduurd eer dat mijn bilspleet enigzins ontspannen was. voorrang van rechts nemen ook als er een stopteken staat, rode lichten zijn feestversieringen, zebrapaden is om beter op de voetgangers te kunnen mikken, voetpaden, mooi breed aangelegd, dienen om de file voorbij te rijden. fietsers en vooral fietstaxi’s rijden links, rechts, op het voetpad, midden op de baan en hebben geen verlichting. en toch kan ik het aantal ongevallen, wat elke dag op de plaatselijke tv. uitvoerig aan bod komt, met lichamelijk letsel, in vier jaar op mijn twee handen tellen. raar.

        • Reactie van DriesO

          Vergeleken met China valt Gent dan toch mee?

  3. Reactie van marc

    klinkt hoopgevend, maar misschien nog wat ambitieuzer zijn? Check bijvoorbeeld het fietsbeleid van de stad Kopenhagen eens. Hoor daar veel goede dingen over. Dat gaat iets verder dan witte fietsen voorzien.

  4. Reactie van DriesO

    Inderdaad valt het succes van de leenfietsen in Brussel (Cyclocity) erg tegen, vergeleken met het succes in Parijs en Lyon (dezelfde uitbater trouwens) of in Barcelona.

    In Parijs waren in een goed half jaar al 13 miljoen ritten gemaakt, en zijn er opeens eeh hoop meer fietsers in het straatbeeld.

    Er zijn twee belangrijke verschillen: in Parijs is het eerste half uur fietsen gratis als je een abonnement of dagkaart hebt. Goed om mensen over de drempel te helpen.

    In Parijs kun je over heel de stad van die leenfietsen vinden, samen 20 000.
    In Brussel kun je enkel binnen de Vijfhoek terecht, en staan er maar 250 leenfietsen.

    Londen zal er trouwens ook mee beginnen.

  5. Reactie van DriesO

    Een systeem van leenfietsen (“witte fietsen”) in Gent heeft een gedeeltelijk ander nut dan in Parijs. Hier hebben meer mensen een fiets.
    In Gent kan zo’n systeem vermijden dat gelegenheidsdieven een fiets stelen omdat ze ergens naartoe moeten. In Gent is fietsdiefstal een echte plaag.

    En natuurlijk komen ook de Gentenaars die een fiets hebben, regelmatig in een situatie dat ze die niet bij de hand hebben.
    De “openbare fiets” als extra vervoermiddel dus naast te voet, eigen fiets, openbaar vervoer en eigen auto.

  6. Reactie van eva

    Gent zal vooral groener worden en groen blijven als men niet overal de bomen kapt!! (zie Redding bomen in Kerkuilstraat en Japanse kerselaars sneuvelen voor gasleiding). Ik snap echt niet hoe de schepen het kapGEbod rijmt met bovenstaand artikel!

  7. Reactie van DriesO

    Blijkbaar is er nog veel werk aan de winkel.

    Ik belandde toevallig op onderstaand bericht waaruit blijkt dat het Gentse OCMW geen mobiliteitsplan wil om duurzame mobiliteit te stimuleren. Daarmee dwarsboomt het OCMW een andere stadsdienst…

    http://www.indymedia.be/nl/node/31734