Sluis de Muide

maandag 9 februari 2009 0u41 | Charles Strijd | 9 reacties
.

Tot ver buiten Gent staat de Muide bekend als volkswijk, met een eigen folklore en een fameus plaatselijk dialect. Wellicht is dit te danken aan het feit dat het geen louter fabrieksbuurt is, maar een geheel door water omgeven eiland van de binnenschippers. Aan de Voorhaven immers gaan de van overzee verscheepte goederen over op de aken en de lichters die het hinterland van de Gentse haven bereizen.

Eeuwenlang waren de Gentse havenactiviteiten geconcentreerd rond de Gras- en Korenlei. Met het nieuwe zeekanaal, dat dankzij koning Willem I in 1827 tussen Gent en Terneuzen werd opengesteld, verzamelden de schepen meer en meer in het noorden van de stad. In 1874 overtrof het aantal stoomschepen definitief het aantal zeilers. In 1891 overschreed Gent de kaap van duizend schepen per jaar.

Op het einde van de vorige eeuw werden plannen ontworpen voor nieuwe sluizen te Terneuzen (nu de Middensluis) en te Sas-van-Gent (Oostsluis). Gent werd bereikbaar voor 10.000 ton. De Eerste Wereldoorlog legde alle activiteit stil. De haven geraakte nog maar net op dreef, of er kwamen nieuwe klappen: de economische crisis van 1930, de Tweede Wereldoorlog. Samen met een 60.000 ton sluis en dito kanaal kwamen in 1968 ook enkele dokken klaar.

Aan de voorhaven is het nu rustiger dan in de Belle Epoque of het interbellum. De installaties zijn enkele jaren gelegen als industrieel erfgoed beschermd. De buurt trekt nieuwe bewoners aan, die de trend volgen om in pakhuizen en fabrieken lofts in te richten.

fvdd

» Meer foto's in het foto van de dag-archief.

© 2009 GENTBLOGT VZW

9 reacties »

  1. Reactie van Roland

    Prachtige gebouwen op dat “eilandje” naast de sluis.
    Alleen de draaikom (einde van de nieuwe vaart) mag wel eens meer proper gemaakt worden, idem rond de sluisdeuren.

  2. Reactie van Tony

    industrieel erfgoed van Gent wat nog niet verdwenen is.
    meer van deze foto’s zijn altijd welkom.Maar waar kan je dit nog vinden in Gent?

  3. Reactie van Frans

    Ongetwijfeld de meest verscholen Gentse waterweg. Tolhuis- en Sassekaai klinken minder bekend dan Gras- en Korenlei.

  4. Reactie van C14

    Chronologisch
    1e haven : Bisdomplein
    2e haven : Gras- en Korenlei
    3e haven : Coupure (met plannen om in de Bijlokemeersen dokken te graven in 1823 !)
    4e haven : Handelsdok en Voorhaven met 1826 opening van kanaal Gent op Neuzen.
    5e haven: Port-Arthur/Darsen en oevers Kanaal van Terneuzen
    Extra = het eilandje met de sluiswachtersgebouwen reikte aanvankelijk tot tegen de Terneuzenlaan waar een sluis was.

  5. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Sorry, Kraanlei en Lievekaai vergeten voor de Coupure.

    • Reactie van C14

      Lieve en Kraanlei waren maar annexes van Gras en Korenlei. Zo hadden we ook aan de Bijloke’s Koepoort (ca huidige Leiebrug) op de Leie overslag, maar daarom was dat nog geen “haven”. Er werd zo wat overal langs de Gentse binnenwateren “ge-haven-d”

  6. Reactie van Els-die andere

    Bedankt voor dit stukje geschiedenis.

  7. Reactie van michlr

    Een mooi stukje over een mooi stukje Gent. Blij dat ik er woon en tof om er langs deze weg iets meer over te weten te komen.