Nederland twijfelt over zeesluis in Gent

donderdag 9 juli 2009 9u37 | Michel Vuijlsteke | 11 reacties
Trefwoorden: , , .

Nederland ligt dwars bij de ontwikkeling van de Gentse haven. Den Haag is er nog niet van overtuigd dat er in Terneuzen een grote zeesluis moet komen om Gent beter bereikbaar te maken voor zeeschepen. Onze noorderburen denken dat een nieuwe binnenvaartsluis of een kleine zeesluis misschien ook volstaat, zo weet De Tijd.

Begin dit jaar kwam het zogenaamde Stakeholders Adviesforum (SAF) met de aanbeveling dat er in de Zeeuws-Vlaamse stad Terneuzen een grote zeesluis moet komen om de bereikbaarheid van Gent te verbeteren. Het SAF is een gemengd comité van Nederlandse bestuurders en ondernemers en vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid en bedrijven. In het rapport beschrijft het SAF hoe door de mondiale ontwikkeling naar grotere scheepsvolumes ook de capaciteit van het kanaal Gent-Terneuzen moet uitbreiden. Het SAF stelt dat enkel de bouw van een grote zeesluis een “alomvattende” oplossing biedt voor de toekomstige capaciteitsproblemen in de kanaalzone Gent-Terneuzen. De Nederlandse regering liet vorige week doorschemeren nog niet overtuigd te zijn. Ze stuurde de Tweede Kamer van het parlement de mededeling dat ze twee alternatieven wil onderzoeken.

Bron: Belga

© 2009 GENTBLOGT VZW

11 reacties »

  1. Reactie van S-

    Vraagt ook nu nog iemand zich af waarom een vuist voor Gent nodig is?

    • Reactie van Frans

      Een vuist in Den Haag? Of om Zeeuws-Vlaanderen te annexeren?

  2. Reactie van Roland

    Terneuzen en het Nederlandse deel van het kanaal kan er zelf maar baat bij hebben. Zijn de Zeeuwen dan minder geliefd in DenHaag?

  3. Reactie van Frans

    “Zijn de Zeeuwen dan minder geliefd in DenHaag?” vraagt Roland. De Zeelanders in het algemeen hebben jarenlang moeten vechten om hun vaste oeververbinding onder de Schelde te krijgen. Dat is er maar pas gekomen wanneer Rotterdam tot de vaststelling is gekomen dat Antwerpse een strop is geworden voor het wegtransport naar het Zuiden. Nu de Westerscheldetunnel er ligt, beschikt Vlissingen bovendien over een rechtstreekse verbinding met het hinterland. En Vlaanderen gaat daar nog geld in steken ook door een deel van de kosten van de Sluiskiltunnel op zich te nemen. Door “te twijfelen aan het nut van een nieuwe zeesluis in Terneuzen” staat Den Haag gewoon op de rem om de ontwikkeling van Vlissingen te bevorderen. Frankrijk heeft destijds niet anders gedaan door de autoweg Rijsel-Duinkerke bij wijze van uitzondering tolvrij te houden, in de hoop door Noordfranse zeehaven aantrekkelijker te maken dan de Scheldehavens.

    • Reactie van Roland

      Op enkele 100 Km liggen er een groot aantal havens met internationale allures. Rotterdam en Vlissingen (met grote uitbouw bezig) voor Nederland, België met Antwerpen, Zeebrugge en Gent en mindere mate Oostende en Frankrijk met Duinkerke en Calais (zelfs LeHavre). Nl en Fr promoten hun havens uit eigen nationaal belang. België ? Wie zal het hier doen in ons verdeeld land en welke instantie is er voor verantwoordelijk, we hinken achterop. De nieuwe tweede zeesluis die eventueel op de planning staat voor 2020 of later is er één voor schepen van tegenwoordig, dat wil zeggen : tegen dat ze ooit klaar zou zijn is ze weeral te klein.
      Volgens mij moet Gent meer de kaart trekken van het kanaal Gent-Terneuzen en de mogelijkheid tot industrialisatie van het ganse kanaal, dus Terneuzen erbij betrekken. Misschien komt er dan wat schot in.
      Verder ben ik ook voorstander om een dringende goederenspoorlijn tussen de havens Zeebrugge, Gent en Antwerpen.

  4. Reactie van Frans

    Correctie: de (niet: door) Noordfranse haven…

  5. Reactie van Niek

    Ik denk niet dat de Zeeuwen in Den Haag minder geliefd zijn.
    Demissionair premier Balkenende is ook een Zeeuw.

    Het is puur een geldkwestie en de kwestie dat er ontpoldering moet plaatsvinden wat dus op tegenstand stuit.

    Helaas moet er aan alle kanten bezuinigd worden. (In werkelijkheid moet je juist in crisis-tijd gaan investeren, maar dat hebben maar weinigen begrepen)

    Ik schaam me bijna dat ik moet toegeven dat de reden voor het twijfelen is dat het geld kost en dat “het Nederlands belang” daarbij niet geholpen is.
    Jullie hebben dus gelijk: ‘Ollanders zijn krentenkakkers!

    • Reactie van Roland

      Ah, niet zo streng zijn, kijk maar wat er in Antwerpen gebeurt met hun project van “de lange wapper” … van dringendheid gesproken.

    • Reactie van jan

      Balkenende is een zeeuw maar geen zeeuwsvlaming,al hoewel hij in een interview voor canvas anders beweerde.hij komt van tholen een eiland in de schelde delta dat nooit door de spanjaarden bezet is geweest en dat is nog altijd te merken. daar gelooft men nog dat een krant lezen of naar t.v. kijken des duivels is.
      Dat de landingen op de maan trucage zijn en dat vaccinaties uit den boze zijn .als je kind getroffen wordt door polio of zo is god je geloof op de proef aan het stellen. wie anders is in staat tot een coalitie te komen met de christenunie .

      • Reactie van Niek

        Je hebt daar een “verdomd” scherp punt!
        Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt wel gelijk.

        Ik zag die coalitie ook al niet zitten….