Sarma-project botst op njet

vrijdag 12 maart 2010 9u44 | Wouter | 20 reacties
Trefwoorden: , , , .

De deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen heeft de bouwvergunning voor het Sarma-complex op de Gentse Korenmarkt vernietigd. Vijf partijen, onder wie omwonenden en handelaars van de Hoogpoort, halen daarmee hun slag thuis. 

De vastgoedgroep Redevco wil het oude Sarma-complex, op de hoek van de Donkersteeg en de Korenmarkt, verbouwen. In het nieuwe winkelcentrum zou onder meer een vestiging van elektrogigant Saturn ondergebracht worden. De projectontwikkelaar plande een laad- en loskaai in de Hoogpoort. Een woning zou gesloopt worden en vervangen door een nieuwbouw om de vrachtwagens te lossen. “De vergunning zoals ze nu voorligt, kunnen we niet goedkeuren omdat vooral de last van de Korenmarkt quasi uitsluitend verlegd wordt naar de Hoogpoort”, zegt gedeputeerde Hilde Bruggeman. Ze benadrukt dat er vooral problemen zijn op vlak van mobiliteit en het veranderende stadszicht. Gedelegeerd bestuurder Marc Van Heddeghem van Redevco Belgium reageert zeer ontgoocheld. Redevco kan nu nog beroep aantekenen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen of een nieuwe bouwaanvraag indienen bij de stad Gent.

Via deredactie.be, lees ook meer bij De Gentenaar

© 2010 GENTBLOGT VZW

20 reacties »

  1. Reactie van S

    Uit het artikel bij De Gentenaar:
    “We zijn hier drie jaar mee bezig. In die tijd kregen we in Turkije vergunningen voor twee shoppingcentra, die er al staan. Ook in China zijn we bezig.”

    Onze aandeelhouders zullen het wel eens beu worden. Dan verdwijnen de investeringen uit België en uit Gent.”

    Wel, ja: laten we op stedenbouwkundig vlak vooral een voorbeeld nemen aan Turkije en China! (rony kan dat ongetwijfeld verder illustreren)

    Hopelijk worden ze het inderdaad snel beu en verdwijnen ze met de noorderzon.

    Of moet het Gents stadscentrum echt volledig omgevormd worden tot een Hollands shoppingcentrum?
    Misschien ons ‘authentiek stadscentrum’ alleen nog overkappen, dan hebben we meteen een overdekt winkelcentrum, waar elke godganse dag (pardon, g-dganse dag natuurlijk b-rn-d-tt) van het jaar geshopt kan worden.
    En het zou nog besparen op restauratiekosten ook.
    Snel, someone bel Bontinck en bestel een grote glazen stolp!

  2. Reactie van pas

    Gent loop al generaties achter op gebied van moderne, spraakmakende architectuur. Maak op deze strategische plaats aub eens iets waar mensen komen naar kijken (en niet alleen aan de binnenkant).

  3. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Twee laad- en losplaatsen zijn echt afschuwelijk: dat van de ex-Sarma in de Donkersteeg en dat in de Hoogpoort. Er moet toch een mogelijkheid bestaan om die operaties op een esthetische en aantrekkelijke manier te realiseren, met een minimum aan gesloten geveloppervlakken. Een palet heeft toch maximum 1.25m breedte nodig om binnen te kunnen. De vrachtwagen moet toch niet binnenrijden.

    Jarenlang was de Hoogpoort een “vergeten” straat, één van de oorzaken: een veelvoud aan begrafenisondernemingen hadden er hun winkel, dus niet zo vrolijk. De laatste is er nu enkele jaren weg, en de straat hernam stilletjesaan kleur en leven. Geef de straat verder een kans!

  4. Reactie van jordi

    Het is nu al moeilijk om daar des morgens te laveren als fietser.

  5. Reactie van Frans

    Historisch is de Hoogpoort (letterlijk: “hoge stad”, op de Zandberg) één van de belangrijkste en meeste waardevolle straten van Gent. Het is de as die de oudste groeipolen van de stad tussen Leie (Tussenbruggen en Castrum) en Schelde (Wijdenaard) verbindt. Het Stadhuis staat daar niet toevallig en de Hoogpoort is bijzonder rijk aan huizen met oude kernen en middeleeuwse kelders. Het profiel van die straat en de perceelsindeling is vrij gaaf gebleven, op de doorsteek van de Belfortstraat na (begin 20 eeuw). Het zou zonde zijn om in die historisch gegroeide gevelwand een gat te slaan om een laadzone in te richten. De Hoogpoort is de Oude Scheldestraat niet. Men bejubelt het Kobraproject, maar als de Kuip moet evolueren naar een permanent “decor” (verkeersvrije centrumpleinen) met triestige “coulissen” (grote laadzones in zijstraten), dan is men verkeerd bezig.

  6. Reactie van joris

    Ik heb een beter idee!
    Laten we alle grote winkels uit de binnenstad weren.
    Dat ze zich maar in de rand van Gent vestigen met handige parkings. dan hoeft er niemand nog in het centrum te shoppen en kan het centrum lekker doodbloeden!!

  7. Reactie van gerard

    Kort door de bocht Joris. Het centrum bruist als nooit tevoren. Laat de lokale “kleine” middenstand het centrum (op de veldstraat na dan). Grote projecten horen inderdaad thuis aan de rand.

  8. Reactie van bartje

    Nochtans is er niets hatelijker dan om een scheerapparaat, een CD, wat kleren… te moeten gaan langs een Kortrijkse of Antwerpsesteenweg. Er moeten betere oplossingen zijn voor die laadkaai in de Hoogpoort, maar Saturn en de andere winkels hebben perfect hun plaats in het centrum. Veel meer dan langs een van de invalswegen, in elk geval.

    • Reactie van Tine

      Ik volg u helemaal. Een saturn op die plaats moet zeker kunnen. Het kan zelfs zorgen voor een toename aan klanten in de omliggende winkels. Ik vind het nu ook vervelend dat ik voor zo’n zaken de auto moet nemen. Ik heb liever alles binnen de stad.
      Als er effectief 10 vrachtwagens per dag komen leveren, kan ik de klachten wel wat begrijpen. De deputatie zal zo’n vergunning niet zonder grondige redenen wijgeren. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet dat er tout cout zoveel leveringen zouden nodig zijn. Als men vanuit een depot levert, dan zijn het maar de kleine huishoudtoestellen en de toonzaalmodellen die nog daar moeten geleverd worden.

      • Reactie van Tine

        (en ik ben nog niet goed wakker, precies en moet beter leren schrijven)

  9. Reactie van bwest

    Er is al een GB in de hoogpoort, en enkele meubelzaken. De marchandise van die zaken verschijnt toch ook niet uit het niets? Ik kan me voorstellen dat een GB toch ook dagelijks bevoorraadt dient te worden? Bovendien meen ik begrepen te hebben dat het bij Saturn niet de bedoeling is dat de klanten hun grote aankopen vanuit de winkel meenemen, maar dat ze eerder vanuit een magazijn thuisgeleverd worden. Met andere woorden, in de Saturn zelf zullen de leveringen vooral kleiner materieel zijn. In een ver verleden werkte ik zelf nog bij een electroketen, toen hadden we dagelijks 1 vrachtwagen met 1 à 2 paletten goederen op. Dat een Saturn nu 10 vrachtwagens per dag over de vloer zou krijgen, lijkt me absurd. En dan nog, vandaag de dag staat de Hoogpoort ‘s ochtends ook vol met vrachtwagens die komen leveren, net aan die zaken die nu moord en brand schreeuwen.

    Misschien moete men tot een regeling komen waarbij de bevoorrading dient te gebeuren voor 8 uur ‘s ochtends?

    • Reactie van Mds

      De regel is nu dat het huidige laden en lossen er mag gebeuren tot 11.00, maar in realiteit gebeurd dit de ganse dag door. De discussie destijds voor de electronische paaltjes bleek te duur en het werden dus rubberen paaltjes, die ondertussen herhaalde keren werden afgereden(ook dure grap). Nu staat er niks meer, dus gebruiken sommige vrachtwagens de Hoogpoort als doorrit-straat. Leveren tot 8uur is wat krap, tot 11uur is erg resonable als er maar een echt werkend systeem komt zoals die elektronische paaltjes.
      En dan ook het liefst vanaf de Belfortstraat en niet zoals het was vanaf het Novotel. Wat de laad en loskade betreft ben ik er niet voor noch tegen indien het complex alsnog wordt goedgekeurd, het inrijden zou opstroppingen vermijden voor de andere leveranciers. Echter de laad en lostijden beperken, is echt noodzakelijk. Men kan de architectuur wel zo ontwerpen dat het straatbeeld niet verpest wordt door een wansmakelijke steriel rolluik, zoals standaard bij Saturn en zoals de GB. Er moet een gulden middenweg zijn, want ik (eigenaar van een zaak in Hoogpoort) ben er zeker van dat een lange leegstand dreigt indien er geen akkoord komt. Waarom niet laden en lossen op de Korenmarkt, veel meer ruimte dan de smalle Hoogpoort en nog smallere Donkersteeg.
      Er dient alleszins leegstand van het pand vermeden te worden of de omringende handelaar zullen het nog sterker voelen in hun dagelijke beurs.

  10. Reactie van Yves

    Een Nederlandse projectontwikkelaar weet perfect hoe strak de bouwkundige regels en reglementen voor laden en lossen in historische stadskernen zijn in… Nederland (en noordelijker landen). Mah ja, Gent is voor Nederlandse investeerders een deel van Zuid-Europa.

  11. Reactie van jos tavernier

    worden die klagende middenstanders in de Hoogpoort dan door kabouters bevoorraad? Democratie en inspraak is mooi maar men gooit tegenwoordig al te dikwijls het kind met het badwater weg en de hardste schreuwers halen dikwijls hun slag thuis, een stad moet een mix zijn van handelszaken, en horeca. Een oplossing moet mogelijk zijn, helaas zullen er altijd ” neuten” overblijven.

  12. Reactie van Hélène

    Waar zijn ze toch allemaal mee bezig?!! Ik hoop dat ik over vijf of tien jaar nog altijd graag in het centrum zal rondlopen… Maar de laatste tijd hoor ik regelmatig dingen waardoor ik daar twijfels over krijg!

  13. Reactie van rony coekaerts

    voor mij hoeft het niet: ik woon niet in de hoogstraat.
    als ik jm. zijn opmerking lees: “een palet is maar 1m20 breed” dan snap ik het helemaal niet meer. die bouwpipo wil wel een loskade bouwen ten koste van een paar winkels om geen vrachtwagens op straat te laten staan!
    wie van die winkels krijgt zijn materiaal via een of andere driedimentionele wijze? nee, met grote bakken van auto’s die er uren blijven staan.
    hoe krijgen die meubelzaken hun spullen? met een fiets?
    nooit heb ik een verkeerd woord gehoord als ik nu al sinds jaar en dag opliggers in de lange munt om 11u. of 15u. zie binnendraaien.
    de werkelijke reden van hun protest zullen we ooit weten maar ik heb er een slecht gevoel bij.

  14. Reactie van Dirk

    Het is allemaal uit zijn context getrokken. Aan de mensen van de actiegroep: Ik kan er inkomen dat u als buur bedenkingen heeft bij zo’n grootschalig project. Ik betreur echter bijzonder dat u niet afweegt met juiste of toch echt redelijke gewichten. ’10 vrachtwagens per dag’,’ autostrade’, ‘loskadestraat’,…heeft u zelf uitgevonden. De Duitse Mediamarkt-Saturn groep is heel goed vetrouwd met winkels in stadscentra en is er niet bij gebaat de omwonenden tegen zich te krijgen. Er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen de mega-stores aan de rand en de winkels in de stadskern, cfr stadsfeestzaal Antwerpen en de megastore langs de A12. Ikzelf vond het lossen achter een gesloten poort verdorie een heel goeie oplossing. 2 keer per dag buiten de openingsuren eens door de Hoogpoort. Welke overlast is dat meer? Helaas, arm Gent. De ontwikkeling van de Korenmarkt is al jaren nodig om de mensen van de Veldstraat naar De Langemuntstraat en de Vrijdagmarkt te leiden. Helaas, helaas, helaas! Maar laat ons alles positief bekijken, nu hebben we de komende 30 jaar 200m² gevels om affiches tegen te plakken op de meest zichtbare plaats in Gent. Dankuwel Hoogpoort.

    • Reactie van sofie

      Beste,

      Me dunkt dat de leegstand aan de Korenmarkt netjes tijdelijk is opgevuld en geen grote schandvlek is in het Gentse stadsgezicht.
      Een tijdelijke leegstand in ruil voor een nieuw plan waarbij meer rekening wordt gehouden met het hele stadsweefsel en zich niet blind te staren op de commercieel interessante korenmarkt.
      Prima zo.

      • Reactie van Guido Van Peeterssen

        sofie,
        Ik ben het niet helemaal eens: geen enkel groot project haalt het als er geen ‘trekpaard’ achter zit. Zeer belangrijk voor de doorstroming van de Veldstraat naar de Langemunt.
        Er staan in de Hoogpoort wel al een aantal lopende meter vitrines leeg. Als er langs die kant een commerciële functie komt dan zou de Hoogpoort aantrekkelijker worden.