Pech blijft Track achtervolgen

woensdag 20 juni 2012 8u46 | Redactie | 11 reacties
Trefwoorden: .

Vandalen trokken het werk ‘Search and Destroy’ dat de Syrische, in Gent wonende, kunstenaar Mekhitar Garabedian voor de stadstentoonstelling Track maakte, omver. De letter R van ‘destroy’ kieperden ze in de Leie. Het werk dat tegen de Vleeshuisgevel staat, was gisteravond al hersteld. Pech blijft Track achtervolgen.

Track had al te kampen met alle mogelijke pech. Eerst zakte de favella – een werk van Kawamata – in de zwaaikom van de Dampoort gedeeltelijk in elkaar. Dan was het wachten op de afwerking van Hotel Gent, de hotelkamer die rond de toren van het Sint-Pietersstation werd geconstrueerd. Toen die kamer af was, bleken de nodige vergunningen te ontbreken. Wanneer de kamer open mag, is nog niet bekend. Een vervelende kwestie voor Track, omdat heel wat privé-personen er een overnachting hadden geboekt. Daar zijn zelfs Russen bij. Eerst schoten vandalen de ballon (The Castle of Vooruit) stuk en nadat hij hersteld was, joegen forse windstoten de ballon op de vlucht tot in de Vlaanderenstraat. De ballon is weer bij de Britse firma Cameron Balloons voor herstel.

Lees meer bij De Gentenaar

© 2012 GENTBLOGT VZW

11 reacties »

  1. Reactie van S

    Sja, dat was louter een kwestie van tijd lijkt mij.
    Je zou trouwens verwachten dat het vernielen deel uitmaakt van het werk.

  2. Reactie van e.

    ‘Kunst blijft voor sommige mensen iets dat hun territorium bezet’, zegt SMAK-directeur Van Cauteren. Ik geloof dat ‘sommige mensen’ wel een beetje gelijk hebben. Bijvoorbeeld: best mogelijk dat het een leuke/sensationele/openbarende ervaring is om in het bouwsel rond de stationstoren te logeren, maar slechts enkelen zullen die ervaring beleven. De overgrote meerderheid van de omwonenden en passanten worden maandenlang geconfronteerd met wat je alleen maar visuele vervuiling en verrommeling kunt noemen. Overigens: in hun retoriek hebben kunstenmakers en curatoren het vaak zelf over “het bezetten van de publieke ruimte”. Bezetters roepen weerstanders op, dat is nu eenmaal zo.

  3. Reactie van jordi

    sorry maar dat is toch net de bedoeling met die tekst.

  4. Reactie van Aeneas

    De gedeeltelijke inzakking van de favella was geen pech. De kunstenaar reageerde achteraf zelfs enthousiast, want inzakkingen zijn eigen aan fevalla’s.

  5. Reactie van Frans

    De dagelijkse portie Track-incidenten begint verdacht veel te lijken op een uitgekiende (?) communicatiestrategie om in het nieuws te blijven.

  6. Reactie van yves

    Machogedrag is van alle tijden, en “kunst in de publieke ruimte” ontsnapt daar niet aan. Kijk naar het aantal omvergetrokken verkeersborden, afgebroken straatnaamborden, ingegooide ruitjes (vb achteraan de Zuidbib) en je weet dat sommige (excuus voor het sexisme) heren nog steeds geen weg weten met hun hormonen of zatte kloten.

  7. Reactie van jos tavernier

    En wat lees ik in De Gentenaar ( artikel van KVK)over de letter R die in het water viel aan het groot vleeshuis?
    ” het werk contrasteert fel met de gerenoveerde pracht van het historische stadscentrum” einde citaat.
    Al eens naar die achtergevel gekeken ? een en al verval, dus de titel was er niet ver naast.

    • Reactie van Frans

      De “Vandalen” zouden wel het klimop kunnen zijn, dat door zijn groeikracht die letter in de Leie heeft geduwd. :-)

  8. Reactie van Hugues

    “Search and Destroy”?
    Ik zit te wachten tot iemand het anagram maakt: “Sorry Scheten Daad”…

  9. Reactie van Kritieck

    Het SMAK zelf is een en al pech denk ik. Iemand al eens goed bekeken hoeveel vacatures daar tegenwoordig zijn? Allemaal mensen die daar weggelopen zijn. Die hebben vast en zeker allemaal TRACK gekregen van TRACK.

    En je hebt kunst in de publieke ruimte en afval. De scheidingslijn lijkt me niet altijd duidelijk bij TRACK, misschien zit daar net het probleem. Kunnen we aub iets kritischer zijn en niet louter altijd bevriende kunstenaars een podium geven? Dat werkte misschien voor Jan Hoet, maar die had dan ook zeer bekende vriendjes.

  10. Reactie van rony coekaerts

    of de creaties van track relevant zijn of niet speelt voor mij geen rol: in dusseldorf en venetie heb ik meer miskleumen gezien.
    wat mij stoort is de rommeligheid. als je geen week kunt uittrekken zie je niets.
    track heeft dezelfde megalomane insteek als de gentse feesten: méér, méér en steeds méér locaties die steeds minder te behappen zijn.
    gisteren sprak ik met een japanse muzeumdirecteur. die komt wel speciaal naar hier! hij had geen benen meer: die zou heel blij geweest zijn met een paar fietstaxi’s.:-)