Wonen aan de sporen

donderdag 21 juni 2012 9u02 | Redactie | 22 reacties
Trefwoorden: , , , , .

Aan de Koningin Fabiolalaan verrijzen de komende tien jaar 570 woningen. In augustus lanceert het Stadsontwikkelingsbedrijf een oproep voor een eerste deelproject. ‘Groen en wonen moeten er vooral de toon aangeven’, zegt Tom Balthazar (SP.A), schepen van Stadsontwikkeling.

Niet alleen het Sint-Pietersstation wordt helemaal verbouwd en gemoderniseerd, ook aan de Koningin Fabiolalaan komen nieuwe ontwikkelingen. Opzet is dat er over enige jaren vooral een groenzone ontstaat met bewoning en een beperkt deel commerciële functies. In de zone A vlakbij het station verrijst De Loveling al, de 90meter hoge toren waar het Vlaams administratief centrum onderdak zal vinden. In de zones B en C die tot aan de Gordunakaai en de Leie lopen, komen 570woningen, commerciële voorzieningen (3.500m2) en enige publieke functies zoals een stedelijke basisschool (250leerlingen), een buurtsporthal en een polyvalent verenigingslokaal. Grootschalige kantoren zijn niet welkom.

Lees meer bij De Gentenaar

© 2012 GENTBLOGT VZW

22 reacties »

  1. Reactie van Stijn

    Dan mag de NMBS wel eerst eens iets aan hun nieuwe Siemens-locomotieven doen. Wat een lawaai (irritante hoge pieptoon) dat die maken wanneer die treinen afremmen en de motor moeten koelen in het station (het is precies een luide fluitketel die afgaat) ! Ik woon zelf in de stationsbuurt en ik vind dat de leefbaarheid, door het lawaai (zeker als de wind verkeerd zit) van die nieuwe treinen, veel verminderd is. Ik hoop dat Stadsontwikkeling, zeker als ze de buurt nog verder willen ontwikkelen, eens een deftig woordje met de NMBS gaan praten. Mensen met gelijkaardige ervaringen of die hier meer van weten?

  2. Reactie van yves

    Op Peeters en Pichal beloofde de NMBS dat er een oplossing voor komt.

  3. Reactie van marc

    De locomotieven van type 18 (die info heb ik van een treinforum :-)) maken inderdaad een geluid dat door merg en been gaat. Als ze rijden, zijn ze nochtans muisstil. Zou te maken hebben met koeling. Wist niet dat dit een item op Peeters en Pichal is geweest

  4. Reactie van Stijn

    Bedankt.
    Intussen heb ik ook een link gevonden op een forum van treinspecialisten over dit onderwerp (ik ben blijkbaar toch niet de enige die zich aan die harde schiele pieptonen ergert) https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4&t=10117. Hopelijk zet de stad de NMBS ook wat onder druk. Toch wel een flater van de NMBS dat de spiksplinternieuwe locomotieven (bij het stoppen en koelen) bijna meer lawaai maken dan een ouderwetse stoomlocomotief.

  5. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Ik woon bijna aan de Sterre en dat geluid ergert me ook. Ik had nog niet durven reageren omdat sommigen mij toch aanzien als een verbitterde oude … . Ik lees met genoegen dat men er iets zal aan doen. Hopelijk niet met de nodige vertraging.

  6. Reactie van David de Roo

    Ik heb wel een klacht ingediend. Eerst bij Project Gent Sint pieters (in november), daar melde mij doodleuk dat het kwam omdat de geluidsmuur afgebroken is en ze niets kunnen daar aan doen. Bij mijn vraag wanneer de muur er terug kwam vertelden ze me doodleuk dat het ten vroegste 2014 zal zijn. Dan heb ik begin Januari klacht ingediend bij de Gentse milieudienst, na een paar maand kreeg ik pas reactie omdat de verantwoordelijke persoon in Brugge was gaan werken. Dan is er eindelijk wat schot in de zaak gekomen. Daar heeft men inderdaad verteld dat de treinen van siemens het probleem waren en dat dat eind mei ging opgelost zijn. Nu moet ik wel bekennen dat het geluid van 70 db in mijn woonkamer gezakt is naar 50 (voor de meeste treinen). Dus er is beterschap. Maar het heeft mijn gezondheid niet goed gedaan. Van ‘s morgen 5 uur tot ‘s nacht 1 uur om de 15 minuten een gefluit die 5 minuten duurt is niet echt goed voor je slaap. Ik slaap ‘s nacht met oordoppen omdat het geluid niet te harden is, maar dat geluid gaat er toch door. Het is zelfs zo erg dat ik ‘s avonds als ik ga slapen een “getuut” in mijn oren heb door het lawaai.

  7. Reactie van Kurt

    Los van ‘t bovenstaand onderwerp klinkt ‘t wel als een wijk waar ik (enfin: wij) wel graag zouden willen wonen. Of die huizen betaalbaar zullen zijn is weer een ander paar mouwen…

  8. Reactie van vertommen els

    woon aan Berchem-Antwerpen station reeds 34 jaar,de geluiden die er nu zijn ,heb ik eerder nooit meegemaakt.
    Elk kwartier van de dag tot s’avonds laat een gepiep,waar
    je nerveus van word.Waar kan je terecht met klachten en worden die dan serieus genomen.Het is een echt schandaal
    dat die nieuwe treinen niet voordien getest zijn .

  9. Reactie van moons johan

    Ik woon ook dicht bij een klein stationneke. Normaal gezien valt het treinlawaai redelijk mee, maar inderdaad, sinds een tijd worden je oren hier elk kwartier serieus op de proef gesteld. Pukkelpop gaat aan de andere kant van mijn tuin door, maar dat maakt niet zo een luid en enerverend lawaai!

  10. Reactie van joost golsteyn

    Ik woon aan de achterkant van het sint-pieters station. En deze buurt WAS een zalig kalme buurt om te wonen tot deze klereklotestront machienes iedere keer als ze stoppen 5 minuten de hele buurt terriseren met hun irritant lawaai!

  11. Reactie van joost golsteyn

    Oeps terroriseren

  12. Reactie van A. Brysse

    Geen spoorwegen in de stad is altijd al mijn strijdkreet geweest. Blijkbaar doet de NMBS ook erg goed z’n best zoals blijkt uit het bovenstaande. In mijn straat heeft De Lijn, nog zo’n spoorwegmaatschappij, de bovenleiding vervangen en zeer esthetische I-profielen als palen gepoot. Op regelmatige afstanden wordt de bovenleiding in de gevels van particulieren (ongevraagd) vastgemaakt. Dat kunnen ze enkel ‘s nachts doen. Bij mij werd om 2 uur ‘s nachts in de gevel (onaangekondigd) geboord. Aan de palen zit een portaal vast dat via een ingewikkelde constructie de stroomkabel aan elkaar houdt. Telkens een tram voorbijrijdt, slaat de stroomafnemer met geweld tegen deze constructie. Op straat is dat al een hels kabaal, maar dat geluid zet zich voort in de leidingen en vandaar in de spouwmuur, waar ik van 5.15 u tot na 24 u om de zoveel minuten, zeven dagen op zeven, razend kan worden van een scherp ‘dzoooooooooong’ geluid in de spouw. Klagen bij De Lijn, milieudienst, stadsbestuur heeft totaal geen zin. Wel hebben diezelfde bestuurders de bek vol over actieplannen tegen omgevingslawaai, geluidskaarten, EU lawaaihinderrichtlijnen enz. Een oplossing zullen ze echter nooit aanreiken. In 1947 schreef de dichter Jan Hanlo “Men zal nog krijgen dat het nooit meer stil is “. Wel daar zijn nu net aangekomen.

  13. Reactie van Jean

    Zorg dragen voor de leefomgeving staat bij onze politieke bestuurders enkel bovenaan de agenda als dat hen politiek goed uitkomt. Voor de rest worden de regels selectief toegepast. Als je als burger, ongewild, een bepaalde hinder zou teweegbrengen die voor bvb de NMBS schadelijk zou zijn, zou het stopzetten van die onbedoelde hinder onmiddellijk afgedwongen worden. Met rechtbanken en manu militari desnoods. Omgekeerd echter….
    Een ander voorbeeld. Tijdelijke hinder, geluidsoverlast wordt in sommige gevallen beteugeld door de Stad. En zo moet het ook. De regels gelden voor iedereen.
    Moet je eens nagaan tijdens de Gentse Feesten. Loeiharde muziek, tot diep in de nacht, wordt 10 dagen getolereerd. Zowel het maximaal toegelaten geluidsniveau als de uren waarop geluidsoverlast toegelaten is, worden schaamteloos en met medeplichtigheid van de Stad (die mede-organisator is) met de voeten getreden. De schrik om het kiespubliek (-vee) te schofferen weegt zwaarder dan integriteit. En dit heeft niets te maken met de huidige politieke samenstelling van ons Schepencollege. In (sommige) andere steden en gemeenten met andere politieke partijen en coalities, gebeurt net hetzelfde.

  14. Reactie van Jimmy

    Van luidruchtige locomotieven naar de Gentse Feesten is blijkbaar maar een kleine stap. Hoewel: de Gentse Feesten zijn voorbij, maar de bewoners rond het station moeten de komende 355 dagen ondraaglijk gepiep aanhoren, ik denk dat ze maar al te graag zouden ruilen…

  15. Reactie van azerty

    Als ik dit hierboven zo lees dan kan ik maar opmerken dat Gent vele problemen heeft en er nog één bij heeft. Voor alle “spooromwoners”, ik hoop van harte dat “men” jullie probleem van harte wil nemen en dat men werkelijk de nodige stappen zal ondernemen om de leefbaarheid minstens terug op vroegere standaard wil brengen. Met daarbij ook de hoop dat men de leefbaarheid van de rand van Gent, van Gent en wat dan ook van Gent op vroegere hoogte wil brengen.

  16. Reactie van tvb

    Zwaar probleem inderdaad. Maar ik zie niet in hoe men dat gaat opgelost krijgen…Zal de NMBS al die nieuw aangekochte locomotieven meteen aan de kant zetten en nieuwe aankopen? Dat zie ik nog niet zo vlug gebeuren.

  17. Reactie van Matthias

    Hier een inwoner van de Brugse stationsbuurt. Bij mij hetzelfde probleem met de fluitende locomotieven. Het heeft een tijdje geduurd voor ik doorhad wat de oorzaak was (ik dacht eerst aan een alarm dat afging). Ik woon nochtans niet zo heel dicht bij het station, en tot voor enkele maanden had ik nauwelijks last van het treinverkeer (af en toe hoor ik eens een late goederentrein). Maar sinds er meer en meer van die nieuwe locomotieven in gebruik komen, word ik er vaak wakker van. Je moet weten dat Brugge nog zeer laat bediend wordt (vaak tot 1 uur ‘s nachts). En ‘s nachts hoor je dat ergerlijke gehuil dat minuten lang aanhoudt nog veel duidelijker… Ik heb echter nog niet gemerkt dat de NMBS al iets aan het probleem gedaan heeft? Het zou in ieder geval al helpen indien ze het gebruik van dat type locomotieven zou beperken na een bepaald uur ‘s avonds. Eigenlijk begrijp ik niet hoe het, met alle milieucontroles en normen die er momenteel zijn, mogelijk is dat zo’n locmotieven in omloop komen. Er zal wel wat lobbywerk van Siemens achter zitten zeker?

  18. Reactie van yves

    binnenkort te lezen op de site van het Infopunt (via de knop klankborgroep):
    Het rolgeluid van deze locomotieven is beduidend lager.
    Maar…
    De 85 nieuwe locomotieven veroorzaken grote hinder in de
    stations omdat bij aankomst de ventilatoren voor de koeling
    van de locomotief gedurende 2 minuten aanslaan.
    In de maanden juli en augustus 2012 worden alle 85
    locomotieven aangepast met een nieuwe regeling waardoor
    alvast de tijd dat deze ventilatoren functioneren, zal
    verminderen.

    • Reactie van kurt

      Daar is de NMBS/Siemens volop mee bezig. Er wordt momenteel nieuwe software op de locs geïnstalleerd. Reeds heel wat locs hebben reeds de nieuwe software, waarbij die ventilatie enkel nog gestart wordt wanneer ze effectief nodig is (bij pure remmingen op de motor in volle baan) en niet meer van zodra er geremd wordt. En ze slaat ook vlugger af. Dit gebeurt zelden nog in stations (is mijn ervaring als bestuurder). Locs met nieuwe software zijn te herkennen aan de blauwe of witte sticker aan de voorruit (en aan hun stilte). En ik wil er ook nog even bij zeggen dat dit NIET aan de NMBS ligt, alle Siemens locs die onder 3000V gelijkstroom rijden in Europa hebben dit euvel. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er geen oplossing voor moet komen. De T18 van NMBS behoren tot de eerste locs die er vanaf geholpen worden. Nog eventjes geduld, deze installatie verloopt heel vlot, binnen een paar weken zijn ze alle 96 aangepast, de andere 24 nieuwe locs T19 komen sowieso in dienst met de nieuwe software. En ik kan al zeggen als bestuurder van deze locs dat het een heel verschil is, ook voor ons in de stuurpost ;)

  19. Reactie van Jean Marie DE WULF

    Dank u voor deze positieve berichten, Kurt.