N-VA klaagt hoge kilometervergoeding voor topambtenaren OCMW aan

vrijdag 8 maart 2013 9u02 | Redactie | 16 reacties
Trefwoorden: , .

Zeven topambtenaren bij het OCMW krijgen maandelijks, bovenop hun loon, een kilometervergoeding die varieert tussen 660 en 825 euro. Onbetamelijk, vindt N-VA. ‘Maar wij hebben geen dienstwagens, die vergoeding compenseert dat’, klinkt het bij het OCMW.

Lees meer bij De Gentenaar

© 2013 GENTBLOGT VZW

16 reacties »

  1. Reactie van Jan De Moor

    Op 12.03.13 verstuurde ik onderstaande brief aan het OCMW. Kk kreeg nog geen antwoord tot op heden.

    Aan het OCMW GENT
    Aan de heer Rudy Coddens,

    Geachte heer Voorzitter,

    Als oudgediende van de OCMW-raad durf ik nog af en toe surfen in de uitstekende webstek van het OCMW.
    Zo las ik in de notulen van de Raadszitting van februari 2013 in het Bulletin van mondelinge vragen dat het probleem van de stijgende energiekosten aan de orde stond.
    In Uw omstandig antwoord verklaart U als voorzitter :
    Maandelijks monitoren we het verbruik van water, gas en elektriciteit van de verschillende gebouwen. Op deze manier willen we een duidelijk beeld krijgen over het verbruik van de gebouwen.
    Hierbij somt U de gedetailleerde jaarlijkse factuurprijs van de diverse energiebronnen op in Euro’s.
    Tijdens mijn mandaat heb ik dezelfde rekeningoefening gemaakt aan de hand van steekproeven in facturen en jaarrekeningen.
    Gelet op de stijging van o.a. de index der energieprijzen telt enkel een totaal van de verbruikte liters, kwH of m3 voor water, benzine, elektriciteit en gas om de kosten voor energie te vergelijken.
    Ik herinner mij nog uit mijn mandaatperiode hoe de totaalkosten voor het benzineverbruik van de dienstwagen van de voorzitter volgens mij niet overeenstemden met de berekening van de voordelen in natura en het woon-en werkverkeer. Op mijn vraag detailleerde de Gouverneur deze kostenberekening trouwens schriftelijk aan het OCMW en verbood bepaalde aangerekende kosten die niet-gebonden OCMW- cumulopdrachten betroffen. In hoeverre nadien aan deze richtlijn gevolg werd gegeven weet ik niet.
    Hoe wordt dit in de huidige legislatuur verrekend?
    Mag ik U dan ook vragen om mij in het het kader van de openbaarheid van bestuur deze aanvullende gegevens door te sturen.?

    Met vriendelijke groeten,

    Jan De Moor
    oud-mandataris OCMW
    Schooldreef 20a
    9050 Gentbrugge

  2. Reactie van Ano

    De sossen zijn van niets nog gegeneerd!! Dat ze zich nog socialist durven noemen!!
    De groenen hebben ze blijkbaar ook goed geleerd om niets te doen en zich te verrijken. Drie maanden bestuur en nog niets veranderd!!

  3. Reactie van mht

    Als er effectief sprake is van 30.000 gereden kilometers op jaarbasis dan dan zou er op basis van het ambtenarenforfait (dat ook in de privésector de norm is)zo’n 864 EUR verschuldigd zijn. Het OCMW betaalt dus minder terug dan de gangbare norm van 34,56 cent per gereden kilometer.

    Dat geheel vrijblijvend ter info, zodat de discussie op basis van feiten gevoerd kan worden.

    • Reactie van Ano

      Er zou wat meer ruchtbaarheid aan gentblogt moeten gegeven worden!!!
      Waarom zou een kaderlid van het OCMW 30.000 km moeten rijden???? Kaderleden leggen geen huisbezoeken af!! En dan nog, 30.000 km/jaar zijn onmogelijke afstanden!! Het is niet omdat een schepen van S.pa alle jaren op onze kosten naar Turkije rijdt voor zijn vakantie en hierdoor veel km’s heeft dat dat de norm is!!!

    • Reactie van Rik L.

      Die feiten nog maar even vervolledigen dan:
      - voor dergelijke vergoeding geldt een maximum van 24.000 km per jaar
      - en het moet gaan om effectief gereden en verantwoorde kms voor dienstverplaatsingen, woon-werkverkeer telt niet mee.
      Los van de discussie over de opportuniteit van die vergoedingen snap ik dan ook niet hoe men hier fiscaal mee wegkomt.
      25 à 30.000 km per jaar is overigens idd wel erg veel voor iemand die lokaal aktief is. Mijn vertegenwoordigers, die van “s morgens vroeg tot ‘s avonds laat (allez, dat hoop ik toch) op de baan zijn doen er evenveel. Daar heeft Ano wel een punt.

      • Reactie van mht

        Het forfait kan wel degelijk toegekend worden voor woon-werkverkeer. Niet dat het courant gedaan wordt. Dat ter aanvulling.

        • Reactie van Mv

          Voor het woon-werkverkeer kan u enkel kosten bewijzen in uw persoonlijke aangifte. Dit is slechts 15 cent/km

  4. Reactie van Jean

    Het bedrag per kilometer lijkt me normaal. De vraag is of de betrokkenen inderdaad zoveel km afleggen voor hun job. En zeker voor die job. Of daar ook geen km tussenzitten voor privé. En of ze sommige km ook niet nog eens aanrekenen voor een of ander mandaat.
    Ik beweer niet dat dit hier zo is. Maar het gebeurt wel in gelijkaardige constellaties. Alles staat of valt met de controle. En die is hier natuurlijk niet neutraal. Een secretaris of ambtenaar gaat nooit durven ingaan tegen een politicus die aan de macht is.

  5. Reactie van Michel Vuijlsteke

    Ik weet het fijne van deze situatie niet, maar “in de privé” is zo’n kilometervergoeding, net zoals een bedrijfswagen, een GSM of een thuiscomputer, gewoon een excuus om een hoger loon te kunnen geven.

    Zou het niet goed zijn om het dan ook wat ruimer te bekijken dan enkel die ene vergoeding?

    Zijn het (via onder meer die kilometervergoeding) schandalig overbetaalde ambtenaren, of zijn het ambtenaren die minder betaald kunnen worden dan ze waard zijn (en daarom zo’n paralegale voordelen “moeten” krijgen om ze uit de klauwen van de privé te houden)?

    Die kilometervergoeding is een dankbaar onderwerp, maar ik vind het een beetje de bomen die in de weg staan van het bos.

    • Reactie van Jean

      Die al of niet terecht of opgeblazen verplaatsingsvergoedingen zijn inderdaad soms een middel om een extra verloning toe te kennen. Maar dat is niet de juiste manier om iemand correct te verlonen. In het geval van een bedrijfswagen weet iedereen dat dit een extra verloning is. En dat wordt ook aanvaard door de Fiscus. Tenminste als de regels gevolgd worden. En daar is men bij bedrijven natuurlijk ook creatief mee. Maar onterechte of oggeblazen kilometervergoedingen. Neen, dat is echt niet de juiste manier. Vooral omdat je net zoals ik goed weet dat dit binnen de kortste keren aanleiding geeft tot misbruiken.

      • Reactie van Jean

        En eindelijk, na vele weken, word ik weer toegelaten op Gentblogt. Het werd tijd…

        • Reactie van Michel Vuijlsteke

          Welkom terug! (en sorry voor de breindode spamfilter) :)

        • Reactie van monique

          Waarom werd je niet toegelaten op Gentblogt ? Ik weet niet af van restricties maar zo ja, zou ik dit wel willen weten en vooral wat hoe waar wanneer en waarom ,

          • Reactie van Jean

            Als ik dit hier uitleg, wordt mijn post weer verwijderd. Maar ook posts van andere kritische bloggers worden verwijderd. Alleen zie je dat niet.
            De laatste weken kon ik helemaal niet meer op Gentblogt. Blijkbaar werd een filter ingesteld op mijn gebruikersnaam.

          • Reactie van Michel Vuijlsteke

            Monique, ‘t is geen groot mysterie hoor. (Op voorhand verontschuldigingen voor de enorme lappen tekst.)

            Jean zat in de spamfilter van Gentblogt.

            Die spamfilter is 100% automatisch, daar komt geen mens in tussen: uit noodzaak, want we krijgen vele honderden spam-reacties per dag (van het type “where can I buy Viagra pills online”).

            De filter beslist zelf wat hij verwijdert, en dat kan om verschillende redenen zijn: reacties met veel links erin, veel reacties na elkaar, veel reacties met identiek dezelfde tekst, …

            Soms loopt het mis en wordt er een legitieme reactie weggefilterd. Het systeem (Akismet) is redelijk gesloten, we kunnen er niet echt iets aan configureren of achterhalen waarom het wat dacht, maar als ik zou moeten speculeren: een tijd geleden werden een hele reeks reacties (onder meer van Jean en van mij) in één operatie “on hold” gezet wegens niet echt productief.

            Als van iemand een reactie verwijderd wordt, en dan nog eens, dan wordt die filter gesterkt in zijn overtuiging dat hij “gelijk had”, en gebeurt het meer en meer. Dat hoeft trouwens niet alleen op Gentblogt te zijn: diezelfde filter (Akismet) wordt op miljoenen sites de hele wereld rond gebruikt.

            Gelukkig volstaat het om een paar keer zo’n onterechte valse positief manueel uit de spamfilter te wippen, om Akismet te heropvoeden.

            Als u (of wie dan ook) een reactie post en ze verschijnt niet, stuur dan gerust een mail naar redactie@gentblogt.be, en we halen ze meteen uit de spam.

            Toen Jean mailde (op 8 maart), was zijn laatste reactie geleden van 8 februari, en stond er nog één reactie van 8 maart in de wachtlijst van de spamfilter, die is dan ook meteen teruggezet.

            Daar nog naast: we hebben een tijdje problemen gehad wegens een upgrade achter de schermen, en het zou kunnen dat er niet alleen dingen door de spamfilter (stilzwijgend) verwijderd werden, maar dat er ook reacties niet gepost werden omdat de server stokte.

            (Maar in het geval van Jean ben ik er redelijk van overtuigd dat het wellicht enkel aan de spamfilter ligt.)

            (Waar hij zegt “De laatste weken kon ik helemaal niet meer op Gentblogt”, heeft dat dan wel weer te maken met de serverproblemen die we hadden. Het symptoom was zeer eenduidig: pagina’s duurden ellenlang om op te laden, of stokten helemaal, met een foutboodschap van de server in de zin van “504 server cannot be reached”.)

            (Waar Jean als verklaring voor die fouten “Blijkbaar werd een filter ingesteld op mijn gebruikersnaam”: zo werkt WordPress niet. We kunnen Gentblogt niet “afsluiten” op basis van een gebruikersnaam — die we trouwens helemaal niet bijhouden, tenzij u artikels schrijft en aangemeld bent.)

            —-

            Voor de nog bijkomende duidelijkheid: we hebben een aantal regels bij Gentblogt (onder meer “onder verschillende namen reageren wordt niet geduld” :)), maar als we reacties verwijderen, dan zetten we er altijd bij (1) dát er iets verwijderd is, en (2) waarom het verwijderd is.

            Dat doen we al consequent meer dan acht jaar aan een stuk, en we zijn niet van plan om daar snel verandering in aan te brengen.

            Als Jean dus zegt “ook posts van andere kritische bloggers worden verwijderd”, kan dat heel goed zijn. Alleen is het niet het “kritisch” zijn waar we over vallen, verre van. En gebeurt het nooit stilzwijgend. Nooit.

      • Reactie van Michel Vuijlsteke

        Helemaal mee eens: daarom dat ik het interessanter zou vinden om over de hele vergoeding te spreken (basisloon + rest), want met zo’n schimmige kilometervergoeding lijkt het alsof er achterpoorten gezocht worden.