Nachtnet van De Lijn uitgebreid

donderdag 16 januari 2014 8u40 | Michel Vuijlsteke | 3 reacties
Trefwoorden: , .

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt 700.000 euro vrij om het nachtnet van De Lijn in Gent uit te breiden. Er komen niet alleen meer buslijnen. De bussen zullen ook 7 dagen op 7 rijden. Vlaanderen en De Lijn willen hiermee beter inspelen op de behoefte van de Gentenaars aan openbaar vervoer in de late uren. Het nieuwe nachtnet zal vanaf midden 2014 in voege zijn. De stad Gent draagt 200.000 euro bij in het project.

Door de inbreng van een privé-sponsor rijden er in Gent nu tijdens het weekend twee dagen (op vrijdag en zaterdag) bussen van De Lijn tot 1u ‘s nachts. Dit is een aanbod van 6 buslijnen. De buslijnen bestaan uit lussen die een combinatie zijn van reiswegen van buslijnen tijdens de dag.

Het nachtnet van bussen in Gent wordt vanaf midden 2014 verbeterd en uitgebreid. Dat nachtnet komt tegemoet aan de behoeften van de Gentenaars en is afgestemd op de noden van een levendige stad als Gent. Het nieuwe net zal efficiënt en betaalbaar zijn. Daarom is met de stad Gent een akkoord bereikt over de verdeling van de kosten om dit nachtnet mogelijk te maken. Vlaanderen maakt 700.000 euro vrij, de stad Gent 200.000 euro. Het nieuwe nachtnet zal vanaf midden 2014 in voege zijn. Tot zolang blijft het huidige aanbod gelden.

Gent is een actieve stad, een studentenstad, een culturele stad. Alle dagen van de week valt er veel te beleven. Daarom zullen ook de bussen alle dagen van de week rijden. De lussen van het huidige nachtnet worden afgeschaft en de bediening gebeurt op dezelfde lijnen als overdag. Er zullen nu 7 buslijnen zijn i.p.v. de huidige 6 buslijnen

Concreet worden de trajecten van lijn 1, 4, 21/22 en de lijnen 3, 5 (de zuidelijke tak), 18 en 70 bediend. Op de lijnen 1, 4 en 21/22 zullen geen trams rijden, maar bussen. Het vertrekpunt voor alle lijnen blijft het Zuid. Alleen lijn 1 vertrekt van de Korenmarkt.

Voor de reiziger betekent dit nieuwe net vooral een groter gebruiksgemak. Het nachtvervoer volgt dezelfde reisweg en rijdt met dezelfde nummering als overdag. Bovendien bestrijkt het een groter gebied waarbij de meest voorkomende verplaatsingen in Gent en omgeving worden gedekt.

De frequentie en de vertrekuren veranderen niet: drie vertrekuren: 23u30, 0u15 en 1u. Wie in de week naar late voorstelling gaat van theater of film kan dus met de bus terug.

Nieuw Nachtnet Gent: Staduitwaarts met 45’-frequentie en centrumbediening heen en terugKrachtlijnen:

  • Zelfde lijnnummering + reisweg als overdag
  • 3 ritten met vaste vertrekken om 23u30 – 00:15 – 01:00
  • Vertrek aan Zuid (behalve lijn 1, vertrek aan Korenmarkt)
  • 45’ frequentie
  • Alle dagen
  • Binnen R40: stadinwaarts- en staduitwaarts bedienen alle halten/ Buiten R40: staduitwaarts bedienen alle halten

Bron: persbericht

© 2014 GENTBLOGT VZW

3 reacties »

  1. Reactie van Merelbeke

    Nachtbussen naar alle richtingen, maar zoals steeds niets naar Merelbeke. Nochtans de grootste deelgemeente van Gent. Alweer een gemiste kans!

    • Reactie van Freddy

      Sinds wanneer is Merelbeke een deelgemeente van Gent? En wat moet dan gezegd ivm de andere randgemeenten zoals Evergem (nog 10.000 inwoners méér dan Merelbeke), Lochristi enz… Gent betaalt mee aan het project, en ik vermoed dat daar wel eens een van de redenen zou kunnen liggen dat alle lijnen stoppen aan de stadsgrenzen.

      • Reactie van BvdB

        Mocht Merelbeke komaf willen maken met zijn dorpse reflex en niet alleen van de lusten, maar ook de lasten van een stad in de omgeving willen genieten: welkom als deelgemeente. In het andere geval: nie neuten!