Zonnewagen met zonnedak

vrijdag 29 augustus 2008 9u41 | Bruno Bollaert (tekst), Thierry Lammertijn (beeld) | 5 reacties
Trefwoorden: , , , .

“…en zo kwamen wij dus op het dak van de Weba terecht.”

Het klinkt als een vergezochte uitleg op een politiekantoor. Maar uw twee reporters bevonden zich niet in beschonken toestand geflankeerd door onze vrienden in het blauw, hoewel ze wel degelijk op het dak van de Weba wáren beland. En dat dak, laat mij u vertellen, staat vol zonnepanelen –576 om precies te zijn, goed voor een jaarlijkse stroomproductie van een slordige 93.000 KWh. Die productie voorziet in ongeveer 30% van de totale stroombehoefte. Ter referentie, een Belgisch gezin verbruikt gemiddeld zo’n 3.500 KWh op een jaar.

it's all about power, baby

Het zonnedak bovenop de Weba is een project van het Gentse Enfinity, een internationaal bedrijf dat investeert in ontwikkeling van wind- en zonne-energie. Zij huren de dakruimte van een bedrijf, plaatsen daarop zonnepanelen, en verkopen de opgewekte stroom (goedkoop, zo werd benadrukt) aan het bedrijf. De bedrijfsdaken worden gehuurd via een zogenaamd recht van opstal, voor een duur van 20 jaar. Aan het einde van de twintig jaar, wordt de dakeigenaar ook eigenaar van de zonne-installatie.

Dit principe wordt alsnog niet (of weinig) toegepast op de particuliere markt, wegens de te grote kosten die met zo’n project zijn gemoeid. Niettemin wist men ons reeds te vertellen dat er een nieuw project, voor de particuliere markt, wordt ontwikkeld, waarbij met een bouwbedrijf wordt samengewerkt om in een volledige verkaveling zonnedaken aan te bieden.

it's all about power, baby it's all about power, baby

Maar eigenlijk waren we niet zozeer naar de Vliegtuiglaan afgezakt voor het wondere dak van de Weba, maar wel om de Umicar Enfinity te bekijken. De Umicar is de eerste Belgische zonnewagen, en toert momenteel in België rond, mede om het gebruik van zonne-energie te promoten. De wagen heeft reeds aan verscheidene wedstrijden deelgenomen, en behaalde in oktober vorig jaar nog de tweede plaats op de Panasonic World Solar Challenge in Adelaide, Australië.

De wagen bestaat voor een groot deel uit carbon (met een polyester koepel), om het voertuig zo licht mogelijk te maken. Het belangrijkste onderdeel zijn vanzelfsprekend de –breekbare– zonnecellen, maar ook de lithiumbatterijen waarin de energie wordt opgeslagen. Er is enkel plaats voor een chauffeur, die wel krap, maar toch comfortabel zit, vertelde men. Men haalt ermee snelheden tot 150 km/h. Spijtig dat ik mijn racepak niet bij me had.

it's all about power, baby

it's all about power, baby

Meer informatie over de zonnewagen vindt u op de site van het Umicore Solar Team; bedrijven die ook wel zo’n zonnedak wensen, kunnen hun licht opsteken bij Enfinity.

© 2008 GENTBLOGT VZW

5 reacties »

  1. Reactie van cies van de kwis

    Ik denk dat de toekomst van zonnecellen voor particulier gebruik inderdaad eerder in collectieve kostendelende investeringen ligt dan individuele kleine installaties.

    Maar de vraag is natuurlijk, waar zitten de betrouwbare aanbieders, en wat is een haalbare prijs?

  2. Reactie van Juvenalis

    Het lijkt allemaal ‘PERFECKT’ maar met een terug verdien effect van minstens 8 jaar spreekt u zeker geen klienten van 60 en ouder???

    • Reactie van Charles Strijd

      Hoezo? Ouderen zouden toch ook een morele plicht moeten hebben om toekomstgericht te kijken. En dan kun je niet verwachten dat het binnen 2 jaar terugverdiend moet zijn.

    • Reactie van DriesO

      Hoezo? Toch een mooie erfenis om aan je kinderen te geven!

  3. Reactie van Thierry

    Andere foto’s van HP Solar Tour te Gent: http://www.flickr.com/photos/thiwenquicha/sets/72157607011479907/